Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje
Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje
Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami”. Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych oraz uproszczenie przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta.
Prace nas strategią „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami” prowadziły od października 2020 r. Stowarzyszenie Akademia Komunikacji Medycznej i Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej przy wsparciu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. W ich toku przeprowadzono wiele ogólnopolskich badań z personelem medycznym i pacjentami, wywiady z ekspertami z zakresu komunikacji, odbyły się warsztaty i konsultacje, w których uczestniczyli decydenci, kadra zarządzająca, personel medyczny, przedstawiciele uczelni wyższych oraz pacjenci.
W efekcie udało się wypracować konkretne rekomendacje oraz zadania do wykonania. Najważniejsze rekomendacje dotyczą między innymi:
– obowiązkowych zajęć z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych,
– uproszczenia przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta,
– wyjaśniania stanu zdrowia pacjenta w sposób dla niego zrozumiały i dostosowany do jego wiedzy i stanu emocjonalnego,
– prowadzenia w placówkach medycznych ciągłego ustandaryzowanego procesu monitorowania doświadczeń pacjentów,
– tworzenia dobrych relacji między członkami zespołu terapeutycznego, doskonalenia umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów,
– budowania dobrych relacji między zespołem terapeutycznym a personelem pomocniczym (recepcja, rejestracja, asystenci, koordynatorzy, sekretarki w gabinetach), tak aby pacjent otrzymywał odpowiednie, spójne i zrozumiałe informacje w kontaktach z różnymi członkami personelu.
– organizacji przestrzeni placówek medycznych (także gabinetów), w taki sposób, by była przyjazna i czytelna dla pacjenta.
Tę grupę zaleceń oceniono w strategii jako średnio trudne i trudne do wdrożenia. W strategii znalazły się również zalecenia relatywnie łatwe do wprowadzenia, pomagające poprawić komunikację przy niedużym nakładzie sił i środków. Znalazły się wśród nich m.in. uwzględnienie w treściach kształcenia rekomendacji i zaleceń towarzystw naukowych zajmujących się komunikacją medyczną, realizacja kampanii edukacyjnej podkreślającej znaczenie zaangażowania pacjentów i ich bliskich w proces terapeutyczny, tworzenie zrozumiałych dla pacjentów i ich bliskich poradników informujących o badaniach, chorobie, leczeniu itp. oraz organizacja wydarzeń mających na celu promowanie badań i dobrych praktyk w zakresie budowania relacji i komunikacji medycznej, takich jak np. konferencje i warsztaty.
W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi, w tym komunikacją z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Dodaje, że szkolenia w tym zakresie także zmieniają się z upływem lat i wskutek tego, jak rozwija się stomatologia.
Źródło: https://www.wum.edu.pl
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Odpowiadając na apel prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej dotyczący konieczności zapewnienia powszechnego dostępu do testów na obecność SARS-CoV-2 personelowi medycznemu, prezes NFZ-u podpisał zarządzenie, które doprecyzowuje zasady rozliczania kosztó...
ZUS przypomniał, że od 1 kwietnia 2020 r. zasiłki chorobowe i opiekuńcze dla osób które wykonują zawód medyczny wypłacane są na preferencyjnych zasadach i wynoszą 100% podstawy wymiaru zasiłku. W okresie, w którym obowiązuje stan zagrożenia epidemic...
Pacjenci i personel medyczny wszystkich szpitali będą mieli zagwarantowany dostęp do testów na obecność wirusa SARS-CoV-2. Koszty testów pokryje Narodowy Fundusz Zdrowia. Taką możliwość wprowadza nowelizacja zarządzenia -rezesa NFZ dotyczącego rozli...
Trwają zgłoszenia priorytetowej grupy „0” do szczepień przeciw COVID-19. Znajdują się w niej m.in. lekarze, lekarze dentyści oraz pozostali pracownicy medyczni. Termin ich zapisów na szczepienia przedłużono do 14 stycznia 2021 r. Do 14 stycznia 202...
Dziewięć zaleceń mogących wpłynąć na ograniczenie zakażeń wirusowych dróg oddechowych przedstawionych zostało podczas konferencji prasowej w Naczelnej Izbie Lekarskiej. Odniesiono się m.in. do kwestii dostępności do szczepień, ostrożności w kontaktac...
- Poprzez brak jednoznacznych wskazówek uwzględniających specyfikę rodzajów świadczeń pozostawieni jesteśmy jako środowisko sami z tak znacznym problemem - ocenia Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej. Komisja podkreśla, że decyzja o zawi...
Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta został przekazany do konsultacji publicznych. Wprowadzone rozwiązania mają umożliwić m.in. utworzenie rejestru zdarzeń niepożądanych oraz wprowadzenie zasady "no fault", czyli br...
Lęk przed wykonywanymi obowiązkami zawodowymi, niekontrolowane emocje, konflikty rodzinne – z takimi sytuacjami ma do czynienia w okresie epidemii koronawirusa wiele osób. Bardzo narażone na trudności psychologiczne są w tym czasie osoby związane zaw...
Samorządy zawodów medycznych zaapelowały do premiera o objęcie personelu medycznego udzielającego świadczeń zdrowotnych w okresie epidemii ochroną ubezpieczeniową od następstw nieszczęśliwych wypadków. Jak czytamy w komunikacie, koszt ubezpieczeń mi...
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne opublikowało rekomendacje dotyczące utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej dzieci w wieku przedszkolnym. Jak informuje PTS, w Polsce od lat wysokie są wskaźniki próchnicy u dzieci - jest to skutek zarówno niep...
W sezonie 2021/2022 prawie 5 mln dawek szczepionek przeciw grypie trafi do Polski. Ponad 2 mln z nich zostanie przeznaczonych na rynek apteczny. Ministerstwo zdrowia przeprowadzi również bezpłatną akcję szczepień dla personelu medycznego, nauczycieli...