Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Przypadek utknięcia masy wyciskowej w gardle pacjenta

Publikacja:
Przypadek utknięcia masy wyciskowej w gardle pacjenta

Przypadek utknięcia masy wyciskowej w gardle pacjenta

Na stronach internetowych czasopisma „Journal of Prosthetic Dentistry” opublikowano artykuł opisujący przypadek starszego pacjenta, w którego gardle utknął mierzący około 5 cm długości fragment materiału wyciskowego. Do zdarzenia doszło podczas pobierania wycisku w klinice uczelni stomatologicznej w stanie Kentucky.

Ponieważ lekarze nie byli w stanie usunąć połkniętego przez mężczyznę kawałka materiału wyciskowego, otolaryngolog zaplanował chirurgicznie jego usunięcie. Jednak przygotowując się do zabiegu, pacjent pochylił się i zakasłał, co umożliwiło usunięcie ciała obcego z przełyku.

Jak podali autorzy artykułu pt. Impression material lodged in the hypopharynx: A clinical report, mężczyzna uniknął operacji, ale przypadek ten podkreśla znaczenie zachowania szczególnej ostrożności podczas wykonywania wycisków. Dotyczy to zwłaszcza pacjentów w starszym wieku oraz osób z dysfagią i skłonnością do odruchów wymiotnych.

– Biorąc pod uwagę potencjalne problemy zdrowotne, a nawet przypadki śmiertelne, które mogą być konsekwencją takich zdarzeń, wszyscy dentyści powinni wdrożyć strategie zapobiegawcze, aby ograniczyć częstość ich występowania – napisali autorzy pracy z zespołu kierowanego przez dr Fondę G. Robinson z Ohio State University College of Dentistry.

Z kliniki stomatologicznej na izbę przyjęć

Mężczyzna, lat 71, był pacjentem kliniki stomatologicznej University of Kentucky College of Dentistry. Celem wizyty było pobranie wycisków w szczęce i żuchwie przed wykonaniem uzupełnień protetycznych. W wywiadzie ustalono, że mężczyzna miał wysokie ciśnienie krwi, ponadto pięć lat wcześniej doznał udaru mózgu, który spowodował dysfagię.

Jak podano, w trakcie pobierania wycisku w bezzębnej szczęce, lekarz umieścił w ustach pacjenta łyżkę z masą z poliwinylosiloksanu. Następnie materiał pozostawiono do polimeryzacji przez około 5 minut. Gdy łyżka była usuwana z ust mężczyzny, pacjent zaczął się krztusić.

W tym czasie lekarz zauważył w tylnej części łyżki pasek spolimeryzowanego materiału wyciskowego – sprawiał ono wrażenie, jakby oderwał się od innego, nieobecnego w ustach pacjenta fragmentu masy. Po kilku kaszlnięciach mężczyzna zaczął odczuwać w części krtaniowej gardła ciało obce, którego nie mógł wypluć ani przełknąć. Poza tym pacjent miał możliwość przełykania, mógł mówić, nie wykazywał też żadnych oznak niewydolności oddechowej.

Pacjent został natychmiast skierowany na oddział ratunkowy, gdzie otolaryngolog dostrzegł materiał wyciskowy w dolnej części gardła mężczyzny. Po kilku nieudanych próbach jego usunięcia, klinicysta zlecił wykonanie prześwietlenia bocznego szyi. Przy braku przeciwwskazań po wykonanym RTG, otolaryngolog zaplanował chirurgiczne usunięcie ciała obcego.

Gdy pacjent przygotowywał się do zabiegu, pochylił się, aby rozwiązać buty. Następnie kilkukrotnie zakasłał i samodzielnie usunął materiał wyciskowy. Otolaryngolog zbadał mężczyznę i potwierdził, że materiał nie jest już obecny w gardle pacjenta. W związku z zaistniałą sytuacją u mężczyzny nie wystąpiły żadne inne powikłania. Po badaniu protetyk potwierdził, że przedmiot wydobyty z gardła pacjenta to materiał wyciskowy z poliwinylosiloksanu. Ocenił, że ciało obce prawdopodobnie przykleiło się do tchawicy w krtaniowej części gardła.

Przygotuj się na wszystko

Autorzy dodali, że przypadki takie jak opisany w pracy – z aspiracją lub połknięciem ciała obcego – są dobrze udokumentowane w stomatologii. Lekarze klinicyści i ich zespoły muszą być przygotowani na radzenie sobie z tego typu nagłymi przypadkami.

