Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Ruszyła 11. edycja programu „Dziel się Uśmiechem”

Publikacja:
Ruszyła 11. edycja programu „Dziel się Uśmiechem”

Ruszyła 11. edycja programu „Dziel się Uśmiechem”

Z nowym rokiem szkolnym ruszyła kolejna, 11. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”, realizowanego przez Mars oraz Polski Czerwony Krzyż. Celem inicjatywy jest edukacja dzieci z klas 0-3 szkół podstawowych z całej Polski w zakresie prawidłowej higieny jamy ustnej. 1% ze sprzedaży gum Orbit® w sklepach stacjonarnych w okresie od 28 sierpnia  do 29 października 2023 r. zostanie przekazany na realizację programu, w tym na materiały i zajęcia edukacyjne dla nawet 150 tysięcy dzieci. W tym roku inicjatywa została rozszerzona również o zerówkowiczów z przedszkoli oraz szkół. Ambasadorką programu już po raz piąty jest aktorka i działaczka społeczna Magdalena Różczka.

Ogólnopolski program „Dziel się Uśmiechem” powstał w 2013 r. Projekt jest odpowiedzią na utrzymujący się problem próchnicy wśród najmłodszych. Choroba ta może wiązać się z wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami i zwiększać ryzyko występowania innych schorzeń. Od samego początku partnerami merytorycznymi inicjatywy są Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej.

Dziel sie usmiechem

Według szacunków ministerstwa zdrowia, problem próchnicy dotyczy niemal 82% sześciolatków (1), natomiast raport WHO Global Oral Health wskazuje, że aż 46% przypadków próchnicy wśród dzieci w wieku do 9. roku życia nie jest leczonych (2). Właśnie dlatego tak ważne jest zwiększanie świadomości tego, jak istotna jest prawidłowa higiena jamy ustnej oraz edukacja zarówno wśród dzieci, jak i ich rodziców.

Jako firma odpowiedzialna społecznie oraz producent bezcukrowych gum, których żucie jest ważnym elementem prawidłowej higieny jamy ustnej, od ponad dekady realizujemy wspólnie z partnerami program „Dziel się Uśmiechem”. Dzięki tej wyjątkowej współpracy konsekwentnie uczymy dzieci jak dbać o zdrowy uśmiech. Program jest w pełni finansowany przez Mars Polska. Cieszymy się, że w tym roku, dzięki wsparciu partnerów, ale przede wszystkich konsumentów, którzy kupują w sklepach stacjonarnych gumy Orbit we wskazanym okresie, będziemy mieć szansę dotrzeć z edukacją nawet do 150 tysięcy uczniów – mówi Monika Piekarska, kierowniczka ds. korporacyjnych w Mars Polska.

Przez ponad 10 lat nasz wspólny program przechodził liczne zmiany. W naturalny sposób ewoluował, żeby przekazywana wiedza była atrakcyjna i angażująca dla uczniów. W ramach 11. edycji zdecydowaliśmy się objąć działaniami również młodsze dzieci – zerówkowiczów. Dzięki nowoczesnym formom przekazu oraz rozszerzeniu programu, możemy docierać do coraz większej liczby dzieci i ich rodziców, uświadamiając jak poważnym problemem społecznym jest próchnica i ucząc jej przeciwdziałać – dodaje Małgorzata Szukała, kierowniczka Działu Promocji i Pozyskiwania Dochodów Polskiego Czerwonego Krzyża.

Program Orbit „Dziel się Uśmiechem” opiera się na zajęciach prowadzonych w szkołach oraz w zerówkach przedszkolnych. Organizatorzy przekazują nauczycielom angażujące i zgodne z podstawą programową materiały, pozwalające na efektywną edukację i budowanie prawidłowych nawyków wśród uczniów. W ciągu 10 lat trwania inicjatywy wzięło w niej udział blisko 900 tysięcy dzieci z całej Polski.

Celem projektu Orbit „Dziel się Uśmiechem” jest przekazanie wiedzy w przystępny sposób, wykorzystując przy tym cztery kroki dla zdrowych i czystych zębów, które w łatwy sposób można włączyć do codziennej rutyny:

1. Szczotkuj – myj dokładnie zęby pastą z fluorem przynajmniej 2 razy dziennie.

2. Czyść – stosuj dodatkowe środki higieny jamy ustnej, aby oczyścić przestrzenie międzyzębowe.

3. Żuj – żuj bezcukrową gumę po jedzeniu i piciu przez 10 minut, gdy nie masz możliwości umycia zębów.

4. Kontroluj – regularnie, raz na pół roku, odwiedzaj stomatologa.

Aktualny stan profilaktyki jamy ustnej wśród dzieci wymaga naszej stałej uwagi i zaangażowania. Poprzez program Orbit „Dziel się Uśmiechem” wspieramy aktywną edukację w tym zakresie już od najmłodszych lat, wierząc, że przyniesie ona trwałe efekty i przyczyni się do poprawy zdrowia jamy ustnej dzieci w Polsce. Ma to ogromny wpływ na kształtowanie przyszłych nawyków zdrowotnych – podkreśla prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.

