Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Będzie zasada „no fault” dla personelu medycznego

Publikacja:
Będzie zasada „no fault” dla personelu medycznego

Będzie zasada „no fault” dla personelu medycznego

Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta został przekazany do konsultacji publicznych. Wprowadzone rozwiązania mają umożliwić m.in. utworzenie rejestru zdarzeń niepożądanych oraz wprowadzenie zasady „no fault”, czyli braku sankcji wobec personelu medycznego w związku ze zgłoszeniem zdarzenia niepożądanego.

Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta daje możliwość zastosowania jakości jako kryterium przy finansowaniu placówek. Placówki, które będą miały lepszą jakość na trzech poziomach – klinicznym, konsumenckim i zarządczym – będą mogły liczyć na dodatkowe współczynniki podnoszące finansowanie. Projekt ustawy zakłada również wprowadzenie wymogu autoryzacji dla szpitali w zakresie udzielania przez nie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Autoryzacji udzielać będą dyrektorzy Oddziałów Wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia na wniosek szpitali na 5 lat. Od decyzji o odmowie udzielenia autoryzacji lub jej cofnięciu przysługiwać będzie skarga do sądu administracyjnego.

Powstanie rejestr zdarzeń niepożądanych

Projekt zakłada również utworzenie systemu rejestrowania zdarzeń niepożądanych dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa. System będzie obligatoryjny dla szpitali, niezależnie od faktu czy korzystają ze środków publicznych czy nie. Będzie się to odbywało na dwóch poziomach: wewnętrznym – prowadzonym przez szpital oraz zewnętrznym – jako rejestr zdarzeń niepożądanych prowadzony przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Jakość wykonywanych świadczeń medycznych i bezpieczeństwo pacjentów jest dla nas najważniejsza, dlatego powstanie rejestr zdarzeń niepożądanych prowadzony przez Narodowy Fundusz Zdrowia – mówił Adam Niedzielski, minister zdrowia. – Jednocześnie chcemy zagwarantować personelowi medycznemu, że za zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie będzie sankcji. Doświadczenia innych krajów pokazują, że nie da się całkowicie wyeliminować zdarzeń niepożądanych w ochronie zdrowia, ale dzięki przyjęciu ustawy o jakości możemy je znacząco zredukować – dodał.

Rejestr zdarzeń niepożądanych nie będzie jawny. Zgodnie z założeniami projektu ustawy, dane osobowe zgłaszających zdarzenia niepożądane w powiązaniu z danymi identyfikującymi konkretne zdarzenie, a także wszelkie informacje zgromadzone w ramach analizy przyczyn zdarzeń nie będą udostępniane. Szpitale w ramach raportów jakości będą publikować informację o liczbie zdarzeń niepożądanych oraz wdrożonych działaniach korygujących i naprawczych.

Brak sankcji dla personelu medycznego za zgłoszenie zdarzenia niepożądanego

Projekt przewiduje wprowadzenie braku sankcji wobec personelu medycznego w związku ze zgłoszeniem zdarzenia niepożądanego. Jednak nie będzie tożsamy z brakiem sankcji w przypadku działań na szkodę pacjenta.

Jak podkreślił szef resortu zdrowia rozwiązania w zakresie monitorowania zdarzeń niepożądanych zaproponowane w projekcie ustawy bazują na dobrych praktykach innych państw oraz wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia dotyczących rozwijania systemów monitorowania zdarzeń niepożądanych. – Model zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest wzorowany na systemach, które od lat funkcjonują np. w Danii, Szwecji, Norwegii czy Niemczech. Korzystając z ich doświadczeń połączono obligatoryjność zgłaszania zdarzeń niepożądanych z regulacjami o braku sankcji w związku z zgłoszeniem oraz wyraźnie określono zasady poufności danych – dodał Adam Niedzielski.

Zmiany w systemie pozasądowego rekompensowania szkód

Projekt przewiduje też wprowadzenie dwuinstancyjnego pozasądowego systemu rekompensaty szkód z tytułu zdarzeń medycznych obsługiwanego przez Rzecznika Praw Pacjenta.

