RPP przypomina o pacjentach ze szczególnymi potrzebami
RPP przypomina o pacjentach ze szczególnymi potrzebami
Rzecznik Praw Pacjenta zaapelował do kierowników podmiotów wykonujących działalność medyczną o realizację praw pacjentów ze szczególnymi potrzebami, m.in. niedowidzących oraz słabosłyszących.
6 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja przepisów prawa w zakresie przekazywania pacjentowi informacji. Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, że zgodnie z nowymi przepisami prawa, informacje m.in. o stanie zdrowia, leczeniu oraz o prawach pacjenta mają być przekazywane pacjentowi w zrozumiały dla niego sposób. Należy w tym celu wykorzystać środki wspierające komunikowanie się.
– Proszę zwrócić szczególną uwagę na empatyczne podejście do chorych, co z pewnością ułatwi rozpoznanie ich potrzeb. Jednocześnie proszę o aktualizację wewnętrznych procedur, tak aby były zgodne z wprowadzonymi zmianami w przepisach – powiedział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Komunikację pacjentów ze szczególnymi potrzebami ułatwia:
– obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się lub zdalny dostęp online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,
– instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, których celem jest wspomaganie słyszenia,
– zapewnienie na stronie internetowej placówki informacji o zakresie jej działalności (powinien to być plik elektroniczny, który zawiera tekst odczytywalny maszynowo, należy także nagrać treści w polskim języku migowym oraz informacje w tekście łatwym do czytania).
Jak często oczekiwania estetyczne pacjentów nie pokrywają się z rozumieniem estetyki lekarza dentysty? Takie pytanie postawiliśmy dr Ewie Chomik, wykładowczyni wielu międzynarodowych kongresów.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
1 stycznia 2022 r. wejdą w życie przepisy, które na nowo definiują pojęcie wolnego zawodu. Nowe brzmienie definicji wolnego zawodu eliminuje z zakresu tego pojęcia wszystkie zawody medyczne, w tym również zawody lekarza i lekarza dentysty. Na taki za...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że prawo pacjenta do poszanowania godności musi być respektowane również przez personel niemedyczny podmiotu leczniczego, np. przez pracownika rejestracji. Godność to wartość podniesiona do rangi konstytucyjnej, ch...
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych określa katalog pacjentów, którzy mają prawo do skorzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością. Komu należą się te uprawnienia i w jaki sposób powinny być rea...
Ministerstwo edukacji i nauki przypomina, że studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych – niezależnie od wieku – kształcący się na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz na jednolitych studiach magisterskich mogą ubiegać się o bezzwrotne ...
Centrum Egzaminów Medycznych przypomniało, że najbliższy Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy (LDEK) odbędzie się 6 lutego. Jak poinformowano na stronie CEM, zgłoszenie do LDEK następuje wyłącznie za pomocą tzw. Systemu Monitorowania Kształcenia P...
Higienistki stomatologiczne cenią i szanują swoich pacjentów, a także wykazują wobec nich wiele zrozumienia i empatii. Nie znaczy to jednak, że nie ma zachowań pacjentów, które trudno im zaakceptować. W amerykańskim serwisie Dentistry IQ temat ten zg...