Zarządzanie zespołem w stomatologii
Zarządzanie zespołem w stomatologii
Wkraczając w zawodowe życie stomatologiczne, wielu z nas marzy o własnej praktyce, która będzie się rozwijała, powiększała i w przyszłości będzie zarabiała na nas. Na początku drogi, kiedy jesteśmy jeszcze pracownikami, snujemy wizje o przyszłej klinice, w której „będzie inaczej” niż w tych, w których pracowaliśmy. W roli pracownika rzadko postrzegamy swoje otoczenie odnosząc się do funkcjonowania całej organizacji. Jest to też często niedoceniany przywilej bycia pracownikiem. Kiedy stajemy się „szefami”, wizję idealnej kliniki musimy skonfrontować z otaczającą nas rzeczywistością.
Lekarze otwierający własne placówki zazwyczaj mają już duże doświadczenie w przyjmowaniu pacjentów, stawianiu diagnoz i wykonywaniu medycznych procedur. Rzadko jednak spotykamy wśród lekarzy osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu biznesu i zarządzaniu zespołem. Wielu z nich z powodzeniem prowadzi swoje kliniki, łącząc w ciągu doby dwie funkcje – bycia lekarzem i bycia menadżerem, za co płacą przepracowaniem i przemęczeniem. Im większa struktura organizacji, tym więcej problemów dnia codziennego do rozwiązania i poważniejsze decyzje do podejmowania. Zarządzanie podległym zespołem jest jednym z najtrudniejszych elementów prowadzenia placówki medycznej. Jak w każdej firmie, na zespół składają się indywidualne jednostki, z których każda ma inne potrzeby, wartości czy osobowość.
Funkcje i zakresy obowiązków
W każdej klinice można wyróżnić grupy personelu ze względu na funkcje, które pełnią. Będą to lekarze, asystentki, higienistki i personel administracyjny oraz czasem technicy dentystyczni. Im więcej osób w poszczególnych grupach, tym bardziej rozbudowana będzie struktura hierarchii w zespole. Niezależnie jednak od roli w całej strukturze, każdy z członków personelu powinien posiadać swój indywidualny, dostosowany do stanowiska i funkcji zakres obowiązków. Zakresy obowiązków pozwalają właścicielowi od początku zatrudnienia pracownika na przydzielenie mu zadań, za które w przyszłości będzie odpowiedzialny. W toku rozwoju firmy niezwykle ważne jest, aby delegować zadania pracownikom. Wśród tych zadań będą też takie, które dotychczas lub w początkowej fazie funkcjonowania placówki wykonywał właściciel.
Struktura zespołu i delegowanie zadań
To, w jaki sposób zbudujemy strukturę zespołu, będzie bezpośrednio wpływało na to, komu i jakie zadania będziemy delegować. Równie ważna jak delegowanie zadań jest możliwość kontroli, czy zlecone zadania zostały wykonane. Głównym celem delegowania zadań pracownikom jest zapewnienie ciągłości funkcjonowania placówki przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia właściciela. Ważne jest, więc, aby zespół był świadomy, kto kieruje do niego zadania i komu ma ewentualnie zdawać raport w zakresie wykonanej pracy. Komunikaty muszą być precyzyjne, zadania określone w czasie, a pracownik musi czuć wsparcie osoby przełożonej w sytuacji niezrozumienia polecenia lub trudności w jego wykonaniu.
Przykładowa struktura zespołu kliniki stomatologicznej:
W takiej hierarchii właściciel deleguje zadania do menedżera i od niego oczekuje raportu z wykonanych działań. Menadżer deleguje zadania lekarzom i kierownikom poszczególnych grup personelu.
Wdrożenie struktury hierarchicznej i określenie relacji pomiędzy poszczególnymi członkami personelu ułatwia kontrolę wykonywanych działań w całej organizacji.
Agnieszka Zawiślak, Joanna Szewczyk
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Aspiracja zęba do dróg oddechowych pozostaje rzadkim przypadkiem w praktyce stomatologicznej, niemniej może do niego dojść, szczególnie gdy pacjentem jest dziecko lub osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Doniesienia o aspiracji ciał obcych u p...
Koszty prowadzenia praktyki stomatologicznej wzrosły. Podnosić ceny dla pacjentów czy nie? Jak to zorganizować? Dodatkowa opłata epidemiologiczna czy wyższa cena za całość usługi? Jak i czy rozmawiać z pacjentami o wyższych cenach? A jeśli nie chcemy...
23 kwietnia obchodzono 100-lecie nauczania stomatologii akademickiej w Warszawie, które połączone było z XIV Międzynarodową Konferencją Zachód – Wschód. Zgromadzonych w Auli Centrum Dydaktycznego WUM im. prof. Janusza Piekarczyka oraz uczestników u...
Praca gabinetów stomatologicznych w okresie pandemii koronawirusa jest przedmiotem wielu dyskusji. Wszystkim zależy na zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa personelowi i pacjentom. Poza oczywistymi środkami ochrony osobistej, rynek oferuj...
Dr n. med. Paweł Niewada opowiada w rozmowie z Dentonetem o zastosowaniu szynoterapii w leczeniu stomatologicznym oraz o stosowanej we własnej praktyce szynie MAGO. ...
Już 17 czerwca o godz. 19:00 portal Dentonet.pl i firma Pfizer zapraszają na webinar "Antybiotykoterapia w stomatologii". Podczas transmitowanego na żywo wydarzenia trzech ekspertów - dr n. med. Łukasz Zadrożny, lek. dent. Bartłomiej Karaś i lek. den...
- Dotychczas wszelkie postulaty zgłaszane przez środowisko lekarzy stomatologów (do ministerstwa zdrowia - przyp. red.) są pomijane lub marginalizowane. Dobitnym tego przykładem jest sprawa wyceny punktowej wybranych procedur stomatologicznych. Samor...
Zagrożenie epidemiologiczne związane z koronawirusem zdominowało cały 2020 r. – również w branży stomatologicznej. Pojawiające się coraz to nowe wytyczne, zasady bezpieczeństwa, procedury działania – o wszystkim tym musi wiedzieć dentysta, by w codzi...
Grupa Dentonet z Polskim Towarzystwem Studentów Stomatologii oraz firmą Align Technology – właścicielem marki Invisalign – rozpoczynają program edukacyjny Akademia Stomatologii Przyszłości, skierowany do studentów stomatologii, którzy jeszcze w trakc...
Dr n.med. Paweł Niewada opowiada o bioestetyce w stomatologii. Czym jest ta filozofia? - Oparta jest o naturalne formy. Jednocześnie jako podstawę bioestetyka stawia zdrowy staw skroniowo-żuchwowy - podkreśla nasz rozmówca. ...
Z pracy opublikowanej w czasopiśmie naukowym „Oral Surgery, Oral Medicine, Oral Pathology, and Oral Radiology” wynika, że u pacjentki z zespołem pieczenia jamy ustnej (BMS) nastąpiło wyraźne ograniczenie dolegliwości bólowych po codziennym przyjmowan...