Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Wrocław: system naprawczy na Wydziale Lekarsko-Stomatologicznym

Publikacja:
Wrocław: system naprawczy na Wydziale Lekarsko-Stomatologicznym

Wrocław: system naprawczy na Wydziale Lekarsko-Stomatologicznym

Uporządkowanie programu dydaktycznego, wprowadzenie przedmiotów rygorowych, progi rekrutacyjne na ED oraz nowe przestrzenie na stomatologię przedkliniczną – to tylko część zmian, które są wprowadzane na Wydziale Lekarsko-Stomatologicznym Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Decyzję o wprowadzeniu systemu naprawczego podjęto po analizie wyników egzaminu LDEK w ostatnich latach. – O ile w 2015 r. Wydział Lekarsko-Stomatologiczny UMW był najlepszy w Polsce, jeśli chodzi o zdawalność egzaminu LDEK, to przez kolejnych 5 lat konsekwentnie plasował się na ostatnim miejscu. Zarówno jeśli chodzi o pozycję wydziału wśród 10 państwowych medycznych uczelni, jak i średnią liczbę uzyskiwanych punktów na egzaminie LDEK – powiedział prof. dr hab. Tomasz Konopka, prodziekan ds. kształcenia na kierunku lekarsko-dentystycznym.

Wyniki LDEK-u absolwentów stomatologii z Wrocławia ciągną w górę ortodoncja, periodontologia i chirurgia stomatologiczna, a obniżają stomatologa dziecięca, protetyka stomatologiczna i w największym stopniu stomatologia zachowawcza.

Będą przedmioty rygorowe, za dużo zaliczeń warunkowych

Według władz uczelni, do takiego stanu rzeczy przyczynił się m.in. brak egzaminów rygorowych (np. niezdany egzamin z anatomii uniemożliwia warunkowy wpis na kolejny rok studiów). – Takie egzaminy to musi być absolutna podstawa, bo może po prostu się okazać, że ktoś nie jest w stanie się nauczyć anatomii, a tak nie może być w przypadku stomatologa – dodaje prof. Konopka.

Zauważono także zbyt liberalne podejście do studentów jeśli chodzi o warunkowe zaliczenia. – Chcielibyśmy poprowadzić już zupełnie inną politykę w tym zakresie. Mieliśmy nawet informacje zwrotne od studentów, że „bardzo fajnie tu się studiuje”, bo trzeba się naprawdę niezmiernie postarać, aby kogokolwiek skreślili z listy studentów. A zatem sami studenci dostrzegali bardzo liberalne podejście i wykorzystywali pewnie furtki w regulaminie studiów, który dawał różne możliwości interpretacyjne – powiedział prof. dr hab. Marcin Mikulewicz, dziekan Wydziału.

Zmiany w rekrutacji i programie dydaktycznym

Zmiany mają dotknąć rekrutacji na studia w trybie English Division. Mają zostać wprowadzone minimalne progi punktowe, które będą decydować o przyjęciu na studia. – W pewnym momencie zaobserwowaliśmy, że część osób, która tutaj studiuje, to są Polacy, którzy po prostu obchodzą w ten sposób system rekrutacyjny. Osoby z bardzo słabą maturą nie mogą się dostać na studia po polsku, więc podejmują płatne studia anglojęzyczne na English Division. Stoimy na stanowisku, że muszą być minimalne warunki rekrutacyjne, jak 150 punktów z matury, żeby kogokolwiek rekrutować na stomatologię. Minimalne kryteria wyjściowe powinny obowiązywać zarówno Polaków, jak i studentów ED – dodaje prof. Konopka.

Już wcześniej na Wydziale uporządkowano program dydaktyczny. Została zlikwidowana łacina, a zamiast tego wprowadzono większą liczbę godziny dydaktycznych języka angielskiego. W programie dla V roku pousuwano wszystkie przedmioty ogólnolekarskie, tak żeby została tylko stomatologia kliniczna.

Kolejnym krokiem będzie uruchomienie centrum stomatologii przedklinicznej w najbliższych dwóch latach. Na ten cel zostały przeznaczone przestrzenie w budynku starej chirurgii szczękowo-twarzowej na starym kampusie przy ul. Chałubińskiego. – Stomatologia przedkliniczna to bardzo ważny obszar, który był zaniedbany. Jeśli chcemy, żeby tutaj studiowali ludzie z zagranicy, to musimy przyłożyć się do odbudowy stomatologii przedklinicznej. To jest warunek niezbędny kształcenia stomatologicznego na europejskim poziomie – podsumował dziekan Wydziału.

