„Dziel się Uśmiechem” – siódma edycja akcji zakończona
„Dziel się Uśmiechem” – siódma edycja akcji zakończona
Spis treści
20 marca – w Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej – firma Mars Polska oraz Polski Czerwony Krzyż oficjalnie zakończyły 7. edycję ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”. W ramach akcji blisko 100 000 uczniów z 680 szkół podstawowych i placówek oświatowo-wychowawczych wzięło udział w specjalnych lekcjach. Podczas zajęć dowiedzieli się, jak zapobiegać próchnicy oraz dbać o zdrowy i piękny uśmiech. Program wspierany był przez partnerów merytorycznych i ambasadorkę – Magdalenę Różczkę.
„Dziel się Uśmiechem” realizowany jest w polskich szkołach już od 7 lat. Jego organizatorzy, przy stałym wsparciu merytorycznym ekspertów z Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej, dbają o to, aby kolejne pokolenia dzieci zdobywały wiedzę, jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej. Wszyscy uczniowie objęci programem otrzymali dopasowane do wieku materiały edukacyjne oraz zestawy do pielęgnacji zębów, składające się z pasty i szczotki oraz bezcukrowej gumy do żucia.
7. edycja w nowej odsłonie
Ambasadorką trwającej od września 2019 r. kolejnej odsłony programu była Magdalena Różczka. Aktorka pomagała aktywnie budować świadomość problemu próchnicy oraz tego, jak w prosty sposób prawidłowo dbać o zęby. Aby wzmocnić zaangażowanie szkół, organizatorzy przeprowadzili też konkurs plastyczny z atrakcyjnymi nagrodami. Polegał on na przygotowaniu plakatu promującego tematykę i główne przekazy ”Dziel się Uśmiechem”.
Łącznie w całej Polsce w akcji udział wzięło blisko 100 000 uczniów. Wśród województw pierwsze miejsce zajęło województwo śląskie (12 474 uczniów), na drugim znalazło się warmińsko-mazurskie (10 251), a na trzecim – wielkopolskie (9075).
– Chociaż program realizujemy już od wielu lat, również w tym roku zaangażowanie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych mile nas zaskoczyło. Mam na myśli nie tylko prace wysyłane na konkurs, ale także wewnętrze inicjatywy prowadzone przez szkoły. W organizację lekcji włączyli się nauczyciele, szkolni pedagodzy, stomatolodzy, czy pielęgniarki i higienistki, a często również rodzice. Dzieci szykowały gazetki, organizowały własne konkursy i przygotowywały prezentacje – mówi Małgorzata Szukała, kierownik działu promocji i pozyskiwania dochodów w Biurze Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża. – Dla Polskiego Czerwonego Krzyża, jako współorganizatora tej akcji, to wielki powód do dumy. Od 100 lat, czyli od początku naszego istnienia, zabieramy głos w ważnych dla społeczeństwa tematach, a higiena jamy ustnej niewątpliwie takim jest.
Próchnica to nie żarty…
… ale nauka o dbaniu o zdrowie zębów nie musi być nudna! Odpowiednio poprowadzone zajęcia i wiedza przekazywana w kreatywny sposób pomagają wykształcić prawidłowe nawyki związane z higieną jamy ustnej czy żywieniem. Jak pokazują dane udostępnione przez ministerstwo zdrowia, pracy do wykonania jest jeszcze bardzo dużo, bowiem 82% sześciolatków i 86% dziesięciolatków ma próchnicę.
– Wśród najważniejszych przyczyn, które mają wpływ na tak dużą skalę występowania próchnicy wśród dzieci, są rzadkie kontrole u dentysty, powszechne przekonanie, że zębów mlecznych nie warto leczyć, czy po prostu zbyt mała wiedza na temat podstawowych zasad profilaktyki – komentuje prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy w dziedzinie stomatologii dziecięcej oraz prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. – Program „Dziel się Uśmiechem” od lat edukuje nie tylko dzieci, ale także ich rodziców i opiekunów i zwraca uwagę na to, że odpowiednio zadbane zęby wpływają na stan zdrowia całego organizmu.
Eksperci od lat rekomendują żucie bezcukrowej gumy przez kilka minut po posiłku w sytuacjach, kiedy nie mamy możliwości umycia zębów. Jest to jeden z czterech prostych kroków do zdrowych i czystych zębów, o których dzieci uczą się w trakcie zajęć realizowanych w ramach programu „Dziel się Uśmiechem”. Pozostałe to szczotkowanie zębów pastą z fluorem przynajmniej dwa razy dziennie, używanie dodatkowych produktów, takich jak nić dentystyczna czy płyn do płukania jamy ustnej i regularne wizyty kontrolne u stomatologa, przynajmniej raz na 6 miesięcy.
