Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

RPP przypomina o pacjentach ze szczególnymi potrzebami

Publikacja:
RPP przypomina o pacjentach ze szczególnymi potrzebami

RPP przypomina o pacjentach ze szczególnymi potrzebami

Rzecznik Praw Pacjenta zaapelował do kierowników podmiotów wykonujących działalność medyczną o realizację praw pacjentów ze szczególnymi potrzebami, m.in. niedowidzących oraz słabosłyszących.

6 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja przepisów prawa w zakresie przekazywania pacjentowi informacji. Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, że zgodnie z nowymi przepisami prawa, informacje m.in. o stanie zdrowia, leczeniu oraz o prawach pacjenta mają być przekazywane pacjentowi w zrozumiały dla niego sposób. Należy w tym celu wykorzystać środki wspierające komunikowanie się.

Proszę zwrócić szczególną uwagę na empatyczne podejście do chorych, co z pewnością ułatwi rozpoznanie ich potrzeb. Jednocześnie proszę o aktualizację wewnętrznych procedur, tak aby były zgodne z wprowadzonymi zmianami w przepisach – powiedział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Komunikację pacjentów ze szczególnymi potrzebami ułatwia:

– obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się lub zdalny dostęp online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,

– instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, których celem jest wspomaganie słyszenia,

– zapewnienie na stronie internetowej placówki informacji o zakresie jej działalności (powinien to być plik elektroniczny, który zawiera tekst odczytywalny maszynowo, należy także nagrać treści w polskim języku migowym oraz informacje w tekście łatwym do czytania).

Jak często oczekiwania estetyczne pacjentów nie pokrywają się z rozumieniem estetyki lekarza dentysty? Takie pytanie postawiliśmy dr Ewie Chomik, wykładowczyni wielu międzynarodowych kongresów.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

higienistka stomatologiczna1
Czego higienistki stomatologiczne nie lubią w pacjentach? Asysta

Higienistki stomatologiczne cenią i szanują swoich pacjentów, a także wykazują wobec nich wiele zrozumienia i empatii. Nie znaczy to jednak, że nie ma zachowań pacjentów, które trudno im zaakceptować. W amerykańskim serwisie Dentistry IQ temat ten zg...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

ROZWIŃ WIĘCEJ
swiadczenia poza kolejnoscia
RPP przypomina: dla kogo świadczenia zdrowotne bez kolejki? Lekarz

Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych określa katalog pacjentów, którzy mają prawo do skorzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością. Komu należą się te uprawnienia i w jaki sposób powinny być rea...

swiadczenia dla studentow
MEiN przypomina o wsparciu finansowym dla studentów Lekarz

Ministerstwo edukacji i nauki przypomina, że studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych – niezależnie od wieku – kształcący się na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz na jednolitych studiach magisterskich mogą ubiegać się o bezzwrotne ...

dentysta - Dentonet.pl
Naczelna Rada Lekarska przypomina: dentysta to wolny zawód Lekarz

1 stycznia 2022 r. wejdą w życie przepisy, które na nowo definiują pojęcie wolnego zawodu. Nowe brzmienie definicji wolnego zawodu eliminuje z zakresu tego pojęcia wszystkie zawody medyczne, w tym również zawody lekarza i lekarza dentysty. Na taki za...