Działania edukacyjne na rzecz prawidłowego dbania o zdrowie jamy ustnej budują społeczną świadomość. To najlepsza droga do poprawy stanu uzębienia Polaków. Edukację należy rozpoczynać na wczesnym etapie, aby jak najwcześniej uczyć dzieci jak prawidłowo dbać o zęby, by zapobiegać próchnicy. Należy podkreślić, że kluczową rolę w całym procesie odgrywają rodzice i opiekunowie. Ich ogromną rolą jest budowanie prawidłowych nawyków oraz wprowadzania zasad higieny jamy ustnej do codziennej rutyny – zaznacza prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i prorektor ds. Strategii Rozwoju Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Działania promujące program „Dziel się Uśmiechem” obejmą TV, radio, digital, współpracę z influencerami, materiały POS oraz działania PR. Za kreację i przygotowanie materiałów odpowiada agencja Brandcomm, działaniami PR zajmuje się grupa Garden of Words, z kolei agencja MediacomEssence zakupiła media.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie programu: https://www.mojorbit.pl/program-dziel-sie-usmiechem.

Przypisy:

1) Źródło: Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej i jego uwarunkowań w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, i 10 oraz 15 lat w 2018 roku, red. Dorota Olczak-Kowalczyk. Oficyna Wydawnicza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Warszawa 2019.

2) WHO Global Oral Health Report, 2022 r.

Informacja prasowa


POWIĄZANE ARTYKUŁY

antybiotyki
Ruszyła kampania „Razem przeciwko antybiotykooporności” Lekarz

Zjawisko antybiotykooporności zostało uznane przez Światową Organizację Zdrowia za jedno z dziesięciu największych zagrożeń XXI wieku i może być przyczyną kryzysu współczesnej medycyny. W odpowiedzi na wyzwania związane z rosnącym zjawiskiem antybiot...

rozdajemy usmiechy
Ruszyła akcja "Rozdajemy uśmiechy na zdrowie" Lekarz

3 lutego ruszyła akcja "Rozdajemy uśmiechy na zdrowie", realizowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, sieć enel-med stomatologia oraz firmę Septodont. W ramach akcji w całym kraju realizowane będą bezpłatne przeglądy i leczenie stomatologicz...

leczenie stomatologiczne
Dentysta NHS dla każdego! Ruszyła akcja "Bezzębnych" Lekarz

Grupa społeczna „Toothless” („Bezzębni”) rozpoczęła na wyspie Wight kampanię pod hasłem „Dentysta NHS dla każdego”. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na sytuację mieszkańców wyspy, którzy są właściwie pozbawieni publicznej opieki stomatologicznej. Pows...

ROZWIŃ WIĘCEJ
rekrutacja na studia
1 czerwca ruszyła rekrutacja na Uniwersytet Jagielloński Lekarz

1 czerwca ruszyła rekrutacja na jednolite studia magisterskie, pierwszego oraz drugiego stopnia prowadzone w roku akademickim 2022/2023 na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od lutego trwa już rekrutacja dla kandydatów-cudzoziemców oraz na studia w językac...

Tu nie boli
Ruszyła ogólnopolska kampania "Tu Nie Boli" Lekarz

O tym, że obawa pacjentów przed leczeniem stomatologicznym jest wciąż aktualnym zagadnieniem, nie trzeba przekonywać polskich lekarzy dentystów. Problem ten dostrzegli także organizatorzy kampanii „Tu Nie Boli”, którą zainaugurowała konferencja praso...

DSU
"Dziel się uśmiechem" - 8. edycja zakończona Lekarz

Zakończenie roku szkolnego to czas podsumowań wyników szkolnych, ale także realizacji kolejnej edycji programu edukacyjnego "Dziel się uśmiechem". Dzięki 8. już odsłonie inicjatywy kolejne tysiące uczniów z całej Polski poznało 4 kroki dla zdrowych i...

osteoporoza
„Zmierz się z osteoporozą” – ruszyła nowa kampania Lekarz

Kilka dni temu w Centrum Prasowym PAP odbyła się konferencja inicjująca kampanię społeczną „Zmierz się z osteoporozą”, która ma zwrócić uwagę opinii publicznej na konsekwencje osteoporozy. – Chcemy uwrażliwić środowisko medyczne na potrzebę monitorow...

dezynfekcja
Ruszyła kampania „Dezynfekcja tak, ale nie byle jak” Lekarz

Maski „odzieżowe” o minimalnej skuteczności, dostępne w każdym sklepiku płyny do dezynfekcji o budzącym wątpliwości składzie oraz spóźnione, niemal wymuszone obostrzenia w wersji light, które mają stwarzać pozory, że dba się o bezpieczeństwa rodaków ...

Rozdajemy usmiechy 2
"Rozdajemy uśmiechy na zdrowie" – ruszyła II edycja akcji Lekarz

6 marca rozpoczęła się druga edycja akcji zdrowotno-edukacyjnej „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” organizowana wspólnie przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne we współpracy z firmami Septodont oraz enel-med stomatologia. Dzięki przekazanemu przez Se...

FDI Mumbaj
Kongres FDI 2022 w Mumbaju - ruszyła rejestracja Lekarz

Rozpoczęła się rejestracja na kongres Światowej Federacji Dentystycznej FDI, który w dniach 29 września - 2 października 2022 r. odbędzie się w indyjskim Mumbaju. "Spotkajmy się ponownie i odbudujmy stomatologię w mieście marzeń" - takim hasłem orga...

infolinia
NIL: ruszyła całodobowa infolinia dla medyków z Ukrainy Lekarz

Naczelna Izba Lekarska uruchomiła infolinię dedykowaną dla lekarzy i lekarzy dentystów z Ukrainy i ich rodzin. Infolinia pod numerem + 48 22 11 20 700 jest całodobowa i prowadzona w języku polskim oraz ukraińskim. To nie pierwsze działanie pomocowe ...