Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Publikacja:
Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami”. Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych oraz uproszczenie przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta.

Prace nas strategią „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami” prowadziły od października 2020 r. Stowarzyszenie Akademia Komunikacji Medycznej i Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej przy wsparciu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. W ich toku przeprowadzono wiele ogólnopolskich badań z personelem medycznym i pacjentami, wywiady z ekspertami z zakresu komunikacji, odbyły się warsztaty i konsultacje, w których uczestniczyli decydenci, kadra zarządzająca, personel medyczny, przedstawiciele uczelni wyższych oraz pacjenci.

W efekcie udało się wypracować konkretne rekomendacje oraz zadania do wykonania. Najważniejsze rekomendacje dotyczą między innymi:

– obowiązkowych zajęć z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych,

– uproszczenia przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta,

– wyjaśniania stanu zdrowia pacjenta w sposób dla niego zrozumiały i dostosowany do jego wiedzy i stanu emocjonalnego,

– prowadzenia w placówkach medycznych ciągłego ustandaryzowanego procesu monitorowania doświadczeń pacjentów,

– tworzenia dobrych relacji między członkami zespołu terapeutycznego, doskonalenia umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów,

– budowania dobrych relacji między zespołem terapeutycznym a personelem pomocniczym (recepcja, rejestracja, asystenci, koordynatorzy, sekretarki w gabinetach), tak aby pacjent otrzymywał odpowiednie, spójne i zrozumiałe informacje w kontaktach z różnymi członkami personelu.

– organizacji przestrzeni placówek medycznych (także gabinetów), w taki sposób, by była przyjazna i czytelna dla pacjenta.

Tę grupę zaleceń oceniono w strategii jako średnio trudne i trudne do wdrożenia. W strategii znalazły się również zalecenia relatywnie łatwe do wprowadzenia, pomagające poprawić komunikację przy niedużym nakładzie sił i środków. Znalazły się wśród nich m.in. uwzględnienie w treściach kształcenia rekomendacji i zaleceń towarzystw naukowych zajmujących się komunikacją medyczną, realizacja kampanii edukacyjnej podkreślającej znaczenie zaangażowania pacjentów i ich bliskich w proces terapeutyczny, tworzenie zrozumiałych dla pacjentów i ich bliskich poradników informujących o badaniach, chorobie, leczeniu itp. oraz organizacja wydarzeń mających na celu promowanie badań i dobrych praktyk w zakresie budowania relacji i komunikacji medycznej, takich jak np. konferencje i warsztaty.

W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi, w tym komunikacją z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Dodaje, że szkolenia w tym zakresie także zmieniają się z upływem lat i wskutek tego, jak rozwija się stomatologia.

Źródło: https://www.wum.edu.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Dariusz Paluszek
"Rekomendacje dla lekarzy dentystów muszą być wyważone" Lekarz

- Jesteśmy gotowi do pracy. Potrzebujemy tylko dostępu do środków ochrony osobistej i jednoznacznych rekomendacji. Te, które już zostały opublikowane, niejednokrotnie różnią się między sobą – mówi w rozmowie z Dentonetem dr Dariusz Paluszek, członek ...

szczepionka na grypę - Dentonet.pl
Bezpłatne szczepienia przeciw grypie dla personelu medycznego Lekarz

W sezonie 2021/2022 prawie 5 mln dawek szczepionek przeciw grypie trafi do Polski. Ponad 2 mln z nich zostanie przeznaczonych na rynek apteczny. Ministerstwo zdrowia przeprowadzi również bezpłatną akcję szczepień dla personelu medycznego, nauczycieli...

testy na SARS-Cov-2 - Dentonet.pl
Testy na SARS-CoV-2 dla personelu medycznego każdego szpitala w Polsce Lekarz

Pacjenci i personel medyczny wszystkich szpitali będą mieli zagwarantowany dostęp do testów na obecność wirusa SARS-CoV-2. Koszty testów pokryje Narodowy Fundusz Zdrowia. Taką możliwość wprowadza nowelizacja zarządzenia -rezesa NFZ dotyczącego rozli...

ROZWIŃ WIĘCEJ
wlasny gabinet 1080x675
Zawieszać przyjęcia czy nie? Są już rekomendacje KS NRL Lekarz

- Poprzez brak jednoznacznych wskazówek uwzględniających specyfikę rodzajów świadczeń pozostawieni jesteśmy jako środowisko sami z tak znacznym problemem - ocenia Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej. Komisja podkreśla, że decyzja o zawi...

pomoc psychologiczna - Dentonet.pl
Porady psychologiczne dla personelu medycznego w czasie epidemii Asysta

Lęk przed wykonywanymi obowiązkami zawodowymi, niekontrolowane emocje, konflikty rodzinne – z takimi sytuacjami ma do czynienia w okresie epidemii koronawirusa wiele osób. Bardzo narażone na trudności psychologiczne są w tym czasie osoby związane zaw...

szczepienie na koronawirusa - Dentonet.pl
Przedłużono zapisy na szczepienia dla personelu medycznego Lekarz

Trwają zgłoszenia priorytetowej grupy „0” do szczepień przeciw COVID-19. Znajdują się w niej m.in. lekarze, lekarze dentyści oraz pozostali pracownicy medyczni. Termin ich zapisów na szczepienia przedłużono do 14 stycznia 2021 r. Do 14 stycznia 202...

ZUS - Dentonet.pl
Preferencyjne zasiłki chorobowe dla lekarzy i personelu medycznego Lekarz

ZUS przypomniał, że od 1 kwietnia 2020 r. zasiłki chorobowe i opiekuńcze dla osób które wykonują zawód medyczny wypłacane są na preferencyjnych zasadach i wynoszą 100% podstawy wymiaru zasiłku. W okresie, w którym obowiązuje stan zagrożenia epidemic...

higiena jamy ustnej dzieci
PTS: rekomendacje ws. higieny jamy ustnej przedszkolaków Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne opublikowało rekomendacje dotyczące utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej dzieci w wieku przedszkolnym. Jak informuje PTS, w Polsce od lat wysokie są wskaźniki próchnicy u dzieci - jest to skutek zarówno niep...

NWW dla pracowników medycznych - Dentonet.pl
Dodatkowe NNW dla personelu medycznego opłacane z budżetu? Asysta

Samorządy zawodów medycznych zaapelowały do premiera o objęcie personelu medycznego udzielającego świadczeń zdrowotnych w okresie epidemii ochroną ubezpieczeniową od następstw nieszczęśliwych wypadków. Jak czytamy w komunikacie, koszt ubezpieczeń mi...

lekarz - Dentonet.pl
Będzie zasada "no fault" dla personelu medycznego Lekarz

Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta został przekazany do konsultacji publicznych. Wprowadzone rozwiązania mają umożliwić m.in. utworzenie rejestru zdarzeń niepożądanych oraz wprowadzenie zasady "no fault", czyli br...

testy na koronawirusa - Dentonet.pl
NFZ zapewni testy na SARS-CoV-2 dla personelu medycznego Lekarz

Odpowiadając na apel prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej dotyczący konieczności zapewnienia powszechnego dostępu do testów na obecność SARS-CoV-2 personelowi medycznemu, prezes NFZ-u podpisał zarządzenie, które doprecyzowuje zasady rozliczania kosztó...