Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Szybsze i prostsze odszkodowania za błędy medyczne

Publikacja:
Szybsze i prostsze odszkodowania za błędy medyczne

Szybsze i prostsze odszkodowania za błędy medyczne

Dzięki nowelizacji przepisów, które weszły w życie 6 września br. łatwiej będzie uzyskać odszkodowanie za błędy medyczne. Zamiast batalii sądowych będą się odbywać postępowania administracyjne prowadzone przez Rzecznika Praw Pacjenta. Decyzja zostanie wydana w ciągu trzech miesięcy, a podstawą do wszczęcia postępowania będzie wniosek złożony przez poszkodowanego lub jego rodzinę do RPP. Nie będzie także orzekania o winie szpitala czy lekarzy, co może zmniejszyć obawy personelu medycznego przed ujawnianiem zdarzeń niepożądanych. W dłuższej perspektywie powinno to wpłynąć na mniejszą liczbę błędów medycznych.

W 2019 r. do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło ponad 86 tys. zgłoszeń pacjentów oraz osób bliskich. W 2021 r. było ich niemal 164 tys. RPP prowadził około 2,7 tys. postępowań wyjaśniających w sprawach indywidualnych, z czego ponad 2,2 tys. na podstawie złożonych wniosków, a 469 z własnej inicjatywy. Jednocześnie prokuratury wszczęły w 2021 r. ponad 1,7 tys. spraw, a skierowaniem aktu oskarżenia zakończyło się 216 z nich.

Do tej pory pacjenci, aby móc uzyskać odszkodowanie, musieli dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej, co oznaczało wieloletnie i bardzo kosztowne procesy. Ustawa to zmienia i wprowadza szybką ścieżkę. W ciągu trzech miesięcy będzie można otrzymać należną kwotę odszkodowania, składając wniosek do Rzecznika Praw Pacjenta – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes sprawujący tę funkcję Bartłomiej Chmielowiec.

Czym jest Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych?

Wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, przy tej instytucji zaczął swoją działalność Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. To z niego będą wypłacane rekompensaty, np. za uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia, zakażenie w szpitalu lub śmierć pacjenta na skutek błędu lekarskiego czy zaniechania udzielenia świadczenia zdrowotnego. To rozwiązanie znacząco ułatwi dochodzenie roszczeń związanych z leczeniem.

Postępowanie w zakresie przyznania świadczenia kompensacyjnego będzie prowadzone w dwuinstancyjnym trybie administracyjnym. Całe postępowanie będzie prowadzone pozasądowo. Wystarczy złożyć wniosek, na którego rozpatrzenie RPP będzie miał trzy miesiące. Wniosek można złożyć w ciągu roku od uzyskania informacji o zdarzeniu, jednak nie później niż w ciągu trzech lat od daty zdarzenia.

Opłata za ten wniosek będzie wynosiła tylko 300 zł i w przypadku przyznania odszkodowania zostanie zwrócona. Pacjent nie będzie musiał korzystać z pomocy profesjonalisty, sam wniosek będzie bardzo prosty, a całą procedurę przeprowadzi Rzecznik Praw Pacjenta i przy wsparciu ekspertów oceni, czy doszło do błędu medycznego. A jeśli tak, pacjent będzie mógł liczyć na odszkodowanie w adekwatnej wysokości, w jakiej są przyznawane kwoty odszkodowań w procesach sądowych – tłumaczy Bartłomiej Chmielowiec w wywiadzie zarejestrowanym podczas XXXII Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

Co istotne, uzyskanie świadczenia nie wymaga udowodnienia winy placówki medycznej. Warunkiem pozytywnej decyzji jest stwierdzenie, że doszło do zdarzenia, którego z wysokim prawdopodobieństwem można było uniknąć.

Nawet do 200 tys. zł rekompensaty

Wysokość świadczenia kompensacyjnego w związku z jednym zdarzeniem medycznym wyniesie w przypadku zakażenia biologicznym czynnikiem chorobotwórczym lub uszkodzenia ciała czy rozstroju zdrowia od 2 do 200 tys. zł. W przypadku śmierci pacjenta odszkodowanie dla jego rodziny wyniesie od 20 tys. do 100 tys. zł.

To bardzo ważne zmiany dla wszystkich z systemu ochrony zdrowia. Oczywiście najważniejszy jest pacjent i to dla niego są te zmiany, aby mógł otrzymać szybko odszkodowanie. Ale ustawa mówi również o tym, że za każdym razem, kiedy rzecznik stwierdzi, że doszło do błędu medycznego, placówka medyczna zostanie poinformowana, co należy poprawić, aby do takich sytuacji nie dochodziło w przyszłości – zauważa rzecznik.

Rozwiązania systemu no-fault

Ustawa wprowadza rozwiązania systemu no-fault. Dzięki temu personel medyczny będzie miał mniejszą obawę przed ujawnianiem zdarzeń niepożądanych, co powinno skutkować mniejszą liczbą błędów medycznych w przyszłości. W krajach skandynawskich skupianie się na wyciąganiu wniosków ze zgłoszonych nieprawidłowości przekłada się na konkretne korzyści dla chorych. W ten sposób można uniknąć nawet polowy ciężkich zdarzeń niepożądanych.

