Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak przeciwdziałać agresji pacjentów w gabinecie?

Publikacja:
Jak przeciwdziałać agresji pacjentów w gabinecie?

Jak przeciwdziałać agresji pacjentów w gabinecie?

O problemach w funkcjonowaniu opieki stomatologicznej w ramach Narodowej Służby Zdrowia na Wyspach Brytyjskich pisaliśmy w Dentonecie już wielokrotnie. Na ograniczeniach w dostępie do dentysty cierpią pacjenci, ale jest to także problem dla lekarzy, który przejawia się na różnych płaszczyznach, nie wyłączając agresji ze strony pacjentów. Czas zastanowić się, jak ukrócić takie zachowania.

– Każdego dnia spotykamy się z obelgami słownymi kierowanymi przez pacjentów – pisze lekarz stomatolog związany kontraktem z NHS.

Jak przeciwdziałać agresji w gabinecie?

Przed kilkoma tygodniami w Manchesterze miał miejsce incydent, podczas którego agresywny pacjent zaatakował cztery osoby pracujące w gabinecie lekarza rodzinnego NHS. Incydent ten zakończył się hospitalizacją dwóch poszkodowanych, którzy doznali urazów głowy.

Mohsan Ahmad, właściciel gabinetu współpracującego z NHS, a zarazem przewodniczący Sieci Lokalnych Gabinetów Dentystycznych w hrabstwie Greater Manchester, powiedział, że personel praktyk stomatologicznych spotyka się każdego dnia z nadużyciami ze strony pacjentów.

Pacjenci stali się bardziej agresywni podczas pandemii

– W przypadku większości zespołów dentystycznych nie jest to atak fizyczny, ale obelgi werbalne, kierowane do nas przez telefon lub osobiście – powiedział dr Mohsan Ahmad. – Mieliśmy jeden przypadek, gdy pacjent groził, że zniszczy recepcję, jeśli nie zostanie przyjęty przez dentystę. Po wielu próbach załagodzenia sytuacji i skłonienia go do odejścia, musieliśmy skorzystać z guzika alarmowego. Policja przybyła po 5 czy 10 minutach, ale całe zajście silnie wpłynęło na nasz zespół.

– Ataki na zespoły dentystyczne stały się bardziej powszechne od czasu COVID-19. Zdarzało się to już wcześniej, ale przypadki takie były rzadkie. Przykładowo około 5 lat temu jeden z naszych pracowników został zaatakowany w przychodni przez pewnego pacjenta. Poza tym od czasu do czasu byliśmy obiektem ataków słownych, ale w ciągu ostatnich 18 miesięcy dzieje się to dosłownie codziennie – kontynuował dr Mohsan Ahmad.

„Pracowaliśmy także podczas blokady, a dziś jesteśmy celem ataków”

Mohsan Ahmad przyznaje, że morale zespołów, które pracowały przez długie godziny, aby sprostać wymaganiom pandemii, jest niskie. – Gdy mówimy osobom dzwoniącym do gabinetu lub przyjeżdżającym osobiście, że w tej chwili nie jesteśmy w stanie zaoferować wizyt w ramach NHS, nasi rozmówcy mogą odłożyć telefon lub zacząć przeklinać. Niestety agresja ta często skupia się na recepcjonistkach, które odbierają telefony. Nasza praktyka podczas blokady działała jako gabinet pomocy doraźnej (UDC), więc nasi pracownicy nie mieli żadnych znaczących przerw. Robią, co w ich mocy, aby pomóc, a w zamian są atakowani – powiedział dr Ahmad.

Trzeba zrobić więcej, by pacjenci mieli świadomość, jaka jest sytuacja

Kluczową rolę w tym względzie ma do odegrania komunikacja na poziomie krajowym. Bez zrozumienia przez pacjentów presji, z jaką borykają się dentyści i całe zespoły opieki zdrowotnej, ataki prawdopodobnie nadal będą się zdarzały.

– Nie pomagają komunikaty takie jak: „Powinieneś być przyjęty przez dentystę NHS” lub „Nie powinieneś czekać na wizytę”. Niestety ich autorzy nie rozumieją obecnej sytuacji i presji, z jaką mamy do czynienia. Pomocne byłyby ogólnokrajowe akcje wyjaśniające, że praktyki NHS mają ograniczone kontrakty lub mogą przyjąć tylko pewną liczbę pacjentów. Dobra byłaby także lokalna komunikacja w tym zakresie. Niektórzy zrobili już w tej sprawie pierwszy krok, ale musi to być działanie regularne i spójne w odniesieniu do wszystkich lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej – podsumował dr Mohsan Ahmad.

– Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec.

T.H.

