Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Publikacja:
Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami”. Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych oraz uproszczenie przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta.

Prace nas strategią „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami” prowadziły od października 2020 r. Stowarzyszenie Akademia Komunikacji Medycznej i Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej przy wsparciu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. W ich toku przeprowadzono wiele ogólnopolskich badań z personelem medycznym i pacjentami, wywiady z ekspertami z zakresu komunikacji, odbyły się warsztaty i konsultacje, w których uczestniczyli decydenci, kadra zarządzająca, personel medyczny, przedstawiciele uczelni wyższych oraz pacjenci.

W efekcie udało się wypracować konkretne rekomendacje oraz zadania do wykonania. Najważniejsze rekomendacje dotyczą między innymi:

– obowiązkowych zajęć z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych,

– uproszczenia przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta,

– wyjaśniania stanu zdrowia pacjenta w sposób dla niego zrozumiały i dostosowany do jego wiedzy i stanu emocjonalnego,

– prowadzenia w placówkach medycznych ciągłego ustandaryzowanego procesu monitorowania doświadczeń pacjentów,

– tworzenia dobrych relacji między członkami zespołu terapeutycznego, doskonalenia umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów,

– budowania dobrych relacji między zespołem terapeutycznym a personelem pomocniczym (recepcja, rejestracja, asystenci, koordynatorzy, sekretarki w gabinetach), tak aby pacjent otrzymywał odpowiednie, spójne i zrozumiałe informacje w kontaktach z różnymi członkami personelu.

– organizacji przestrzeni placówek medycznych (także gabinetów), w taki sposób, by była przyjazna i czytelna dla pacjenta.

Tę grupę zaleceń oceniono w strategii jako średnio trudne i trudne do wdrożenia. W strategii znalazły się również zalecenia relatywnie łatwe do wprowadzenia, pomagające poprawić komunikację przy niedużym nakładzie sił i środków. Znalazły się wśród nich m.in. uwzględnienie w treściach kształcenia rekomendacji i zaleceń towarzystw naukowych zajmujących się komunikacją medyczną, realizacja kampanii edukacyjnej podkreślającej znaczenie zaangażowania pacjentów i ich bliskich w proces terapeutyczny, tworzenie zrozumiałych dla pacjentów i ich bliskich poradników informujących o badaniach, chorobie, leczeniu itp. oraz organizacja wydarzeń mających na celu promowanie badań i dobrych praktyk w zakresie budowania relacji i komunikacji medycznej, takich jak np. konferencje i warsztaty.

W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi, w tym komunikacją z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Dodaje, że szkolenia w tym zakresie także zmieniają się z upływem lat i wskutek tego, jak rozwija się stomatologia.

Źródło: https://www.wum.edu.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY

ZUS - Dentonet.pl
Preferencyjne zasiłki chorobowe dla lekarzy i personelu medycznego Lekarz

ZUS przypomniał, że od 1 kwietnia 2020 r. zasiłki chorobowe i opiekuńcze dla osób które wykonują zawód medyczny wypłacane są na preferencyjnych zasadach i wynoszą 100% podstawy wymiaru zasiłku. W okresie, w którym obowiązuje stan zagrożenia epidemic...

szczepionka na grypę - Dentonet.pl
Bezpłatne szczepienia przeciw grypie dla personelu medycznego Lekarz

W sezonie 2021/2022 prawie 5 mln dawek szczepionek przeciw grypie trafi do Polski. Ponad 2 mln z nich zostanie przeznaczonych na rynek apteczny. Ministerstwo zdrowia przeprowadzi również bezpłatną akcję szczepień dla personelu medycznego, nauczycieli...

testy na SARS-Cov-2 - Dentonet.pl
Testy na SARS-CoV-2 dla personelu medycznego każdego szpitala w Polsce Lekarz

Pacjenci i personel medyczny wszystkich szpitali będą mieli zagwarantowany dostęp do testów na obecność wirusa SARS-CoV-2. Koszty testów pokryje Narodowy Fundusz Zdrowia. Taką możliwość wprowadza nowelizacja zarządzenia -rezesa NFZ dotyczącego rozli...

ROZWIŃ WIĘCEJ
NWW dla pracowników medycznych - Dentonet.pl
Dodatkowe NNW dla personelu medycznego opłacane z budżetu? Asysta

Samorządy zawodów medycznych zaapelowały do premiera o objęcie personelu medycznego udzielającego świadczeń zdrowotnych w okresie epidemii ochroną ubezpieczeniową od następstw nieszczęśliwych wypadków. Jak czytamy w komunikacie, koszt ubezpieczeń mi...

lekarz - Dentonet.pl
Będzie zasada "no fault" dla personelu medycznego Lekarz

Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta został przekazany do konsultacji publicznych. Wprowadzone rozwiązania mają umożliwić m.in. utworzenie rejestru zdarzeń niepożądanych oraz wprowadzenie zasady "no fault", czyli br...

wlasny gabinet 1080x675
Zawieszać przyjęcia czy nie? Są już rekomendacje KS NRL Lekarz

- Poprzez brak jednoznacznych wskazówek uwzględniających specyfikę rodzajów świadczeń pozostawieni jesteśmy jako środowisko sami z tak znacznym problemem - ocenia Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej. Komisja podkreśla, że decyzja o zawi...

Dariusz Paluszek
"Rekomendacje dla lekarzy dentystów muszą być wyważone" Lekarz

- Jesteśmy gotowi do pracy. Potrzebujemy tylko dostępu do środków ochrony osobistej i jednoznacznych rekomendacji. Te, które już zostały opublikowane, niejednokrotnie różnią się między sobą – mówi w rozmowie z Dentonetem dr Dariusz Paluszek, członek ...

testy na koronawirusa - Dentonet.pl
NFZ zapewni testy na SARS-CoV-2 dla personelu medycznego Lekarz

Odpowiadając na apel prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej dotyczący konieczności zapewnienia powszechnego dostępu do testów na obecność SARS-CoV-2 personelowi medycznemu, prezes NFZ-u podpisał zarządzenie, które doprecyzowuje zasady rozliczania kosztó...

pomoc psychologiczna - Dentonet.pl
Porady psychologiczne dla personelu medycznego w czasie epidemii Asysta

Lęk przed wykonywanymi obowiązkami zawodowymi, niekontrolowane emocje, konflikty rodzinne – z takimi sytuacjami ma do czynienia w okresie epidemii koronawirusa wiele osób. Bardzo narażone na trudności psychologiczne są w tym czasie osoby związane zaw...

szczepienie na koronawirusa - Dentonet.pl
Przedłużono zapisy na szczepienia dla personelu medycznego Lekarz

Trwają zgłoszenia priorytetowej grupy „0” do szczepień przeciw COVID-19. Znajdują się w niej m.in. lekarze, lekarze dentyści oraz pozostali pracownicy medyczni. Termin ich zapisów na szczepienia przedłużono do 14 stycznia 2021 r. Do 14 stycznia 202...

higiena jamy ustnej dzieci
PTS: rekomendacje ws. higieny jamy ustnej przedszkolaków Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne opublikowało rekomendacje dotyczące utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej dzieci w wieku przedszkolnym. Jak informuje PTS, w Polsce od lat wysokie są wskaźniki próchnicy u dzieci - jest to skutek zarówno niep...