Na co skarżą się angielscy pacjenci?
Na co skarżą się angielscy pacjenci?
Dental Defence Union (DDU) jest częścią MDU (Medical Defence Union) – organizacji powstałej w 1885 roku i zajmującej się doradztwem oraz prawnym wsparciem brytyjskich medyków.
Stomatologiczny oddział MDU, czyli DDU to nie tylko stomatologiczna „samoobrona”, ale profesjonalne doradztwo i porady prawne, tudzież porady, jak stomatologicznych reklamacji unikać i im zapobiegać.
Niedawno DDU opublikował informację na temat reklamacji składanych przez pacjentów na leczenie stomatologiczne.
Ogółem w I kw. br. angielscy pacjenci poskarżyli się na swojego dentystę 415 razy. Trzecia część tych skarg dotyczyła niezadowolenia z wyników leczenia.
Najczęstsze powody skarg pacjentów to: brak lub spóźniona diagnoza, dotycząca głównie próchnicy (60 przypadków), słaba komunikacja i nieuprzejmość dentysty (50), złe dopasowanie koron (35 przypadków) oraz wypełnień (30).
Inne zarzuty stawiane dentystom to m.in.:
- złe dopasowanie lub łamanie się protez (22),
- wysokość opłat (18),
- nieprawidłowo przeprowadzone leczenie kanałowe (17) lub ortodontyczne (13),
- powikłania pozabiegowe (14 przypadków).
W zdecydowanej większości (405 przypadków) zarzuty stawiane były stomatologom i tylko 10 z nich dotyczyło personelu pomocniczego (głównie higienistek).
Około 70 zażaleń dotyczyło młodych lekarzy, z czego dwa leczenia kanałowego. DDU zaleca, aby młodzi stażem stomatolodzy nie podejmowali się zabiegów, które przekraczają ich kompetencje i umiejętności.
Debbie Herbst, która zebrała i analizowała skargi pacjentów, powiedziała: – Zaledwie kilka przypadków reklamacji odnosiło się do technicznych aspektów zabiegu, wiele dotyczyło niezadowolenia pacjenta z wyników leczenia. Ważne jest, aby przed zabiegiem pacjent był dokładnie poinformowany i rozumiał, czego może oczekiwać po leczeniu. Powinno to być również odnotowane w jego dokumentacji.
I dodaje: – Jeśli pacjent składa skargę lub reklamację, to bardzo ważna jest profesjonalna reakcja. Jeśli pacjent odczuwał niepokój lub dyskomfort lub jeśli nie wszystko poszło po jego myśli, to istotne są przeprosiny. Należy wyjaśnić, jakie w danym przypadku kroki zaradcze zostaną podjęte i ewentualnie zaoferować częściową lub całkowitą refundację leczenia.
– Z doświadczenia DDU wynika, że większość typu spraw daje się załatwić na poziomie praktyki stomatologicznej – podsumowuje Debbie Herbst.
źródło: DDU
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Już co drugi stomatolog w Stanach Zjednoczonych zgłasza, że na jego fotel trafiają pacjenci znajdujący się pod wpływem substancji psychoaktywnych – od marihuany po „twarde” narkotyki. Jak podaje Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA), nie bra...
Jak donosi dziennik „The Guardian”, przed budynkiem nowo utworzonego gabinetu Narodowej Służby Zdrowia w Bristolu ustawiły się setki osób z nadzieją na dostanie się do dentysty. Desperacja pacjentów, z których wielu nie miało możliwości podjęcia lecz...
Kilka czynników, takich jak np. ograniczenia finansowe, niedostępność leczenia czy strach przed dentystą, może sprawić, że pacjenci będą unikali wizyt w gabinecie, co sugeruje potrzebę zarządzania psychologicznego i lepszej komunikacji. Wyniki badani...
Z badania Denplan Oral Health Survey 2024 wynika, że sześciu na dziesięciu pacjentów gabinetów stomatologicznych brytyjskiej Narodowej Służby Zdrowia (NHS) rozważa korzystanie z prywatnej opieki stomatologicznej. Głównym powodem jest możliwość szybsz...
Z pracy autorów z oddziałów ortopedycznych szpitali w Nowym Jorku i Baltimore wynika, że u pacjentów, którzy w ciągu 12 miesięcy przeszli lub przejdą zabieg całkowitej alloplastyki stawu biodrowego (ang. total hip arthroplasty; THA), wskazane może by...
Z badania naukowców z Uniwersytetu High Point (HPU) w Karolinie Północnej wynika, że 60% mieszkańców tego stanu nie zostało nigdy przebadanych przez dentystę pod kątem ryzyka nowotworu jamy ustnej. Sondaż przeprowadzony przez Workman School of Dental...
W badaniu, którego wyniki zostały opublikowane w listopadzie, wykazano, że w Wielkiej Brytanii co trzeci specjalista zajmujący się higieną jamy ustnej zawsze udziela swoim pacjentom porad w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Badanie zostało przeprowad...
Stomatologia zmienia się – i to nie tylko z perspektywy lekarza, który poznaje nowatorskie metody leczenia oraz coraz częściej ma dostęp do aparatury opartej o nowoczesne technologie, rewolucjonizujące funkcjonowanie praktyki dentystycznej. Te zmiany...
W najnowszym badaniu Brytyjski Urząd Statystyk Narodowych (Office for National Statistics; ONS) ujawnił poziom zadowolenia z usług praktyk stomatologicznych Narodowej Służby Zdrowia. Choć bardziej dostępne cenowo lecznictwo NHS nie ma dobrej prasy, z...
Mimo powtarzanych deklaracji rządu, sytuacja gorzej sytuowanych mieszkańców Zjednoczonego Królestwa w zakresie możliwości leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS) wciąż się nie poprawia. Brytyjskie portale branżowe podają k...
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport dotyczący skarg pacjentów oraz prowadzonych w związku z tym postępowań w latach 2019-2021. We wszystkich obszarach ochrony zdrowia odnotowano znaczny wzrost zgłoszeń naruszeń praw pacjenta. W zakresie stomato...