Amortyzacja liniowa w gabinecie stomatologicznym
Amortyzacja liniowa w gabinecie stomatologicznym
Amortyzacja liniowa w gabinecie stomatologicznym
Sposób na obniżenie podstawy opodatkowania
Każdy stomatolog prowadzący własną działalność gospodarczą ma prawo do dokonywania systematycznych odpisów amortyzacyjnych od wykorzystywanych na potrzeby firmy środków trwałych. Najczęściej stosowana jest liniowa metoda amortyzacji.
Zgodnie z art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środek trwały to budowle, budynki, lokale, maszyny, urządzenia, środki transportu oraz inne przedmioty, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością. Z kolei amortyzacja to odpisywanie utraty wartości środka trwałego, pomniejszające podstawę do opodatkowania.
W przypadku stomatologów prowadzących własną działalność, środkiem trwałym mogą być więc w zasadzie wszystkie elementy wyposażenia gabinetu oraz narzędzia przeznaczone do pracy, o ile oczywiście spełniają wymienione powyżej warunki. Najpopularniejszą metodą ich amortyzacji jest amortyzacja liniowa. Polega ona na tym, że dany środek trwały zużywa się w taki sam sposób przez cały okres wykorzystywania – odpisy amortyzacyjne są więc równe, a dokonywać ich można co miesiąc, kwartał lub na koniec roku podatkowego.
Aby rozpocząć amortyzację liniową sprzętu stomatologicznego będącego środkiem trwałym firmy, należy najpierw wpisać go do ewidencji środków trwałych oraz ustalić jego wartość początkową, czyli – mówiąc najprościej – cenę jego nabycia. Następnie należy odnaleźć grupę danych środków trwałych, w tym przypadku medycznych, w Klasyfikacji Środków Trwałych, na podstawie której ustala się czas oraz stawki ich amortyzacji.
W przypadku amortyzacji liniowej, pierwszego odpisu dokonuje się w miesiącu następującym po miesiącu, w którym wpisano dany środek do ewidencji. Postępuje się w ten sposób dopóki suma odpisów nie zrówna się z początkową wartością środka, nie zostanie on sprzedany lub zlikwidowany. Co ważne, w każdym kolejnym roku użytkowania środka należy pomniejszyć jego wartość początkową o sumę dotychczasowych odpisów.
AF
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Zdrowie i bezpieczeństwo, zarówno personelu, jak i pacjentów, to kluczowe czynniki w każdym gabinecie stomatologicznym. Ogromną rolę w ich zachowaniu odgrywają natomiast asystentki i higienistki stomatologiczne. Tej tematyki dotyczy wykład Edyty Klep...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o ż...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...