Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Typy trudnych pacjentów

Publikacja:
Typy trudnych pacjentów

Typy trudnych pacjentów

Trudnych pacjentów spotyka się niemal każdego dnia. Czasem „trudność” spowodowana jest tym, że pacjent miał np. gorszy dzień. Jednak bywają i tacy, których zachowanie wynika z charakteru, braku wiedzy, ignorancji czy złego podejścia. Oto kilka typów trudnych pacjentów, jacy mogą pojawić się w gabinecie stomatologicznym.

1. Pacjent bólowy
Jest to pacjent trudny, ponieważ wymaga natychmiastowego przyjęcia i jak najszybszego uśmierzenia bólu. Może być niecierpliwy i mieć postawę roszczeniową. Jego celem jest jak najszybsze pozbycie się bólu. Jednak jeśli zostanie dobrze potraktowany, jest dobrym kandydatem na pacjenta długoterminowego. Jak z nim postępować? Przede wszystkim trzeba zaspokoić jego potrzeby – w tym wypadku potrzebę zlikwidowania bólu (np. poprzez podanie środka przeciwbólowego). Warto też poinformować go o tym, ile będzie musiał czekać na przyjęcie. Jeśli bólu nie da się usunąć podczas jednej wizyty, dobrze będzie poinformować pacjenta o tym, że ból może wciąż występować oraz doradzić, jakimi sposobami można ból zmniejszyć lub uśmierzyć.

2. Pacjent nieświadomy swoich błędów
Przeprowadzono już wiele badań na ten temat i wszystkie mówią mniej więcej to samo – Polacy nie są świadomi, jak należy dbać o higienę jamy ustnej. Bardzo często tacy pacjenci bagatelizują objawy chorobowe, kiedy te zaczynają się pojawiać i odwlekają wizytę u stomatologa. W skrajnych przypadkach będą oni próbowali na własną rękę zwalczyć niektóre dolegliwości, doprowadzając do pogorszenia swojego stanu.
W przypadku takiego pacjenta najlepiej postawić na edukację – pokazanie, w jaki sposób dbać o higienę jamy ustnej. Z pewnością nie należy go ganić za popełniane błędy, a lepiej pokazywać pozytywne skutki odpowiedniej higieny.

3. Pacjent niehigieniczny
Raz na jakiś czas do gabinetu przychodzą pacjenci, którzy kompletnie nie biorą pod uwagę komfortu pracy zespołu stomatologicznego. Są nieumyci, mają resztki jedzenia między zębami, roztaczają wokół siebie nieprzyjemny zapach (inną odmianą są pacjenci nadmiernie wyperfumowanie) itp. Po ich wizycie czuje się dyskomfort, a gabinet wymaga wietrzenia. Co robić w takim przypadku?
Jeśli pacjent nieładnie pachnie, można pracować przy uchylonym oknie. Dużą pomocą będzie również maska. Można również zrobić krótką przerwę w pracy na przewietrzenie się. Jeśli to będzie możliwe, warto delikatnie zwrócić uwagę, np. kiedy pacjent ma nieświeży oddech (w tym przypadku można także zaproponować pacjentowi umycie zębów przed zabiegiem).

4. Pacjent roszczeniowy
Taki pacjent ma wygórowane oczekiwania i często jest przewrażliwiony na własnym punkcie. Jego wymagania dotyczą nie tylko jakości leczenia, ale np. także tego, jak zostanie potraktowany w recepcji. Jest to zazwyczaj osoba, która swoją opinią może albo zbudować renomę danej praktyki lub kompletnie zrujnować jej wizerunek.
Z takim pacjentem nie warto wdawać się w dyskusje i na siłę bronić swoich racji. Lepiej spokojnie tłumaczyć i… słuchać, ponieważ bardzo często jego uwagi są cennym źródłem informacji.

5. Pacjent arogancki lub agresywny
Oba typy wprowadzają niemiłą atmosferę w gabinecie i mogą skutecznie popsuć nastrój. Obaj są pełni pretensji i mogą uciekać się do ataków słownych. W skrajnych przypadkach może dojść do prób manipulacji i agresji psychicznej, a nawet fizycznej.
Z takimi pacjentami najlepiej nie wdawać się w dyskusję. Z pewnością także nie należy rozpoczynać kłótni, warto natomiast zachować kulturę i spokój, a także ignorować zaczepki i próby ataku.

Przeczytaj również: "Agresywny pacjent. Jak sobie z nim poradzić?"

6. Pacjent obojętny
To trudny orzech do zgryzienia – nie mówi, prawie nie reaguje, a jeśli już to ogranicza się do lakonicznych odpowiedzi i wzruszania ramionami. Wydaje się, że nic go nie obchodzi i godzi się na wszystko, ale… Wcale tak nie jest. Może być tak, że taki pacjent jest sparaliżowany strachem lub po prostu ma taką osobowość, ale nie znaczy to, że jest obojętny. Prawdopodobnie bardzo przeżywa wizytę, tylko boi się cokolwiek powiedzieć.
Jeśli taki pacjent zawita do gabinetu, należy założyć, że – choć tego nie wypowiedział – potrzebuje informacji, wytłumaczenia procesu leczenia oraz procedur. Warto podejść do niego z otwartością i życzliwością oraz nawiązywać kontakt, nie licząc na reakcję. W przeciwnym razie, jeśli odpowiemy na jego milczenie milczeniem, może poczuć się zignorowany i już więcej się nie pojawi w miejscu, gdzie został tak potraktowany.

