Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Publikacja:
Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami”. Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych oraz uproszczenie przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta.

Prace nas strategią „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami” prowadziły od października 2020 r. Stowarzyszenie Akademia Komunikacji Medycznej i Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej przy wsparciu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. W ich toku przeprowadzono wiele ogólnopolskich badań z personelem medycznym i pacjentami, wywiady z ekspertami z zakresu komunikacji, odbyły się warsztaty i konsultacje, w których uczestniczyli decydenci, kadra zarządzająca, personel medyczny, przedstawiciele uczelni wyższych oraz pacjenci.

W efekcie udało się wypracować konkretne rekomendacje oraz zadania do wykonania. Najważniejsze rekomendacje dotyczą między innymi:

– obowiązkowych zajęć z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych,

– uproszczenia przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta,

– wyjaśniania stanu zdrowia pacjenta w sposób dla niego zrozumiały i dostosowany do jego wiedzy i stanu emocjonalnego,

– prowadzenia w placówkach medycznych ciągłego ustandaryzowanego procesu monitorowania doświadczeń pacjentów,

– tworzenia dobrych relacji między członkami zespołu terapeutycznego, doskonalenia umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów,

– budowania dobrych relacji między zespołem terapeutycznym a personelem pomocniczym (recepcja, rejestracja, asystenci, koordynatorzy, sekretarki w gabinetach), tak aby pacjent otrzymywał odpowiednie, spójne i zrozumiałe informacje w kontaktach z różnymi członkami personelu.

– organizacji przestrzeni placówek medycznych (także gabinetów), w taki sposób, by była przyjazna i czytelna dla pacjenta.

Tę grupę zaleceń oceniono w strategii jako średnio trudne i trudne do wdrożenia. W strategii znalazły się również zalecenia relatywnie łatwe do wprowadzenia, pomagające poprawić komunikację przy niedużym nakładzie sił i środków. Znalazły się wśród nich m.in. uwzględnienie w treściach kształcenia rekomendacji i zaleceń towarzystw naukowych zajmujących się komunikacją medyczną, realizacja kampanii edukacyjnej podkreślającej znaczenie zaangażowania pacjentów i ich bliskich w proces terapeutyczny, tworzenie zrozumiałych dla pacjentów i ich bliskich poradników informujących o badaniach, chorobie, leczeniu itp. oraz organizacja wydarzeń mających na celu promowanie badań i dobrych praktyk w zakresie budowania relacji i komunikacji medycznej, takich jak np. konferencje i warsztaty.

W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi, w tym komunikacją z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Dodaje, że szkolenia w tym zakresie także zmieniają się z upływem lat i wskutek tego, jak rozwija się stomatologia.

Źródło: https://www.wum.edu.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY

higiena jamy ustnej dzieci
PTS: rekomendacje ws. higieny jamy ustnej przedszkolaków Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne opublikowało rekomendacje dotyczące utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej dzieci w wieku przedszkolnym. Jak informuje PTS, w Polsce od lat wysokie są wskaźniki próchnicy u dzieci - jest to skutek zarówno niep...

long COVID
Raport: polski pacjent z COVID-19 – wytyczne i rekomendacje Lekarz

Organizacje pacjentów oraz ekspertów działające w ramach Sojuszu na Rzecz Zwalczania Chorób Zakaźnych Układu Oddechowego wydały nowe wytyczne i rekomendacje dotyczące osób z grup ryzyka, powikłań i ciężkiego przebiegu COVID-19. Może się wydawać, że ...

NIL konferencja
"Potrójna epidemia". Rekomendacje ekspertów NIL Lekarz

Dziewięć zaleceń mogących wpłynąć na ograniczenie zakażeń wirusowych dróg oddechowych przedstawionych zostało podczas konferencji prasowej w Naczelnej Izbie Lekarskiej. Odniesiono się m.in. do kwestii dostępności do szczepień, ostrożności w kontaktac...

ROZWIŃ WIĘCEJ
szczepionka na grypę - Dentonet.pl
Bezpłatne szczepienia przeciw grypie dla personelu medycznego Lekarz

W sezonie 2021/2022 prawie 5 mln dawek szczepionek przeciw grypie trafi do Polski. Ponad 2 mln z nich zostanie przeznaczonych na rynek apteczny. Ministerstwo zdrowia przeprowadzi również bezpłatną akcję szczepień dla personelu medycznego, nauczycieli...

kondycja psychiczna medykow
Jak pandemia wpłynęła na jakość życia personelu medycznego? Lekarz

Na łamach czasopisma „Medical Science Monitor” ukazał się artykuł zespołu naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, którzy zbadali, jak pandemia COVID-19 wpłynęła na jakość życia personelu medycznego. Autorami pracy „Anxiety and Health Conc...

dziasla2
Choroba dziąseł: potrzebne są oficjalne rekomendacje! Lekarz

Towarzystwa stomatologiczne powinny opracować formalne wytyczne na temat postępowania u pacjentów z chorobami przyzębia ze stanem zapalnym  utrzymującym się po skalingu i root planingu. To wniosek płynący z komentarza opublikowanego w czasopiśmie „Jo...

Sergiusz Szajek
Dlaczego warto budować z pacjentem trwałe relacje? Lekarz

Pacjent, z którym udało się dentyście zbudować trwałą relację, częściej wróci do takiego lekarza, będzie go polecał i będzie otwarty na przedstawiane mu propozycje leczenia. – To, czy pacjent ufa lekarzowi, bezpośrednio przekłada się na to, czy zaakc...

palenie papierosow
Więcej Polaków pali papierosy. Są rekomendacje ekspertów Lekarz

Blisko 29% Polaków pali papierosy codziennie. Wynik ten ma tendencję zwyżkową względem lat poprzednich, dlatego eksperci z Polskiej Akademii Nauk apelują m.in. o zwiększenie podatku od wyrobów tytoniowych oraz eliminację ich reklamy i promocji. Reko...

lekarz - Dentonet.pl
Będzie zasada "no fault" dla personelu medycznego Lekarz

Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta został przekazany do konsultacji publicznych. Wprowadzone rozwiązania mają umożliwić m.in. utworzenie rejestru zdarzeń niepożądanych oraz wprowadzenie zasady "no fault", czyli br...

radiologia stomatologiczna
ADA: nowe rekomendacje w radiologii stomatologicznej Lekarz

Panel ekspertów powołany przez Radę ds. Nauki Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (American Dental Association Council on Scientific Affairs; ADA CSA) opracował nowe zalecenia dotyczące bezpieczeństwa podczas wykonywania radiogramów w stomat...

zabkowanie
Jak pomóc dziecku podczas ząbkowania? Rekomendacje ekspertów Lekarz

Grupa ekspertek z zakresu stomatologii dziecięcej, pediatrii, neonatologii oraz farmakologii przygotowała rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa i skuteczności składników obecnych w środkach medycznych używanych podczas ząbkowania u dziecka. Wśród ek...