Toksyczna atmosfera w gabinecie? To nie rzadkość…
Toksyczna atmosfera w gabinecie? To nie rzadkość…
Spis treści
Niewłaściwe zachowania, takie jak dyskryminacja, zastraszanie czy molestowanie nie są niczym wyjątkowym w placówkach służby zdrowia. Niewiele też zmienia się w tym zakresie – przede wszystkim ze względu na nie dość zdecydowaną walkę z tymi zjawiskami ze strony kierowników czy właścicieli gabinetów. To wnioski z opublikowanego przed kilkoma dniami badania brytyjskiej platformy internetowej Culture Shift.
W badaniu uczestniczyły osoby zatrudnione w placówkach służby zdrowia (także gabinetach stomatologicznych) na terenie Zjednoczonego Królestwa.
Autorzy badania napisali: – Przebadaliśmy 1000 pracowników w Wielkiej Brytanii, aby odkryć wpływ toksycznej atmosfery na zdrowie psychiczne dotkniętych nią osób i rzucić światło na to, jak różne branże radzą sobie w kwestii kultury miejsca pracy. Ponadto przeprowadziliśmy ankietę wśród 100 respondentów, którzy doświadczyli problematycznego zachowania, takiego jak zastraszanie lub nękanie w pracy.
Poważne konsekwencje negatywnych zachowań tolerowanych w gabinetach
Najważniejsze wnioski jakie płyną z raportu Culture Shift są następujące:
• 69% osób pracowników opieki zdrowotnej unikałoby placówek znanych ze złej, toksycznej atmosfery;
• 62% byłoby skłonnych zgłosić przypadek nagannych zachowań, gdyby w ich miejscu pracy była możliwość anonimowego poinformowania o takiej sytuacji;
• 48% pracowników służby zdrowia było świadkami problematycznych zachowań, takich jak zastraszanie, molestowanie lub dyskryminacja w miejscu pracy;
• 48% nie chciałoby ubiegać się o pracę w gabinecie, który ma złe opinie jako pracodawca;
• 42% wcześniej odeszło z pracy w gabinecie z powodu doświadczania tam niewłaściwych zachowań;
• 41% uczestników potwierdziło, że zła atmosfera wpłynęła negatywnie na ich produktywność;
• 41% pracowników potwierdziło, że incydent, taki jak zastraszanie, nękanie lub dyskryminacja w pracy, spowodował, że stracili zaufanie do swojego pracodawcy;
• 27% zachorowało z powodu problematycznego zachowania, którego byli świadkami w pracy.
Bardzo wiele zależy od przełożonych
Gemma McCall, współzałożycielka i dyrektor naczelna Culture Shift, powiedziała: – Nasze badania pokazują, że marka pracodawcy może wiele ucierpieć wskutek toksycznych zachowań w miejscu pracy. Ponieważ jednak ponad połowa pracowników służby zdrowia doświadczyła problematycznego zachowania w pracy, jasne jest, że liderzy nie są w pełni świadomi realnego wpływu, jaki toksyczna kultura w miejscu pracy może wywierać na ich pracowników i całą firmę.
– Od równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, po zaufanie okazywane swoim pracodawcom i współpracownikom – pozytywne doświadczenia w miejscu pracy są ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak szefowie nie wprowadzają odpowiednich środków, aby chronić swoich ludzi. Jedynym sposobem, w jaki gabinety mogą zmniejszyć to ryzyko, jest zobowiązanie się do eliminowania problematycznych zachowań w miejscu pracy poprzez stawianie kultury na pierwszym miejscu – dodała Gemma McCall.
Wypalenie zawodowe u lekarza dentysty – o problemie, który może dotknąć każdego stomatologa, mówi dr Dorota Merecz-Kot, kierownik Zakładu Psychologii Pracy Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi.
T.H.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Anna Celi-Gromek na co dzień pracuje jako koordynatorka zespołu asystentek stomatologicznych i higienistek w LUX MED Stomatologia. W wywiadzie opowiada m.in. o możliwościach rozwoju w tej branży oraz na co warto zwracać uwagę przy wyborze pracodawcy....
W amerykańskim serwisie stomatologicznym DrBicuspid.com Rob Medina – stały współpracownik portalu i ekspert w dziedzinie marketingu w stomatologii – proponuje trzy modyfikacje, które może zastosować każdy właściciel praktyki dentystycznej, aby przeni...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Zdrowie i bezpieczeństwo odgrywają kluczową rolę w każdym gabinecie stomatologicznym. Co oczywiste, od podmiotów oferujących opiekę dentystyczną wymaga się zapewnienia zdrowia, bezpieczeństwa i dobrostanu zarówno pacjentom, jak i personelowi, chronią...
15 marca w Gdańsku – w auli Muzeum II Wojny Światowej – odbyła się III Stacjonarna Sesja Naukowa Akademii Asysdent. To wyjątkowe wydarzenie zgromadziło liczne grono asystentek i higienistek stomatologicznych nie tylko z Pomorza, ale i z innych zakątk...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
"Za każdym razem jest tutaj niesamowita atmosfera", "Nie da się tego porównać z żadną inną konferencją", "W tym roku jest super, a w następnym będzie jeszcze lepiej" – to tylko kilka opinii uczestniczek konferencji ASYSDENT 2025. Odbyła się ona 10 ma...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i... chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...