– Zajęcia, które można przeprowadzić zdalnie, są organizowane w taki właśnie sposób. Natomiast nauczanie stomatologii wymaga zajęć praktycznych, i takie też organizujemy – mówi w rozmowie z Dentonetem prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, dziekan Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Źródła: https://www.umed.wroc.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY

wyniki LDEK - Dentonet.pl
Zapisy na Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy do 15 lipca Lekarz

15 lipca upływa termin zgłoszenia do najbliższego egzaminu LDEK, który odbędzie się w sobotę 4 września 2021 r. Zgłoszenie do LDEK następuje wyłącznie za pomocą tzw. Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK). Jak informuje CEM,...

wyniki LDEK - Dentonet.pl
Najbliższy Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy 4 września Lekarz

Najbliższy LDEK zostanie przeprowadzony w sobotę 4 września 2021 r. Zgłoszenie do LDEK następuje wyłącznie za pomocą tzw. Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK). W celu zgłoszenia konieczne jest założenia konta w tym systemi...

antybiotyk
System pomoże dobrać skuteczny antybiotyk dla pacjentów Lekarz

Na UW powstaje system do wykrywania genów, które uodparniają bakterie na antybiotyki. Naukowcy planują udostępnienie systemu lekarzom, aby mogli szybko ustalać, które typy antybiotyków pomogą najskuteczniej leczyć konkretnego pacjenta, a których unik...

ROZWIŃ WIĘCEJ
rada wydziału - Dentonet.pl
Wrocław: Wydział Lekarsko-Stomatologiczny przestał istnieć Lekarz

1 października br. – w związku ze zmianami wprowadzonymi przez Ustawę 2.0 – Wydział Lekarsko-Stomatologiczny Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu przestał istnieć. – Zabrakło nam roku, by świętować 20-lecie – mówiła prof. Małgorzata Radwan-Oczko, był...

LDEK - Dentonet.pl
Najbliższy Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy już 8 lutego 2020 r. Lekarz

Centrum Egzaminów Medycznych poinformowało, że najbliższy LDEK odbędzie się 8 lutego 2020 r. Czas trwania egzaminu wynosi 4 godziny. LDEK ma charakter testu składającego się z 200 zadań (5 możliwości do wyboru, tylko 1 odpowiedź jest prawidłowa). Oso...

szczepionka na COVID - Dentonet.pl
22 pytania o system szczepień przeciwko koronawirusowi Lekarz

Samorząd lekarski apeluje: brakuje zapewnień, że odpowiedzialność za ewentualne wystąpienie działań niepożądanych po podaniu szczepionki przeciw COVID-19 będzie spoczywała na państwie polskim i nie będzie obciążała personelu medycznego czy podmiotów,...

green chameleon s9CC2SKySJM unsplash
Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy: są wyniki jesiennej sesji Lekarz

Są już dostępne wyniki Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego w sesji jesiennej 2019 r. Do egzaminu przystąpiło w całym kraju 1366 osób, uzyskując średnio 119,7 punktów. Maksymalny wynik wyniósł 169 punkty, a minimalny – 38 punktów. Czterystu c...

studia - Dentonet.pl
Lublin: są nowe władze Wydziału Lekarsko-Dentystycznego Lekarz

Rektor-elekt Uniwersytetu Medycznego w Lublinie prof. dr hab. n. med. Wojciech Załuska powołał władze na nową, czteroletnią kadencję (2020-2024). Dziekanem Wydziału Lekarsko-Dentystycznego została prof. dr hab. n. med. Renata Chałas. Zgodnie z decyz...

wyniki LDEK - Dentonet.pl
Są wyniki jesiennego Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego Lekarz

Centrum Egzaminów Medycznych podało wyniki Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego w sesji jesiennej 2018 r.Do egzaminu przystąpiły w całym kraju 1442 osoby, uzyskując średnio 125,6 punktów. Maksymalny wynik wyniósł 173 punkty, a minimalny – 37 pu...

COVID-19 - Dentonet.pl
"System zbliża się do ściany" - eksperci ostrzegają przed zapaścią Lekarz

Wirus nie stał się groźniejszy, to ludzie zaczęli go bagatelizować – powiedział PAP dr hab. Piotr Rzymski z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. – Obserwując sytuację w Polsce i dynamikę jej zmian, mam wrażenie, że system opieki zdrowotnej coraz bardz...

miejsce zdawania LDEK - Dentonet.pl
Opublikowano wyniki Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego Lekarz

Centrum Egzaminów Medycznych opublikowało już wyniki Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego w sesji wiosennej 2019 r. Wymaganego progu 56% punktów nie uzyskało aż dwieście z 679 osób, które przystąpiły do egzaminu.Do Lekarsko-Dentystycznego Egzam...