– Nasz styl życia uległ zmianie – żyjemy w biegu, często podjadamy w ciągu dnia, nie mając możliwości umycia zębów. To samo dotyczy naszych dzieci – dlatego pakując im drugie śniadanie do szkoły pamiętajmy, aby dołączyć do niego bezcukrową gumę do żucia, zalecając krótkotrwałe żucie jej zaraz po posiłku. Pomoże ona nie tylko w usunięciu resztek pokarmu, ale także pobudzi produkcję śliny, która neutralizuje szkodliwe kwasy. Ten krok nie wymaga od nas wysiłku, a może realnie poprawić stan zębów u dzieci – mówi prof. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Walka z próchnicą trwa od lat
Program „Dziel się Uśmiechem” jest w całości finansowany przez firmę Mars Polska, która co roku przekazuje na jego realizację 1% ze sprzedaży dowolnych gum Orbit® we wskazanych miesiącach, zazwyczaj wczesną jesienią. W ramach 7. edycji akcją zostały objęte produkty sprzedawane w sklepach stacjonarnych od 1 września do końca października 2019 r. 1% ze sprzedaży w tym okresie wyniósł 800 528 złotych. Oznacza to, że od pierwszej edycji programu na edukację dzieci (m.in. na zestawy do pielęgnacji zębów, materiały edukacyjne i organizację lekcji) przeznaczono ponad 5,4 mln zł.
– Żucie bezcukrowej gumy jest jednym z czterech kroków do zdrowych i czystych zębów, zalecanych przez ekspertów m.in. z Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Dlatego właśnie prowadzenie działań, które uczą jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej jest dla nas – producenta bezcukrowych gum Orbit® – czymś ważnym i absolutnie naturalnym. Od 2013 r. nieprzerwanie docieramy z programem „Dziel się Uśmiechem” do kolejnych uczniów. Dzięki zaangażowaniu naszych partnerów pomagamy w poprawie stanu zdrowia jamy ustnej dzieci w całej Polsce. To dla nas ogromny powód do dumy – mówi Beata Rożek, dyrektor ds. korporacyjnych Mars Polska.
Informacja prasowa
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W dobiegającym właśnie końca roku szkolnym program edukacyjny „Dziel się Uśmiechem” obchodził swój jubileusz. Inicjatywa powstała w 2013 r. dzięki współpracy firmy Mars Polska oraz Polskiego Czerwonego Krzyża w odpowiedzi na skalę próchnicy w Polsce....
Trwa trzecia odsłona akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela takich marek, jak Sensodyne, Parodontax i Corega. To zaszczytne miano nosi już ponad 830 higienistek stomatologicznych - dołącz do tego grona, a pakiet produk...
Zakończenie roku szkolnego to czas podsumowań wyników szkolnych, ale także realizacji kolejnej edycji programu edukacyjnego "Dziel się uśmiechem". Dzięki 8. już odsłonie inicjatywy kolejne tysiące uczniów z całej Polski poznało 4 kroki dla zdrowych i...
Dostęp do dedykowanej zamkniętej grupy na Facebooku, pakiet produktów do przetestowania, możliwość dyskutowania i wymiany poglądów z koleżankami po fachu – to tylko kilka korzyści, jakie czekają na uczestniczki programu Ekspertki Sensodyne, organizow...
Z nowym rokiem szkolnym ruszyła kolejna, 11. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”, realizowanego przez Mars oraz Polski Czerwony Krzyż. Celem inicjatywy jest edukacja dzieci z klas 0-3 szkół podstawowych z całej Polski w zakresie prawid...
Ponad 6 tys. uczniów klas pierwszych wrocławskich szkół podstawowych otrzyma soniczne szczoteczki do mycia zębów z wygrawerowanymi imionami. Akcję realizuje miasto Wrocław we współpracy z Fundacją Smile Together. Jak informuje wrocławski magistrat, ...
Kajetan to pacjent, który od 20 lat skutecznie miga się od wizyt u dentysty. Efekt jest oczywisty – próchnica! Kajetan był ostatnio widziany na terenie Targów w Krakowie. Na kolejną akcję specjalną rusza więc agent Trzon. James Trzon. Wokół tej zaba...
Trwa kolejna edycja akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela znanych na całym świecie marek produktów do higieny jamy ustnej, takich jak Sensodyne, Parodontax i Corega. Do programu dołączyło już ponad 1600 higienistek st...
6 marca rozpoczęła się druga edycja akcji zdrowotno-edukacyjnej „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” organizowana wspólnie przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne we współpracy z firmami Septodont oraz enel-med stomatologia. Dzięki przekazanemu przez Se...
Już po raz 6. firma Marrodent organizuje w Polsce akcję Practice Pink, która jest międzynarodową inicjatywą charytatywną firmy Henry Schein. Do akcji mogą dołączyć wszyscy profesjonaliści z branży stomatologicznej – 5% ze sprzedaży wybranych, oznaczo...
8000 osób – lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek, farmaceutów oraz innych przedstawicieli pracowników ochrony zdrowia – skorzystało z programu wsparcia psychologicznego dla kadry medycznej "Psycholog dla medyka". Do końca czerwca br. można jeszcz...