Uczelnie medyczne przeszkolą personel w walce z COVID?
Uczelnie medyczne przeszkolą personel w walce z COVID?
Minister edukacji i nauki zaapelował do rektorów uczelni medycznych o prowadzenie z wykorzystaniem Centrów Symulacji Medycznej szkoleń dla personelu dotyczących pomocy chorym na COVID-19. Zaleca też, by centra te udostępniać dla ćwiczeń i krótkich kursów.
List do rektorów nadzorowanych przez MEiN uczelni kształcących przyszłe kadry medyczne opublikowano w piątek na stronie resortu nauki. Z upoważnienia szefa resortu sygnował go wiceminister Wojciech Maksymowicz.
– Pragnę zwrócić się do Państwa Rektorów o (…) zlecenie prowadzenia w Centrach Symulacji Medycznej szkolenia przed- i podyplomowego na potrzeby przygotowywania kadry medycznej do udzielania świadczeń chorym na COVID-19 – czytamy w liście.
Minister apeluje też, by Centra Symulacji Medycznej były udostępniane także dla ćwiczenia obsługi respiratora i czynności z zakresu intensywnej terapii, w tym krótkich kursów podyplomowych. – Szczególnie istotne jest przygotowanie studentów kształcących się na ostatnim roku studiów przygotowujących do wykonywania zawodów medycznych, w szczególności na kierunkach: lekarskim, pielęgniarstwo oraz ratownictwo medyczne – zaznacza ministerstwo w opublikowanym w piątek komunikacie.
W liście minister zwraca także uwagę na dostosowanie harmonogramu szkolenia praktycznego prowadzonego z wykorzystaniem Centrów Symulacji Medycznej w sposób umożliwiający uzyskanie umiejętności niezbędnych w walce z epidemią.
Minister przypomina, że 27 października br. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. Umożliwia ona studentom kierunków medycznych udzielanie wsparcia podmiotom leczniczym lub służbom sanitarno-epidemiologicznym w ramach walki z epidemią.
Studenci, którzy w roku akademickim 2020/2021 wykonywali czynności w ramach zadań w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, mogą ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w związku z osiągnięciem efektów uczenia się podczas wykonywania tych czynności.
Jak wyglądają zabiegi periodontologiczne w czasach COVID-19? – Przy zabiegach niechirurgicznych wprowadziliśmy kilka zmian. Natomiast w przypadku chirurgicznych, wróciliśmy w całości do standardowego leczenia – mówi w rozmowie z Dentonetem periodontolog prof. dr hab. n. med. Natalia Lewkowicz.
Oprac. AF, źródło: PAP Nauka w Polsce
Fot. padrinan, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Od grudnia 2020 roku opracowywanych jest ponad 200 kandydatów na szczepionki przeciwko SARS-CoV-2. Szczepionka Johnson&Johnson, która niedawno została dopuszczona do obrotu, może stanowić przełom w walce z koronawirusem. Wystarczy podanie tylko j...
Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie oraz Uniwersytet Medyczny w Białymstoku podsumowały wyniki egzaminu LDEK uzyskane przez swoich absolwentów. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie w wiosennym egzaminie LDEK zajął miejsce na podium w dw...
Wśród tysiąca najlepszych uczelni na świecie znalazło się 11 polskich. Najwyżej w rankingu są Uniwersytet Jagielloński w Krakowie i Uniwersytet Warszawski, które znalazły się w piątej setce - wynika z opublikowanej w poniedziałek Listy Szanghajskiej ...
Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Warszawski oceniono najlepiej wśród polskich uczelni w najnowszej edycji rankingu Times Higher Education World University Ranking (THE WUR) 2022. W tabeli ligowej przodują uniwersytety, które opublikowały ważne ...
Środowisko akademickie jest jedną z najlepiej zaszczepionych przeciwko COVID-19 grup w Polsce. Z danych Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB) wynika, że zaszczepiło się aż 89% nauczycieli akademickich oraz inny...
Wymiary osobowości modelu zwanego „Wielką Piątką”, takie jak ugodowość, sumienność oraz potencjalna skłonność do zachowań neurotycznych, mogą być powiązane z wyborem zawodu wykonywanego w branży stomatologicznej. Taki wniosek płynie z badania, któreg...
Polskie uczelnie zanotowały duży awans w prestiżowym QS World University Ranking by Subject. 23 polskie uczelnie oceniono wśród najlepszych na świecie w danej dyscyplinie. Przed rokiem było ich o 6 mniej – powiedział rzecznik Konferencji Rektorów Aka...
103 absolwentów kierunku lekarsko-dentystycznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego odebrało dyplomy podczas specjalnej uroczystości. W dyplomatorium wzięli udział m.in. prof. Paweł Włodarski, prorektor ds. umiędzynarodowienia, promocji i rozwoju...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że prawo pacjenta do poszanowania godności musi być respektowane również przez personel niemedyczny podmiotu leczniczego, np. przez pracownika rejestracji. Godność to wartość podniesiona do rangi konstytucyjnej, ch...
Wśród tysiąca najlepszych uczelni na świecie znalazło się 10 polskich. Najwyżej w rankingu są Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński, które znalazły się w piątej setce - wynika z opublikowanej w połowie sierpnia Listy Szanghajskiej (ARWU)....
Uniwersytet Jagielloński znalazł się na 383. miejscu w rankingu The Center for World University Rankings (CWUR). Za nim jest Uniwersytet Warszawski – na 409. pozycji. 602. miejsce zajęła Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Wśród polskich uczelni m...