Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Czego higienistki stomatologiczne nie lubią w pacjentach?

Publikacja:
Czego higienistki stomatologiczne nie lubią w pacjentach?

Czego higienistki stomatologiczne nie lubią w pacjentach?

Higienistki stomatologiczne cenią i szanują swoich pacjentów, a także wykazują wobec nich wiele zrozumienia i empatii. Nie znaczy to jednak, że nie ma zachowań pacjentów, które trudno im zaakceptować. W amerykańskim serwisie Dentistry IQ temat ten zgłębiła licencjonowana higienistka stomatologiczna Amanda Hill.

Spójrzmy prawdzie w oczy – są pewne rzeczy, które pacjenci robią, a których zespół dentystyczny nie chciałby doświadczać: od kłamstw na temat zabiegów higieny jamy ustnej wykonywanych w domu po korzystanie z telefonu w trakcie wizyty.

Nieujawnianie historii medycznej

Jesteśmy częścią zespołu opieki zdrowotnej, więc musimy wiedzieć i rozumieć, co dzieje się w ciele pacjenta, ponieważ ma to związek ze zdrowiem jego jamy ustnej. Niektórzy pacjenci odmawiają jednak wypełnienia formularza historii medycznej, unikają informowania o chorobach, które przebyli (nawet jeśli dwa tygodnie wcześniej przeszli udar!). Pół biedy, że irytuje to nas – pracowników medycznych gabinetu, gorzej, że może mieć wpływ na przebieg wizyty, a nawet zagrażać zdrowiu i życia pacjenta. Byłoby dobrze, gdyby pacjenci na wizytę przyszli z listą przyjmowanych leków i rzetelnymi informacjami na temat stanu swojego zdrowia.

Kłamstwa

Higienistkę trudno oszukać. Wystarczy rzucić okiem i wiemy, że pacjent nie używał nici dentystycznej ani nie szczotkował zębów regularnie przez dwie minuty. Nie wierzymy też w inne historie, które opowiada nam z wielkim przekonaniem. A jeśli pacjent nie zamierza stosować się do któregoś z naszych zaleceń dotyczących higieny domowej, byłoby dobrze, gdyby nam to powiedział. Być może będziemy w stanie polecić coś, co zaangażuje pacjenta, a w konsekwencji pozytywnie wpłynie na zdrowie jego jamy ustnej.

Pacjent nie chce leżeć, otwierać szeroko ust i odwracać głowy

Nie brakuje pacjentów, którzy nie przepadają za pozycją leżącą podczas zabiegu (mogą wśród nich być ofiary dentofobii, którym pozycja ta skutecznie utrudnia potencjalną ucieczkę z gabinetu). Warto jednak, by pacjent nie myślał wyłącznie od sobie. Inaczej to my jesteśmy zmuszone przybierać trudne do utrzymania, nieergonomiczne pozycje, które mogą z czasem zagrozić zdrowiu i wyeliminować Bogu ducha winne higienistki z zawodu. Im bardziej pacjent będzie się stosował do zaleceń w kwestii leżenia, odwracania głowy (a nie tylko przewracania oczami), czy utrzymywania szeroko otwartych ust, tym skuteczniej będzie można wykonać planowany zabieg. Jeżeli jednak pacjent naprawdę czuje się niekomfortowo lub ma problemy zdrowotne, które utrudniają leżenie, powinien dać znać – i na to znajdzie się sposób.

„Nienawidzę dentystów!”

To smutna prawda, ale wielu pacjentów mówi, jak bardzo nie znosi dentystów i innych pracowników medycznych gabinetu, a my słyszymy to zwłaszcza wtedy, gdy przypominamy o konieczności wizyty. Zamiast tego lepiej byłoby usłyszeć bliższe prawdzie informacje – o tym, że pacjent jest zdenerwowany lub obawia się planowanego zabiegu.

Wychodzenie do toalety tuż przed wizytą

Pacjenci siedzą czasem 10 minut lub dłużej w poczekalni. Niestety zdarza się, że gdy są proszeni do gabinetu, akurat wtedy przypominają sobie, że warto by było udać się na chwilę do toalety. Jakby nie mieli na to wystarczająco dużo czasu wcześniej! Przy napiętej pracy większości gabinetów higieny to niepotrzebnie spowalnia naszą pracę.

Korzystanie z telefonu podczas wizyty

A skoro mówimy o właściwym wykorzystaniu czasu, warto, by pacjent na czas wizyty odłożył telefon komórkowy. Nie jest zbyt dobrym pomysłem trzymanie aparatu przed twarzą w trakcie zabiegu, gdy higienistka musi uzyskać dostęp do jamy ustnej pacjenta. A zatrzymanie rozpoczętej procedury tylko po to, by pacjent odebrał telefon, jest wręcz obraźliwe. O ile sytuacja tego rzeczywiście nie wymaga, pacjent powinien wyciszyć telefon i nie sięgać po niego w czasie przeprowadzanego zabiegu.

Leczenie tylko w ramach ubezpieczenia

Firma ubezpieczeniowa dba o interes pacjenta, ale to samo przecież robi zespół stomatologiczny. Są procedury, których przestarzała, nastawiona na zysk branża ubezpieczeniowa nie uznała za godne, by uwzględnić je w ubezpieczeniu pacjenta (choć osoby o tym decydujące nie ukończyły szkół dentystycznych). Jeśli więc zalecany przez lekarza lub higienistkę plan leczenia przekracza możliwości pacjenta (finansowe, czasowe i inne), warto o tym porozmawiać – wówczas ustalimy, na co warto spożytkować czas, energię i pieniądze pacjenta.

