UK: coraz częstsze nadużycia pacjentów wobec dentystów
UK: coraz częstsze nadużycia pacjentów wobec dentystów
Spis treści
W społeczeństwie brytyjskim wciąż utrzymuje się wysoki poziom frustracji z powodu problemów z dostępem do tańszego leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia. Skutkiem ubocznym tej sytuacji jest między innymi alarmujący poziom niestosownych zachowań, jakich brytyjscy lekarze dentyści doświadczają ze strony pacjentów.
W portalu Dentistry.co.uk dr Pramod Subbaraman relacjonuje, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy zauważalny jest wzrost liczby przypadków nieodpowiedniego zachowania ze strony pacjentów w gabinetach NHS. Potwierdzają to również inni lekarze dentyści, także ci pracujący w szpitalach, a nawet prowadzący prywatne praktyki.
Jak podaje pochodzący z Indii dr Subbaraman każda praktyka dentystyczna ma swoją specyfikę, dlatego on odnosi się do doświadczeń z własnego gabinetu prowadzonego w niewielkim Acklam na północy Anglii. Stomatolog wspomina przede wszystkim o stosowaniu przez pacjentów nieodpowiedniego języka, okazywaniu braku szacunku, ale też próbach naruszania nietykalności osobistej lekarza.
Czy naganne zachowania to wyraz desperacji?
– Są chwile, gdy zastanawiam się, czy w niektórych pacjentach nie drzemią rasiści, którzy traktują mnie inaczej niż białego brytyjskiego stomatologa. Moglibyśmy takie zachowania uznać za niebyłe – jako wyraz desperacji, gdy pacjent odczuwa dolegliwości bólowe. Ale czy powinniśmy? Czy ktokolwiek z nas godził się na to, by pacjenci się nad nami znęcali?! – napisał dr Pramod Subbaraman.
– Ja na pewno nie! Jestem tam, aby pracować i pomagać pacjentom, ale żadna pensja nie jest na tyle wysoka, abym miał iść do pracy w obawie o swoje osobiste bezpieczeństwo, o zdrowie lub życie. Polityka braku tolerancji jest dobra na papierze. Istnieją jednak względy etyczne i praktyczne, gdy dany pacjent odczuwa silny ból, a dentysta będący obiektem niewłaściwego zachowania może być jedyną osobą, która w tej sytuacji zapewni leczenie. Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, ale musimy zrozumieć podstawowe przyczyny doświadczeń pacjenta, które skutkują takim zachowaniem – kontynuował dr Subbaraman.
Problem „zamiatany pod dywan”
Powszechnie wiadomo, że stomatologia Narodowej Służby Zdrowia jest chronicznie niedofinansowana, a zarazem problem ten jest wciąż „zamiatany pod dywan”. Jeśli jednak nie zostanie on rozwiązany, perspektywy na przyciągnięcie lekarzy dentystów do NHS będą wciąż słabe. A tym samym nie można mieć nadziei na zapewnienie większej dostępności leczenia, czy też podniesienie poziomu leczenia oferowanego pacjentom.
Zdaniem dentysty z Acklam tego, co się dzieje, nie rozumieją urzędnicy ministerstwa skarbu ani poszczególnych wydziałów zdrowia, którzy zlecają usługi i decydują o finansowaniu. Wszystko, co widzą decydenci, to gabinet lub dentysta, który nie jest w stanie przyjąć pacjentów i zapewnić im leczenia, którego potrzebują. Dlatego atakują to, co widzą: stomatologów i ich zespoły.
T.H.
źródło: https://dentistry.co.uk/2023/02/10/abuse-by-patients-is-there-a-rise-on-the-dental-frontline/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Badanie, którego wyniki zostały opublikowane w dniu 16 listopada w czasopiśmie naukowym „International Journal of Dental Hygiene”, dowodzi, że duży odsetek studentek szkół kształcących przyszłe higienistki stomatologiczne zmaga się z depresją. W grup...
Uprawiana przez najbardziej zdesperowanych brytyjskich pacjentów stomatologia spod znaku „Zrób to sam” nie tylko nie zanika, ale można się spodziewać jej dalszego rozwoju, biorąc pod uwagę fakt, że aż 90% praktyk Narodowej Służby Zdrowia nie przyjmuj...
24 sierpnia opublikowany został coroczny raport brytyjskiej Narodowej Służby Zdrowia – „NHS Dental Statistics for England”. Dokument ten, obejmujący stan lecznictwa NHS w latach 2021–2023 potwierdza, że liczba pacjentów, którzy trafiają w Anglii na f...
Zawiadomienie do prokuratury, wprowadzenie maksymalnej dziennej liczby wystawianych e-recept i ograniczenia w przepisywaniu leków psychotropowych – minister zdrowia Adam Niedzielski zapowiedział działania w odpowiedzi na „nadużycia przy wystawianiu r...
W 2022 r. Estoński Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych (Estonian Health Insurance Fund, EHIF) wydał na opiekę stomatologiczną mieszkańców kraju ponad 72 mln euro - o 10% więcej niż w 2021 r. Dzięki temu z publicznej stomatologii skorzystało 0,5 mln z 1,3...
Ceny we wrześniu były średnio o 5,9% wyższe niż rok wcześniej - podał w piątek Główny Urząd Statystyczny. Ceny usług stomatologicznych były wyższe o 6% rok do roku. W piątek GUS podał szczegółowe wyliczenia dotyczące inflacji we wrześniu 2021 r. Oka...
– Pracownicy branży dentystycznej niekiedy zachowują się bardzo niestosownie – gdy nikt nie patrzy – to słowa prof. Carrie Newlands, konsultant w dziedzinie chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej, która na Uniwersytecie w Edynburgu wygłosił...
W ostatnim czasie praktyki stomatologiczne w Stanach Zjednoczonych mierzą się z mniejszą niż przed pandemią liczbą pacjentów, a zarazem wciąż borykają się z brakami kadrowymi. To wnioski płynące z prognozy ekonomicznej Instytutu Polityki Zdrowotnej A...
Jak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego w ostatnim czasie na Wyspach Brytyjskich, frustracja niektórych pacjentów, wynikająca z problemów z dostępem do leczenia stomatologicznego, jest przyczyną powtarzających się nieodpowiednich, a nawet n...
Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii zmieniają się oczekiwania pacjentów wobec gabinetów stomatologicznych. Najnowsze trendy zbadała w swoim raporcie amerykańska firma Lincoln Financial Group. Współcześni pacjenci oczekują od gabinetów stomatolo...
Statystyki są nieubłagane – w samej tylko Wielkiej Brytanii co trzy godziny jedna osoba umiera z powodu raka jamy ustnej. Od 2022 roku liczba przypadków nowotworów jamy ustnej wzrosła na Wyspach o 103% w porównaniu z pierwszymi latami XXI wieku. Z ...