Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Publikacja:
Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami – są rekomendacje

Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami”. Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych oraz uproszczenie przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta.

Prace nas strategią „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami” prowadziły od października 2020 r. Stowarzyszenie Akademia Komunikacji Medycznej i Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej przy wsparciu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. W ich toku przeprowadzono wiele ogólnopolskich badań z personelem medycznym i pacjentami, wywiady z ekspertami z zakresu komunikacji, odbyły się warsztaty i konsultacje, w których uczestniczyli decydenci, kadra zarządzająca, personel medyczny, przedstawiciele uczelni wyższych oraz pacjenci.

W efekcie udało się wypracować konkretne rekomendacje oraz zadania do wykonania. Najważniejsze rekomendacje dotyczą między innymi:

– obowiązkowych zajęć z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medycznych,

– uproszczenia przekazywanych informacji, tak aby operować językiem pacjenta,

– wyjaśniania stanu zdrowia pacjenta w sposób dla niego zrozumiały i dostosowany do jego wiedzy i stanu emocjonalnego,

– prowadzenia w placówkach medycznych ciągłego ustandaryzowanego procesu monitorowania doświadczeń pacjentów,

– tworzenia dobrych relacji między członkami zespołu terapeutycznego, doskonalenia umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów,

– budowania dobrych relacji między zespołem terapeutycznym a personelem pomocniczym (recepcja, rejestracja, asystenci, koordynatorzy, sekretarki w gabinetach), tak aby pacjent otrzymywał odpowiednie, spójne i zrozumiałe informacje w kontaktach z różnymi członkami personelu.

– organizacji przestrzeni placówek medycznych (także gabinetów), w taki sposób, by była przyjazna i czytelna dla pacjenta.

Tę grupę zaleceń oceniono w strategii jako średnio trudne i trudne do wdrożenia. W strategii znalazły się również zalecenia relatywnie łatwe do wprowadzenia, pomagające poprawić komunikację przy niedużym nakładzie sił i środków. Znalazły się wśród nich m.in. uwzględnienie w treściach kształcenia rekomendacji i zaleceń towarzystw naukowych zajmujących się komunikacją medyczną, realizacja kampanii edukacyjnej podkreślającej znaczenie zaangażowania pacjentów i ich bliskich w proces terapeutyczny, tworzenie zrozumiałych dla pacjentów i ich bliskich poradników informujących o badaniach, chorobie, leczeniu itp. oraz organizacja wydarzeń mających na celu promowanie badań i dobrych praktyk w zakresie budowania relacji i komunikacji medycznej, takich jak np. konferencje i warsztaty.

W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi, w tym komunikacją z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Dodaje, że szkolenia w tym zakresie także zmieniają się z upływem lat i wskutek tego, jak rozwija się stomatologia.

Źródło: https://www.wum.edu.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY

pacjenci nieslyszacy
Dentyści nie wiedzą, jak pracować z pacjentami niesłyszącymi Lekarz

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Western Australia wynika, że dentyści nie wiedzą, w jaki sposób pracować ze specyficzną i wymagającą grupą pacjentów, jakimi są osoby niedosłyszące i niesłyszące. Według Światowej Organizacji...

NIL konferencja
"Potrójna epidemia". Rekomendacje ekspertów NIL Lekarz

Dziewięć zaleceń mogących wpłynąć na ograniczenie zakażeń wirusowych dróg oddechowych przedstawionych zostało podczas konferencji prasowej w Naczelnej Izbie Lekarskiej. Odniesiono się m.in. do kwestii dostępności do szczepień, ostrożności w kontaktac...

dziasla2
Choroba dziąseł: potrzebne są oficjalne rekomendacje! Lekarz

Towarzystwa stomatologiczne powinny opracować formalne wytyczne na temat postępowania u pacjentów z chorobami przyzębia ze stanem zapalnym  utrzymującym się po skalingu i root planingu. To wniosek płynący z komentarza opublikowanego w czasopiśmie „Jo...

ROZWIŃ WIĘCEJ
higiena jamy ustnej dzieci
PTS: rekomendacje ws. higieny jamy ustnej przedszkolaków Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne opublikowało rekomendacje dotyczące utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej dzieci w wieku przedszkolnym. Jak informuje PTS, w Polsce od lat wysokie są wskaźniki próchnicy u dzieci - jest to skutek zarówno niep...

szczepionka na grypę - Dentonet.pl
Bezpłatne szczepienia przeciw grypie dla personelu medycznego Lekarz

W sezonie 2021/2022 prawie 5 mln dawek szczepionek przeciw grypie trafi do Polski. Ponad 2 mln z nich zostanie przeznaczonych na rynek apteczny. Ministerstwo zdrowia przeprowadzi również bezpłatną akcję szczepień dla personelu medycznego, nauczycieli...

zabkowanie
Jak pomóc dziecku podczas ząbkowania? Rekomendacje ekspertów Lekarz

Grupa ekspertek z zakresu stomatologii dziecięcej, pediatrii, neonatologii oraz farmakologii przygotowała rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa i skuteczności składników obecnych w środkach medycznych używanych podczas ząbkowania u dziecka. Wśród ek...

long COVID
Raport: polski pacjent z COVID-19 – wytyczne i rekomendacje Lekarz

Organizacje pacjentów oraz ekspertów działające w ramach Sojuszu na Rzecz Zwalczania Chorób Zakaźnych Układu Oddechowego wydały nowe wytyczne i rekomendacje dotyczące osób z grup ryzyka, powikłań i ciężkiego przebiegu COVID-19. Może się wydawać, że ...

lekarz - Dentonet.pl
Będzie zasada "no fault" dla personelu medycznego Lekarz

Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta został przekazany do konsultacji publicznych. Wprowadzone rozwiązania mają umożliwić m.in. utworzenie rejestru zdarzeń niepożądanych oraz wprowadzenie zasady "no fault", czyli br...

radiologia stomatologiczna
ADA: nowe rekomendacje w radiologii stomatologicznej Lekarz

Panel ekspertów powołany przez Radę ds. Nauki Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (American Dental Association Council on Scientific Affairs; ADA CSA) opracował nowe zalecenia dotyczące bezpieczeństwa podczas wykonywania radiogramów w stomat...

palenie papierosow
Więcej Polaków pali papierosy. Są rekomendacje ekspertów Lekarz

Blisko 29% Polaków pali papierosy codziennie. Wynik ten ma tendencję zwyżkową względem lat poprzednich, dlatego eksperci z Polskiej Akademii Nauk apelują m.in. o zwiększenie podatku od wyrobów tytoniowych oraz eliminację ich reklamy i promocji. Reko...

kondycja psychiczna medykow
Jak pandemia wpłynęła na jakość życia personelu medycznego? Lekarz

Na łamach czasopisma „Medical Science Monitor” ukazał się artykuł zespołu naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, którzy zbadali, jak pandemia COVID-19 wpłynęła na jakość życia personelu medycznego. Autorami pracy „Anxiety and Health Conc...