„Kompetentna asystentka to dla lekarza skarb” – wywiad dr. n. med. Tomaszem Kerczem
„Kompetentna asystentka to dla lekarza skarb” – wywiad dr. n. med. Tomaszem Kerczem
O korzyściach, jakie płyną ze współpracy lekarza stomatologa z wykwalifikowaną i kompetentną asystentką oraz jubileuszowej, piątej już edycji Ogólnopolskiej Konferencji Higienistek i Asystentek Stomatologicznych AsysDent rozmawiamy z dr. n. med. Tomaszem Marią Kerczem – jej pomysłodawcą i spiritus movens.
W kwietniu w Łodzi odbędzie się już piąta edycja konferencji AsysDent. Skąd w ogóle wziął się pomysł, by w 2014 r. zorganizować wydarzenie w pełni poświęcone pracy asystentek i higienistek stomatologicznych?
– Na przestrzeni mojego ponad 30-letniego doświadczenia klinicznego zawsze pracowałem z asystą . Na początku rekrutowałem asystentki spośród pielęgniarek, które świetnie się w tej pracy sprawdzały: miały średnie wykształcenie medyczne, znały zasady aseptyki, więc łatwo odnajdywały się w rzeczywistości gabinetu stomatologicznego. Z biegiem czasu do pracy zgłaszały się panie po szkołach dla asystentek, nawet już z kilkuletnim doświadczeniem, które jednak same siebie widziały jako pomoc dentystyczną, a nie asystentkę od początku do końca wspierającą lekarza we wszystkich wykonywanych przez niego procedurach. Również stomatolodzy nie dostrzegali i wciąż nie dostrzegają korzyści płynących ze współpracy z wykwalifikowaną asystentką. Stąd pomysł, by działać dwutorowo – z jednej strony zapewniać asystentkom możliwości podnoszenia swoich kompetencji, a z drugiej – podnosić świadomość stomatologów w tym zakresie.
Hasło przewodnie jednej z pierwszych edycji AsysDentu brzmiało „Dawniej pomoc, dziś asysta”. Czy faktycznie można już stwierdzić, że asystentki na dobre pożegnały się z przypinaną im przez lata łatką „pomocy do wszystkiego”?
– Pierwsza edycja konferencji faktycznie była ukierunkowana na to, by uświadomić asystentkom, że ich zawód jest ciekawy, potrzebny i przyszłościowy. Myślę, że można pokusić się o stwierdzenie, że AsysDent w bardzo dużym stopniu wpłynął na obserwowaną wśród asystentek zmianę podejścia do swojej pracy. Chcą one być częścią zespołu stomatologicznego, widzą, że trzeba się dokształcać i rozwijać swoje kompetencje. Niestety istnieją jeszcze gabinety, gdzie asystentki pełnią rolę „pomocy”: są od tego, by odebrać telefon, umówić pacjenta na wizytę, pozamiatać czy umyć podłogę, a wolnej chwili od czasu do czasu podadzą coś lekarzowi.
A przecież, jak wiadomo, korzyści ze współpracy z wykwalifikowaną asystentką jest naprawdę wiele…
Kompetentna asysta jest dla lekarza nieoceniona i to z kilku powodów. Praca z asystentką poprawia jakość leczenia, zwiększa jego precyzję, zapewnia większy komfort pacjentowi. Nie można też zapominać o aspektach ekonomicznych – procedury wykonywane z asystentką zajmują mniej czasu, lekarz jest w stanie przyjąć większą liczbę pacjentów, a to wprost przekłada się na jego finanse. Zabieg wykonywany z wykwalifikowaną asystą jest zabiegiem bezpieczniejszym, skuteczniejszym, bardziej precyzyjnym i szybszym. Korzystają na tym wszyscy.
Już kilkakrotnie użył Pan sformułowania „kompetentna” i „wykwalifikowana” asystentka. Ma to aż takie znaczenie dla stomatologa-praktyka?
– Oczywiście. Niestety szkoły w wielu przypadkach uczą tylko teorii, a chcąca rozpocząć pracę zawodową asystentka nie ma żadnego doświadczenia praktycznego. Programy nauczania nie nadążają za rozwojem nowoczesnej stomatologii, a jak wszyscy wiemy jest to dziedzina, która zmienia się bardzo dynamiczne i wiedza, która jeszcze kilka lat temu wydawała się wystarczająca obecnie traci na aktualności. Dlatego podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zarówno przez lekarzy, jak i asystę, jest czymś koniecznym.
Czy rozwój ten dotyczy również ergonomii w pracy zespołu stomatologicznego? Taki jest bowiem temat tegorocznego AsysDentu.