– Połknięcie lub aspiracja ciał obcych może stanowić poważne powikłanie w różnych powszechnie stosowanych procedurach stomatologicznych. Najczęściej zgłaszane połknięte lub zaaspirowane materiały dentystyczne to instrumenty endodontyczne oraz metalowe materiały odtwórcze i protetyczne, które często można zidentyfikować klinicznie i radiograficznie na podstawie ich gęstości promieniotwórczej – napisali autorzy z zespołu dr Robinson.

Jakie materiały muszą znaleźć się w nowoczesnym gabinecie? – Jednym z takich produktów są nowe kompozyty płynne – mówi w rozmowie z Dentonetem dr n. med. Agnieszka Pacyk, lekarz dentysta, wykładowca akademicki. Rozmawiamy o zmieniającej się stomatologii adhezyjnej i zmieniających się materiałach. Czym kierować się przy ich wyborze?

T.H.

źródła: https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=rst&pag=dis&ItemID=329009

https://www.thejpd.org/article/S0022-3913(21)00339-5/fulltext


POWIĄZANE ARTYKUŁY

szczotkowanie na modelu
Instruktaż higieny? Dopasowany do potrzeb pacjenta! Asysta

- Każdy pacjent ma indywidualną anatomię zębów. Mamy pacjentów z implantami, w trakcie leczenia ortodontycznego, ze stłoczeniami. Każdy z nich potrzebuje różnych rozwiązań. Musimy dobrze poznać to, co jest dostępne na rynku i pomagać naszym pacjentom...

radykulomegalia 2
Wydłużone korzenie zębowe – rzadki przypadek radykulomegalii Lekarz

Radykulomegalia jest rzadką wadą, której cechą charakterystyczną są wydłużone korzenie zębów. Zjawisko to może dotyczyć zarówno korzeni pojedynczego zęba, jak i całego uzębienia pacjenta. Pierwszy przypadek został opisany w 1980 r. Radykulomegalia j...

borelioza
Dentysto, czy rozpoznasz objawy boreliozy u pacjenta? Lekarz

Czy wiesz, które objawy występujące w obrębie twarzoczaszki mogą świadczyć o boreliozie? Do ogólnie znanych symptomów występujących w różnych stadiach tej choroby należy dodać kolejne, które manifestują się w obszarze części twarzowej czaszki. Wyniki...

ROZWIŃ WIĘCEJ
quino al 8gWEAAXJjtI unsplash
800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta od NFZ-u Pacjent

13 listopada w całym kraju, we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ-u, ruszyła Telefoniczna Informacja Pacjenta – jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta. 800 190 590 to dotychczasowy numer b...

Konferencja Mistrzów 15
Jak odkryć potrzebę pacjenta, o której on sam nie wie? Lekarz

- Rolą stomatologa jest ukazanie pacjentowi dostępnych rezultatów terapii, których on sam nie jest w stanie sam sobie wyobrazić - przekonuje dr Magdalena Żywicka, lekarz stomatolog, jeden z wykładowców 1 Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 paźdz...

Konferencja Mistrzów Stomatologii
Nieuświadomione potrzeby pacjenta stomatologicznego Lekarz

- Lekarze mierzą się z wyzwaniami. Ogromnym ułatwieniem są zdobycze technologii, natomiast największym wyzwaniem są rosnące oczekiwania pacjentów - mówi dr Magdalena Żywicka, jeden z wykładowców Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 października, ...

śluza do dezynfekcji
Dezynfekcja w gabinecie priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził wiosną tego roku badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że ze względu na pandemię COVID-19 pacjenci mają znac...

fizjoterapia
Kiedy wysłać pacjenta stomatologicznego do fizjoterapeuty? Lekarz

- Wszelkie dysfunkcje w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych mogą mieć podłoże w obrębie innych stawów, np. kręgosłupa szyjnego czy stawów krzyżowo-biodrowych. Dlatego należy badać całą postawę pacjenta - mówi w rozmowie z Dentonetem fizjoterapeuta Na...

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina zasady udostępniania dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta. Ogólna zasada mówi, że dokumentację medyczną należy udostępniać osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił ...

debata higienistek3
Mój ulubiony typ pacjenta w gabinecie higieny to... [video] Asysta

Wdzięczni, roszczeniowi, zamknięci, otwarci na wiedzę i chętni do zmian. Pacjenci w gabinetach higieny stomatologicznej są różni. Jakich jest najwięcej? Jak radzić sobie z tzw. "trudnymi pacjentami"? To temat kolejnej części spotkania higienistek. Ro...