Wszystko we właściwej kolejności

Nie brakuje pacjentów, którzy nie realizują w pełni zalecanego planu leczenia i gdy w jamie ustnej jest wciąż stan chorobowy, proszą na przykład o… wybielenie zębów! A przecież ubytki, ropnie i choroby dziąseł to infekcje! Nimi należy zająć się w pierwszej kolejności, a potem będziemy martwić się o kosmetykę. Z przyjemnością włączymy wybielanie zębów do planu leczenia pacjenta, ale najpierw należałoby zająć się tym, co jest niezbędne.

W których procedurach z zakresu stomatologii zachowawczej udział higienistki stomatologicznej ma szczególnie duże znaczenie dla sukcesu przeprowadzanego leczenia? – Pacjent, jeśli to tylko możliwe, powinien być przygotowany wcześniej do każdej planowej procedury stomatologicznej. Tak naprawdę to higienistka powinna zdecydować, w którym momencie pacjent może być już leczony – mówi dr n. med. Michał Ganowicz.

T.H.

źródło: https://www.dentistryiq.com/personal-wellness/article/14277388/dear-patient-9-things-we-wish-you-wouldnt-do-at-the-dentist


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Dariusz Paluszek - Dentonet.pl
Czego życzyć samorządowi lekarzy w nowym roku? Lekarz

- Siły, by pokazać środowisku lekarskiemu, że ich reprezentujemy. Że nie jesteśmy oderwani od środowiska lekarskiego - mówi Dariusz Paluszek, wiceprezes warszawskiej Okręgowej Izby Lekarskiej, przewodniczący tamtejszej Komisji Stomatologicznej oraz c...

zdrowie jamy ustnej - Dentonet.pl
Zdrowie jamy ustnej – czego nie wiedzą twoi pacjenci? Lekarz

Świadomość czynników, które mają korzystny lub jednoznacznie zły wpływ na zdrowie jamy ustnej, ma każdy dentysta. Gorzej pod tym względem jest z pacjentami, co potwierdzają wyniki ankiety platformy badań rynkowych DentaVox. W badaniu przeprowadzonym ...

higienistka stomatologiczna
Higienistki stomatologiczne z kontraktami z NFZ-em? Asysta

Grupa posłanek skierowała do ministra zdrowia interpelację, w której pyta, czy byłoby możliwe, aby higienistki stomatologiczne samodzielnie zawierały z NFZ-em umowy w zakresie świadczeń profilaktyki stomatologicznej. Autorkami interpelacji są posłan...

ROZWIŃ WIĘCEJ
mlody dentysta
Dental Protection: czego obawia się młody stomatolog? Lekarz

Rozpoczęcie pracy po ukończeniu uczelni nigdy i w żadnej profesji nie jest sprawą prostą. To samo dotyczy wchodzących na ścieżkę kariery zawodowej lekarzy stomatologów. Z najnowszego badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii wynika, że lista obaw ...

szczepionka na COVID-19 - Dentonet.pl
USA: higienistki stomatologiczne szczepią przeciw COVID-19 Asysta

W celu przyspieszenia i usprawnienia procesu szczepień przeciwko COVID-19, w wielu stanach w USA do podawania szczepionek uprawniono higienistki stomatologiczne. Informacje dotyczące szczepień przeciwko COVID-19 wykonywanych przez higienistki stomat...

RPP
RPP przypomina o pacjentach ze szczególnymi potrzebami Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta zaapelował do kierowników podmiotów wykonujących działalność medyczną o realizację praw pacjentów ze szczególnymi potrzebami, m.in. niedowidzących oraz słabosłyszących. 6 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja przepisów p...

Medisept webinar
Czego spodziewać się podczas kontroli Sanepidu? Lekarz

Otrzymujemy zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli, a kilka dni później w gabinecie stomatologicznym pojawia się przedstawiciel Państwowej Inspekcji Sanitarnej. O czym nie zapomnieć, przygotowując się do wizyty inspektora? Na ten temat będ...

seniorka
Kanada: higienistki stomatologiczne niezbędne w domach opieki Asysta

Z ogólnokrajowego sondażu przeprowadzonego przez firmę Abacus Data dla Kanadyjskiego Stowarzyszenia Higienistek Stomatologicznych (CDHA) wynika, że zdecydowana większość mieszkańców Kraju Klonowego Liścia uważa, że mieszkańcy domów opieki długotermin...

asystentka
USA: asystentki i higienistki stomatologiczne pilnie poszukiwane Asysta

W Stanach Zjednoczonych zmagających się obecnie z najpoważniejszą od początku tego roku falą pandemii COVID-19 (nawet 190 000 nowych przypadków dziennie pod koniec sierpnia) dodatkowym problemem w pracy lekarzy dentystów są kłopoty z pozyskaniem śred...

UpClinic artukul porady v2
Od czego zacząć marketing medyczny w swoim gabinecie? Lekarz

Po przeczytaniu naszego ostatniego artykułu o tym, jakie korzyści przyniesie Ci wdrożenie marketingu do Twojego gabinetu, można było dojść do jednoznacznego wniosku. Warto jest marketing wdrożyć. Nie będziemy powtarzać, z jakich powodów, jednak jeśli...

eWUŚ - Dentonet.pl
eWUŚ informuje o pacjentach pozostających w kwarantannie Lekarz

Od 25 marca w systemie eWUŚ udostępniona została informacja o kwarantannie. Dzięki tej zmianie lekarze będą wiedzieć czy pacjent, który zgłosił się na wizytę, nie podlega aktualnie kwarantannie. To zwiększy bezpieczeństwo zarówno personelu medycznego...