Proponowane rozwiązania zakładają wprowadzenie rekompensat bez orzekania o winie, mającego na celu ustalenie czy w sprawie objętej wnioskiem doszło do zdarzenia medycznego oraz wskazanie wysokości świadczenia. Będą one wypłacane szybciej i sprawniej niż w postępowaniach przed wojewódzkimi komisjami do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych lub w postępowaniach sądowych.

Z jakimi problemami lekarze dentyści zgłaszają się do prawników? – Jeśli mówimy o skargach pacjentów, to zauważamy, że coraz częściej pacjenci zgłaszają się nie tylko z zastrzeżeniami do samego leczenia, ale do poszanowania praw pacjenta – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec, podkreślając rolę dokumentacji medycznej w udowadnianiu racji w przypadku procesu sądowego.

Źródło: https://www.gov.pl/web/zdrowie/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

szczepionka na grypę - Dentonet.pl
Bezpłatne szczepienia przeciw grypie dla personelu medycznego Lekarz

W sezonie 2021/2022 prawie 5 mln dawek szczepionek przeciw grypie trafi do Polski. Ponad 2 mln z nich zostanie przeznaczonych na rynek apteczny. Ministerstwo zdrowia przeprowadzi również bezpłatną akcję szczepień dla personelu medycznego, nauczycieli...

kondycja psychiczna medykow
Jak pandemia wpłynęła na jakość życia personelu medycznego? Lekarz

Na łamach czasopisma „Medical Science Monitor” ukazał się artykuł zespołu naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, którzy zbadali, jak pandemia COVID-19 wpłynęła na jakość życia personelu medycznego. Autorami pracy „Anxiety and Health Conc...

ROZWIŃ WIĘCEJ
no fault
Naczelna Izba Lekarska rozmawia o systemie no-fault Lekarz

Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski w ostatnich dniach spotkał się z ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim, marszałkiem Senatu Tomaszem Grodzkim, przewodniczącą senackiej komisji zdrowia Beatą Małecką-Liberą oraz Rzecznikiem Praw Obywat...

system no fault
Czy w Polsce uda się wprowadzić system no-fault? Lekarz

Środowisko medyczne domaga się wprowadzenia w Polsce systemu no-fault. Polega on na tym, że zgłaszanie niepożądanego zdarzenia medycznego odbywa się bez orzekania o winie lekarza, natomiast pozwala na zadośćuczynienie pacjentowi za uszczerbek na zdro...

komunikacja z pacjentem
Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami - są rekomendacje Lekarz

Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami". Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medyc...

no fault
Ustawa o jakości w ochronie zdrowia bez systemu no-fault? Lekarz

Minister zdrowia Adam Niedzielski zapowiedział, że kwestia systemu no-fault – czyli odpowiedzialności karnej lekarzy za błędy medyczne – zostanie w pewnym sensie oddzielona od ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Przypomn...

personel stomatologiczny
Wielka Brytania: przybywa personelu stomatologicznego Lekarz

General Dental Council (GDC), czyli Generalna Rada Stomatologiczna, brytyjska instytucja która reguluje pracę personelu gabinetów stomatologicznych, poinformowała o większej liczbie zarejestrowanych pracowników branży oraz mniejszej liczbie odejść z ...

no fault
NIL tworzy własny projekt ustawy o systemie no-fault Lekarz

Naczelna Izba Lekarska pracuje nad założeniami do ustawy wprowadzającej klauzulę no-fault. Będzie to odpowiedź na propozycję ministerstw zdrowia i sprawiedliwości, która - według doniesień medialnych - daleka będzie od oczekiwań lekarzy. Środowisko ...

no fault
System no-fault - propozycje środowiska lekarskiego odrzucone Lekarz

Podkomisja nadzwyczajna ds. rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta odrzuciła poprawki zgłoszone przez samorząd lekarski. Odrzucona została również kluczowa - według NIL - poprawka do art. 62 do...