źródło: https://dentistry.co.uk/2021/09/30/we-get-verbal-abuse-from-patients-daily-nhs-dentist-calls-for-better-communications/  


POWIĄZANE ARTYKUŁY

e-recepty - Dentonet.pl
207 mln e-recept w 7 miesięcy, skorzystało z nich 20 mln pacjentów Lekarz

Cyfrowe rozwiązania i innowacje medyczne wspierające walkę z koronawirusem, w realiach przeciążonej służby zdrowia, niemal z dnia na dzień weszły do powszechnego zastosowania. Przykładem są choćby e-recepty czy telemedycyna, bez których działanie sys...

papierosy - Dentonet.pl
Dentysto, czy zachęcasz pacjentów, by rzucili palenie? Lekarz

W czasopiśmie „Journal of the American Dental Association” opublikowano wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród stomatologów, z którego wynika, że połowa amerykańskich stomatologów nie udziela swoim pacjentom porad ani nie zaleca leczenia p...

COVID 19
COVID-19: hełm dla pacjentów stomatologicznych Lekarz

Naukowcy i konstruktorzy nie ustają w wysiłkach, aby tworzyć urządzenia, które zapewnią nam bezpieczeństwo podczas pandemii COVID-19 oraz podobnych zagrożeń, jakie mogą pojawić się w przyszłości. W ten trend wpisuje się prototyp hełmu dla pacjentów g...

ROZWIŃ WIĘCEJ
marihuana - Dentonet.pl
USA: medyczna marihuana u pacjentów stomatologicznych Lekarz

W ostatnich latach istnieje coraz szersze przyzwolenie dla używania marihuany. Obecnie jest ona legalna w Kanadzie, części stanów USA, w Urugwaju, RPA oraz Gruzji. W innych państwach wciąż pozostaje nielegalna, ale jej stosowanie nie podlega już pena...

dentyści w Wielkiej Brytanii - Dentonet.pl
UK: w kolejce do dentysty... około 8 mln pacjentów NHS Lekarz

Z opublikowanego w listopadzie raportu stowarzyszenia ADG wynika, że w okresie świąt Bożego Narodzenia w Wielkiej Brytanii na wizytę u stomatologa w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS) nie będzie mógł liczyć co siódmy pacjent. Jeden na siedmiu Bry...

szczoteczki soniczne
Jak działa szczoteczka soniczna? Poradnik dla pacjentów Pacjent

Szczoteczki elektryczne były pierwotnie zaprojektowane i produkowane dla osób częściowo sparaliżowanych lub o ograniczonej sprawności manualnej. Pierwsze modele powstały już pod koniec lat dwudziestych ubiegłego wieku. Wygoda stosowania i dalece bard...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
5 skutecznych sposobów na zdobycie lojalności pacjentów Lekarz

W coraz bardziej konkurencyjnym świecie stomatologii liczba zatrudnionych w Wielkiej Brytanii dentystów wzrasta średnio o 20% w ciągu nieco ponad dekady. Nie może więc dziwić, że wielu praktyków podejmuje kroki, by przyciągnąć nowych pacjentów, a zar...

skanery wewnątrzustne - Dentonet.pl
Czy asystentka powinna skanować pacjentów? [video] Asysta

Skaner wewnątrzustny to nowoczesne i coraz bardziej popularne narzędzie w wielu gabinetach stomatologicznych. Jaką rolę w tej nowoczesnej, cyfrowej stomatologii będzie pełnić asysta? Odpowiada tech. dent. Paulina Pokusa, która temat cyfrowych wyciskó...

implanty
Implanty nie dla pacjentów z alergią na penicylinę? Lekarz

Zastosowanie implantów stomatologicznych może być dwukrotnie bardziej narażone na niepowodzenie u osób zgłaszających alergię na penicylinę, które otrzymują alternatywne antybiotyki, w porównaniu z tymi, którym podawano amoksycylinę. Tak wynika z bada...

Dentysta Afryka Monika Wieczorek 850x423
Technologia CAD-CAM dla pacjentów skrajnie ubogich... Lekarz

W styczniu przyszłego roku z kolejną misją do Afryki wyleci dr Konrad Rylski, pomysłodawca akcji "Dentysta w Afryce", w ramach której już od kilku lat polscy stomatolodzy leczą pacjentów z różnych krajów Czarnego Lądu. Styczniowa wyprawa będzie jedna...

choroby dziąseł
Choroby dziąseł - jak im zapobiegać? Wskazówki dla pacjentów Pacjent

Choroby dziąseł nie są jedynie problemem miejscowym. Badania udowodniły, że zapalenia przyzębia i parodontoza mogą sprzyjać występowaniu schorzeń układu krążenia i układu oddechowego, zaogniać przebieg cukrzycy, a w przypadku kobiet ciężarnych niekie...