Oczywiście to nie wszystkie typy trudnych pacjentów. Ich gama jest znacznie szersza. Aby odpowiednio z nimi postępować, należy przede wszystkim wsłuchać się w to, co mówią, starać się zrozumieć ich tok myślenia i zawsze okazywać im szacunek – choć, oczywiście, bardzo często jest to trudne.

Źródło: „Trudny pacjent w gabinecie stomatologicznym” Magdalena Szumska
KeL

Przeczytaj również: "Empatia jest niezbędna w pracy z pacjentami"


 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

opatrunek
Gdańsk: wynalazek naukowców pomoże w leczeniu trudnych ran Lekarz

Naukowcy z trzech trójmiejskich uczelni opracowali nową metodę wprowadzania do organizmu białek poprawiających gojenie się ran. Ma pomagać osobom z cukrzycą, otyłością i innym pacjentom z ranami, które nie chcą się goić. Jak przypominają specjaliści...

hospitalizacje u dzieci - Dentonet.pl
U dzieci z trudnych środowisk trzonowce pojawiają się szybciej? Lekarz

Naukowcy z Penn’s School of Dental Medicine i University of Missouri-Kansas City twierdzą, że u dzieci z trudnych środowisk - m.in. rodzin o niskich dochodach - zęby trzonowe pojawiają się szybciej. Może to być potwierdzenie tezy, że stres doświadcza...

implanty
Implanty nie dla pacjentów z alergią na penicylinę? Lekarz

Zastosowanie implantów stomatologicznych może być dwukrotnie bardziej narażone na niepowodzenie u osób zgłaszających alergię na penicylinę, które otrzymują alternatywne antybiotyki, w porównaniu z tymi, którym podawano amoksycylinę. Tak wynika z bada...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Martyna Zawadka videonews
Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach w gabinecie? Asysta

– Rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa – według hig. stom. Martyny Zawadki właśnie to jest najlepszą receptą na trudne sytuacje w trakcie pracy w gabinecie. – Dzięki temu zawsze udaje się wypracować kompromis i nie dochodzi do żadnych tarć – podkre...

pacjenci z Ukrainy 1
2 tysiące pacjentów z Ukrainy w polskich szpitalach Lekarz

W Polsce hospitalizowanych jest ponad 2 tys. pacjentów z Ukrainy. Blisko połowa z nich to dzieci. – Korzystając z mechanizmu unijnego przetransportowaliśmy 39 chorych do szpitali w różnych krajach członkowskich UE. W przypadku placówek uniwersyteckic...

zadowolony pacjent
Niemcy – kraj zadowolonych pacjentów Lekarz

Dla przytłaczającej większości – ponad 94% – obywateli Republiki Federalnej Niemiec zdrowie jest ważne dla osobistego poczucia szczęścia. Po przyjaciołach i rodzinie, właśnie dobre zdrowie w największym stopniu decyduje o ogólnym dobrostanie. Wiele w...

marihuana - Dentonet.pl
USA: medyczna marihuana u pacjentów stomatologicznych Lekarz

W ostatnich latach istnieje coraz szersze przyzwolenie dla używania marihuany. Obecnie jest ona legalna w Kanadzie, części stanów USA, w Urugwaju, RPA oraz Gruzji. W innych państwach wciąż pozostaje nielegalna, ale jej stosowanie nie podlega już pena...

agresja - Dentonet.pl
Jak przeciwdziałać agresji pacjentów w gabinecie? Lekarz

O problemach w funkcjonowaniu opieki stomatologicznej w ramach Narodowej Służby Zdrowia na Wyspach Brytyjskich pisaliśmy w Dentonecie już wielokrotnie. Na ograniczeniach w dostępie do dentysty cierpią pacjenci, ale jest to także problem dla lekarzy, ...

niepelnosprawni
Dentyści wspólnie dla pacjentów z niepełnosprawnościami Lekarz

Lekarze dentyści z Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego UM we Wrocławiu we współpracy z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oferują bezpłatne konsultacje stomatologiczne dla osób niepełnospraw...

agresja pacjentow
Frustracja pacjentów uderza w lekarzy dentystów Lekarz

Jak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego w ostatnim czasie na Wyspach Brytyjskich, frustracja niektórych pacjentów, wynikająca z problemów z dostępem do leczenia stomatologicznego, jest przyczyną powtarzających się nieodpowiednich, a nawet n...

lojalni pacjenci
Dentysto, czy wiesz, jak zdobyć lojalnych pacjentów? Lekarz

Zadowolony pacjent gabinetu stomatologicznego to taki, który pomoże twojej praktyce wyróżnić się na tle innych. A przy tym często nie trzeba wiele, aby zapewnić naszym pacjentom satysfakcję z wizyty w gabinecie. Portal stomatologiczny Dentistry IQ pr...