– Ergonomia nie jest niczym nowym, ale oczywiście także ewoluuje. Kiedyś uczono zupełnie innych zasad ergonomicznej pracy, jednak przez lata wiele się zmieniło: mamy inne meble, stołki czy fotele stomatologiczne, wiemy też, jak wymuszona, jednostajna pozycja wpływa na nasze kości, mięśnie czy stawy. Co warte szczególnego podkreślenia, ergonomii w pracy lekarza stomatologa oraz asystentki w żaden sposób nie da się rozdzielić. Niezbędna jest tu więc równoległa edukacja w tym zakresie. Różnimy się pod względem wzrostu – asystentka może mieć 150 cm wzrostu, a lekarz 190 cm, zdarza się i odwrotnie, każdy ma swoje nawyki i przyzwyczajenia, może być prawo- lub leworęczny. Ergonomia uczy, jak poukładać wszystkie te elementy w taki sposób, by lekarz i asystentka stanowili prawdziwy, zgrany zespół stomatologiczny.
Chcesz, by Twoja asystentka poznała zasady ergonomicznej pracy? Zaproś ją na AsysDent 2018! Tylko do końca stycznia kupisz bilet z atrakcyjnym rabatem. Szczegóły znajdziesz na stronie http://dentonet.pl/asysdent/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
O realiach życia i pracy lekarza stomatologa na zachodzie Ukrainy z dentystą Myrosławem Gonczarukiem-Homynem rozmawia Leo Jurkiw z brytyjskiego portalu Dentistry.co.uk. Rozmówca pochodzi ze środkowej części kraju, ale stomatologię studiował na zachod...
Zakończenie II wojny światowej w niemal każdym zakątku globu zostało przyjęte z wielką radością. W Stanach Zjednoczonych jednym z symboli końca wojny stała się fotografia wykonana 14 sierpnia na nowojorskim Times Square, przedstawiająca pocałunek mar...
Asystentka stomatologiczna z północno-zachodniej Anglii została doceniona w konkursie Narodowej Służby Zdrowia (NHS) za lokalną inicjatywę mającą na celu zapewnienie prawidłowej opieki w zakresie pielęgnacji jamy ustnej pacjentom oddziałów szpitalnyc...
W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiły się dwa nowe dokumenty: Prawo Wykonywania Zawodu Lekarza oraz Prawo Wykonywania Zawodu Lekarza Dentysty. Dzięki nim swoje uprawnienia zawodowe potwierdzi prawie 200 tys. osób w Polsce. W mObywatelu 2.0 można już zn...
- Jako towarzystwo zrzeszające studentów jesteśmy jedną z większych tego typu organizacji w Polsce, a w rankingu towarzystw zrzeszających studentów stomatologii na świecie osiągamy miejsca w czołówce co roku. W ubiegłym roku było to nawet podium....
Caroline Heath pracująca na co dzień jako asystentka stomatologiczna jest pierwszą osobą, zgłosiła się do przetestowania nowej szczepionki przeciwko wirusowi Ebola. Pochodząca z miasta Reading (Wielka Brytania) kobieta zdecydowała się na udział w bad...
Skaner wewnątrzustny to nowoczesne i coraz bardziej popularne narzędzie w wielu gabinetach stomatologicznych. Jaką rolę w tej nowoczesnej, cyfrowej stomatologii będzie pełnić asysta? Odpowiada tech. dent. Paulina Pokusa, która temat cyfrowych wyciskó...
W ostatnich dziesięcioleciach technologia znacznie usprawniła stomatologię i endodoncję, dostarczając użytecznych narzędzi do lepszej diagnostyki i leczenia kanałowego. Poprosiliśmy prof. Gianlucę Gambariniego, MD, DDS, kierownika Zakładu Endodoncji ...
Wielu z nas słyszało o Monice Dąbrowskiej, asystentce i higienistce stomatologicznej, która ze względu na stan zdrowia nie może już wykonywać swojego zawodu. Od kilku lat Monika realizuje swoją nową pasję, która jest malarstwo, ale z powodu ogranicze...
Marrodent oferuje portfolio rozwiązań endodontycznych firmy EdgeEndo®, jednego z największych na świecie dostawców pilników obrotowych NiTi, z powodzeniem od dwóch lat i właśnie rozszerzył tę gamę o EdgeFile® X7, najlepiej sprzedający się system Edge...
W ciągu ostatnich lat w stomatologii ma miejsce niezwykle dynamiczny rozwój, związany m.in. z coraz szerszym zastosowaniem technologii cyfrowych. Jeżeli asystentka ma dotrzymać kroku zmianom, jakie wprowadzane są w klinice i coraz wyższym kompetencjo...