6 zachowań asystentek, które denerwują pacjentów
6 zachowań asystentek, które denerwują pacjentów
Istnieje grupa pacjentów, którzy nie chcą, aby przy ich wizycie u stomatologa była obecna asystentka. Takie podejście wynika najczęściej z niewiedzy. Jednak bywa i tak, że asystentka swoim zachowaniem zasłuży na taką opinię.
Oto kilka zachowań asystentek, które drażnią pacjentów:
1. Podsłuchiwanie rozmowy pacjenta z lekarzem
Duża część pacjentów nie lubi rozmawiać o stanie swojego uzębienia nawet ze stomatologiem. Często towarzyszą temu uczucia takie jak: wstyd, zażenowanie, strach. Świadomość, że przy rozmowie jest obecna osoba trzecia tylko pogarsza sytuację. Dlatego, kiedy widzisz, że pacjent jest wyjątkowo skrępowany, postaraj się nie zwracać na siebie jego uwagi. Zachowuj się tak, jakby nie było Cię w gabinecie lub jakbyś nie słyszała jego rozmowy ze stomatologiem. Źle widziane jest wtrącanie się w dyskusję. Bądź dyskretna i zadbaj o zachowanie maksymalnie komfortowej atmosfery.
2. Siadanie zbyt blisko pacjenta
Charakter Twojej pracy wymaga czasem bliskości pacjentem na granicy strefy intymności (to ok. 0,5 metra od skóry). W większości przypadków to przestrzeń, do której dopuszczamy jedynie najbliższych. W gabinecie stomatologicznym pacjent musi jednak zaakceptować bliski kontakt z osobą obcą. To niekomfortowa i stresująca dla niego sytuacja, może nawet wywołać wrażenie bycia atakowanym. Dlatego staraj się, jeśli nie jest to konieczne, utrzymywać bezpieczny dystans od pacjenta. A jeśli sytuacja wymaga bardzo bliskiego kontaktu, bądź taktowna i delikatna.
3. Plotkowanie ze stomatologiem w trakcie zabiegu
Pacjenci nie znoszą sytuacji, kiedy stomatolog rozmawia w trakcie wizyty z asystentką o sprawach nie związanych z zabiegiem. Pamiętaj, że pacjent, nawet jeśli się nie odzywa, uważnie śledzi to, co dzieje się dookoła niego. Z pewnością nie interesują go prywatne sprawy stomatologa, Twoje czy kogoś innego. A już całkowicie niedopuszczalne jest rozmawianie podczas wizyty o innych pacjentach! W trakcie zabiegu powinnaś rozmawiać ze stomatologiem wyłącznie na tematy zawodowe – związane z aktualnie wykonywanymi czynnościami.
4. Nie zachowywanie poufności
Tutaj nie ma co tłumaczyć, ani nad czym się zastanawiać. Rozmowa z osobami trzecimi o szczegółach związanych z danym pacjentem jest niedopuszczalna! Takie zachowanie, nie dość, że jest rażąco nieprofesjonalne, to jeszcze krzywdzi pacjenta oraz narusza podstawowe zasady Twojego zawodu.
5. Rozmowa z pacjentem, kiedy sobie tego nie życzy
Czasem rozmowa z pacjentem dobrze na niego wpływa. Kiedy jest bardzo zestresowany, możesz go uspokoić, kiedy coś go boli – możesz odwrócić jego uwagę, mówiąc o czymś neutralnym, żartując, opowiadając zabawną historię. Jednak jeśli zdarzy się, że pacjent nie życzy sobie jakichkolwiek rozmów z nim w trakcie zabiegu – uszanuj jego zdanie.
6. Spoglądanie na zegarek, traktowanie pacjenta jak zło konieczne, wymowne spojrzenia wymieniane z lekarzem itp.
W trakcie zabiegu najważniejszy jest pacjent – jego komfort, poczucie bezpieczeństwa. To jemu jest najbardziej niewygodnie, jego boli, bywa przerażony. Ty jesteś pierwszą osobą, która może mu pomóc przetrwać ten często trudny dla niego czas. Dlatego traktuj pacjentów z szacunkiem, uwagą i zrozumieniem, a z pewnością się odwdzięczą, np. miłym słowem czy zgodną współpracą podczas zabiegu.
KeL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Narodowy Fundusz Zdrowia przedstawił dane dotyczące najczęściej wykonywanych w 2022 r. świadczeń stomatologicznych finansowanych ze środków publicznych. W ubiegłym roku dentyści współpracujący z NFZ-em najczęściej przeprowadzali płukanie kieszonki dz...
Z badania, którego wyniki zostały opublikowane w sierpniowym numerze czasopisma „Journal of Dental Hygiene” wynika, że zdecydowana większość amerykańskich higienistek stomatologicznych była – przynajmniej raz w ciągu swojej pracy zawodowej – obiektem...
Wielu lekarzy dentystów obawia się przyjmować dzieci. Zakładają, że nie poradzą sobie z płaczem, napadami złości i brakiem współpracy malucha, który nijak nie chce zrozumieć, że leczenie służy jego zdrowiu. Oczywiście wskazane są wizyty adaptacyjne, ...
Który rodzaj słodzonych napojów bezalkoholowych w największym stopniu odpowiada za erozję zębów mlecznych u dzieci? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, badacze z Egiptu ocenili stan 52 usuniętych zębów trzonowych, które przez cztery tygodnie były um...
Leczenie pacjentów pediatrycznych odczuwających strach przed dentystą, a przy tym nie rozumiejących konieczności poddania się terapii, to poważne wyzwanie, przed którym staje wielu, jeśli nie większość stomatologów. Wskazane jest więc, by lekarze zna...
Podczas debaty zorganizowanej w ramach VI Kongresu Stomatologii w trakcie targów Warsaw Dental Medica Show ważnym punktem dyskusji ekspertów była kwestia specjalizacji lekarsko-dentystycznych. Omówiono m.in. pomysł przejęcia prowadzenia specjalizacji...
DentalTree to niekwestionowany lider sprzedaży internetowej w polskiej branży stomatologicznej. To także firma znana z imprez targowych ze znakomitej oferty handlowej, a tym samym największej frekwencji na stoisku, najdłuższych kolejek oraz niezliczo...
Obchodzenie świąt Bożego Narodzenia w gabinecie dentystycznym to nie tylko coś, co warto robić ze względu na pracowników – to także okazja (najbardziej odpowiednia w roku), aby poinformować zespół, jak bardzo doceniasz jego wkład w działania praktyki...
Czy używanie szczoteczki międzyzębowej jest pomocne w przeciwdziałaniu chorobom przyzębia, a przyjmowanie suplementów diety lub probiotyków poprawia stan przyzębia? Badacze z Uniwersytetu w Buffalo zgłębili tematykę produktów do higieny jamy ustnej, ...
Popularność olejków CBD nie maleje, a wręcz przeciwnie – rośnie w siłę, przyciągając uwagę wszechstronnymi korzyściami dla zdrowia. W gąszczu informacji i krążących opinii postanowiliśmy przygotować cztery kluczowe fakty o olejkach CBD, które warto z...
Badanie pod nazwą „NHS Staff Survey 2023” wykazało, że personel Narodowej Służby Zdrowia doświadczył w ubiegłym roku „niedopuszczalnej liczby” niechcianych zachowań seksualnych ze strony zarówno pacjentów i ich bliskich, jak i innych pracowników. Inc...