Amortyzacja nowego samochodu osobowego w gabinecie stomatologicznym
Amortyzacja nowego samochodu osobowego w gabinecie stomatologicznym
Dentysta, który kupił na potrzeby prowadzonej przez siebie praktyki zawodowej nowy samochód osobowy w większości przypadków może go amortyzować metodą liniową. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy stomatolog udowodni, że auto będzie eksploatowane o wiele bardziej, niż przeciętny samochód.
Na początek warto przypomnieć, czym jest amortyzacja. Ogólnie można stwierdzić, że amortyzacja to zmniejszanie się wartości zakupionego na potrzeby firmy środka trwałego na skutek jego użytkowania lub starzenia się. Każdy przedsiębiorca – w tym dentysta prowadzący własną praktykę zawodową – może systematycznie dokonywać tzw. odpisów amortyzacyjnych, rekompensujących mu utratę wartości danego sprzętu.
Jeśli chodzi o zakupiony na potrzeby gabinetu stomatologicznego samochód osobowy, co do zasady dentysta może go amortyzować metodą liniową. Polega ona na dokonywaniu odpisów od początkowej wartości auta (czyli ceny zakupu) wpisanego do ewidencji środków trwałych w równych ratach: co miesiąc, kwartał lub na koniec roku podatkowego. Zgodnie z wykazem rocznych stawek amortyzacyjnych, dla samochodów osobowych wynosi ona 20%, co oznacza, że auto można amortyzować przez 5 lat.
Warto jednak pamiętać, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami podatkowymi (art. 22i ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16i ust. 2 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), istnieje możliwość skrócenie okresu amortyzacji samochodu poprzez podwyższenie stawki amortyzacyjnej. Można to zrobić jedynie w przypadku maszyn, urządzeń i środków transportu, które są eksploatowane o wiele bardziej intensywnie w stosunku do przeciętnych warunków. Chodzi np. o pracę na trzy zmiany lub w warunkach terenowych bądź leśnych. Jeśli więc dentysta chce skrócić okres amortyzacji zakupionego na potrzeby firmy samochodu osobowego, musi udowodnić fiskusowi, że w następstwie bardzo intensywnej eksploatacji zużyje się on o wiele szybciej niż w ciągu 5 lat. Choć może się to wydawać trudne, fiskus może przychylić się do wniosku dentysty, który kursuje między gabinetami rozsianymi po obszarze całej Polski. Aby zabezpieczyć się przed wątpliwościami ze strony urzędu skarbowego, można zgłosić się do niego z wnioskiem o wydanie dotyczącej konkretnej sytuacji interpretacji indywidualnej. Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj.
AF
Fot. Unsplash, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
– Zależało mi na tym, aby mój mały gabinet spełniał wszystkie wymagania sanitarno-epidemiologiczne i lokalowe, a równocześnie chciałam, żeby rozkład wnętrz oraz wyposażenie było ergonomiczne dla personelu i przyjazne dla pacjentów – mówi lek. dent. N...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Parque Dental to klinika stomatologiczna w Quito – ponad 2-milionowej stolicy Ekwadoru. Jej pacjentami są dzieci, a o to, by czuły się tam dobrze, dba m.in. wyjątkowy „asystent dentystyczny” – labrador retriever o imieniu Aldo. Choć dzięki rozwojow...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...