Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak postępować z agresywnym pacjentem?

Publikacja:
Jak postępować z agresywnym pacjentem?

Jak postępować z agresywnym pacjentem?

Agresywni pacjenci w placówce medycznej czy gabinecie stomatologicznym nie należą do rzadkości. Bardzo często źródłem negatywnych emocji jest frustracja własnym życiem bądź nieudolnością służby zdrowia w znaczeniu ogólnym. Jeśli w dodatku pacjent ma niską świadomość samego siebie, nie potrafi nazywać swoich emocji ani sobie z nimi radzić – tworzy to „mieszankę wybuchową”. Co gorsza – zdarza się, że tacy pacjenci wyładowują swoje emocje na osobach najmniej winnych ich złemu samopoczuciu.

Co wtedy? Bardzo ważne jest opanowanie i zachowanie spokoju, nie oddawanie „pięknym za nadobne”, ponieważ odpowiadanie agresją na agresję nie obniża jej, ale wzmaga. Na pewno pomoże nam, jeśli nie będziemy odnosili takich wybuchów do siebie, ale zachowamy dystans. To nie nasza wina, że ktoś nieodpowiednio się wobec nas zachowuje, ale osoby, która nie potrafi zachować się odpowiednio. Podejmowanie dyskusji z takimi osobami jest bezcelowe – jeśli ktoś traktuje nas jako „obiekt zastępczy” do wyładowania emocji, z pewnością nie zdobędzie się na racjonalne myślenie i analizowanie faktów (będzie przeżywał jedynie emocje).

Z naszej strony ważne jest wtedy, by nasze powinności realizować w pełni profesjonalnie, z zachowaniem potrzebnych do tego procedur. Jednocześnie (choć z pewnością nie jest to łatwe) postarajmy się być uprzejmi, taktowni i spokojni.

BZ

Źródło: http://pshs.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Joanna Juszczyk videonews 2
Długofalowa współpraca z pacjentem – jak ją nawiązać? Asysta

Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowi...

komunikacja z pacjentem2
Komunikacja medyczna z pacjentem – bezpłatny kurs CMKP Lekarz

Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego zaprasza lekarzy, lekarzy dentystów oraz inne osoby związane zawodowo z ochroną zdrowia na bezpłatny kurs online z zakresu praktycznej komunikacji medycznej z pacjentem. Odbędzie się on w dniach 25-26 maja. ...

Sergiusz Szajek 2
Błędy w komunikacji z pacjentem Lekarz

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Agnieszka Mielczarek
Wyzwania w komunikacji z pacjentem senioralnym Lekarz

– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

komunikacja z pacjentem
Efektywna komunikacja z pacjentem w praktyce stomatologicznej Lekarz

W gabinecie stomatologicznym skuteczna komunikacja z pacjentem jest równie istotna, jak najwyższe kompetencje kliniczne. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy, słuchamy i reagujemy, buduje zaufanie, lojalność oraz komfort pacjenta, przekładając się na...

Sergiusz Szajek videonews
„Złote zasady” komunikacji z pacjentem Lekarz

Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...

Macin Szerszen 2
Komunikacja z pacjentem z perspektywy protetyka Lekarz

– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...

palenie papierosow3
Jak rozmawiać z pacjentem o nałogu tytoniowym? Asysta

Rola higienistki we współczesnej stomatologii wykracza daleko poza przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych. Profesjonalna opieka obejmuje również edukację zdrowotną, motywowanie do zmiany nawyków oraz wspieranie pacjentów w profilaktyce chorób. Jed...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...