Placówki medyczne, współpracując z Rzecznikiem Praw Pacjenta i udzielając mu stosownych wyjaśnień, gwarantują sobie, że nie będą musiały uczestniczyć w procesie sądowym. Wypłata nastąpi z budżetu państwa – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec. – Współpraca z rzecznikiem ma skutkować w przyszłości tym, że tych błędów medycznych będzie mniej, bo za każdym razem wskaże on placówce, co należy zmienić, aby do takich sytuacji, często tragicznych, nie dochodziło w przyszłości, aby pacjent w placówce czuł się i był bezpieczny – dodaje.

Fundusz Kompensacyjny obejmie zdarzenia, które wystąpią po wejściu w życie ustawy, a także zdarzenia wcześniejsze, jeżeli pacjent dowiedział się o szkodzie po 6 września br.

Z jakimi problemami lekarze dentyści zgłaszają się do prawników? – Jeśli mówimy o skargach pacjentów, to zauważamy, że coraz częściej pacjenci zgłaszają się nie tylko z zastrzeżeniami do samego leczenia, ale do poszanowania praw pacjenta – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec, podkreślając rolę dokumentacji medycznej w udowadnianiu racji w przypadku procesu sądowego.

Źródło: https://biznes.newseria.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Katarzyna Kurkiewicz
Jakie błędy prowadzą do łamania narzędzi w kanałach? Lekarz

Niewłaściwe przygotowanie kanału do wprowadzenia pilników maszynowych, nieodpowiednie płukanie kanału, brak kontroli nad tym, ile razy dane narzędzie było używane i sterylizowane – to najczęstsze błędy, które mogą prowadzić do łamania narzędzi w kana...

Ewa Dudkiewicz
Najczęstsze błędy przy irygacji kanałów korzeniowych Lekarz

- Nie spieszmy się - mówi krótko o najczęstszych błędach dotyczących płukania podczas leczenia kanałowego lek. dent. Ewa Dudkiewicz. To właśnie pozorna oszczędność czasu przy płukaniu kanałów ma wpływ na późniejsze efekty leczenia. ...

odszkodowania
Będą szybsze odszkodowania za błędy medyczne Lekarz

Na początku września wejdzie w życie nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którą pacjenci będą mogli otrzymać odszkodowania za błędy medyczne na szybkiej ścieżce pozasądowej. Będzie to...

ROZWIŃ WIĘCEJ
powiklania po szczepieniu
Powikłania po szczepieniu przeciw COVID? Będą odszkodowania Lekarz

Rozpoczyna się przyjmowanie wniosków do Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. Daje on możliwość ubiegania się o odszkodowanie za wystąpienie powikłania po szczepieniu przeciw COVID19 w trybie szybkiej ścieżki. - Przypominam, że ustawa działa...

Hubert Golabek
Najczęstsze błędy przy uzyskiwaniu dostępu do komory zęba Lekarz

Dr n. med. Hubert Gołąbek w rozmowie z Dentonetem omawia najczęstsze błędy związane z uzyskiwaniem dostępu do komory zęba podczas leczenia endodontycznego. - Zbyt szerokie otwieranie komory będzie powodowało osłabienie mechaniczne zęba, a zbyt małe -...

NFZ
NFZ: błędy w sprawozdaniu dotyczącym stomatologii? Lekarz

Komisja stomatologiczna NRL przeanalizowała opublikowane przez NFZ sprawozdanie dotyczące leczenia stomatologicznego finansowanego przez Fundusz. Przedstawiciele samorządu dopatrzyli się w dokumencie dwóch poważnych błędów, mocno zawyżających kwotę f...

iTero webinar
„Cyfrowy dentysta: Złożone przypadki stają się prostsze” [webinar] Lekarz

Zbliżamy się do końca mini-serii webinarów, składającej się z trzech prezentacji. Przed nami ostatnia jej odsłona – webinar pt. „Cyfrowy dentysta: Złożone przypadki stają się prostsze”. Tym razem dowiesz się, jak digitalizacja praktyki przekłada się ...

Fundusz Kompensacyjny
Fundusz Kompensacyjny: 880 wniosków o odszkodowania Lekarz

W ciągu trzech miesięcy funkcjonowania Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 880 wniosków o przyznanie świadczenia. – Wydaliśmy do tej pory 97 decyzji, dzięki którym przyznano łącznie ponad 677 tys. w ramac...

szczepionka na COVID-19 - Dentonet.pl
Powikłanie po szczepieniu? Będą odszkodowania Lekarz

Ustawa powołująca Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych została opublikowana w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie 27 stycznia 2022 r. Zgodnie z przepisami, wnioski do Rzecznika Praw Pacjenta o przyznanie świadczenia kompensacyjnego będzie można s...

odszkodowanie
USA: 11 mln dolarów odszkodowania za brak diagnozy raka jamy ustnej Lekarz

Jak wynika z artykułu opublikowanego w serwisie prawniczym „Legal Intelligencer”, dentystka ze stanu Pensylwania musi zapłacić 11 mln dolarów za zaniedbanie w badaniu owrzodzenia języka u pacjentki, które okazało się zmianą nowotworową, a także za pr...

bledy medyczne
Błędy lekarskie: powstanie system szybkich rekompensat Lekarz

Usprawnienie dochodzenia rekompensat z tytułu różnego rodzaju błędów medycznych jest jednym z celów procedowanej w ministerstwie zdrowia ustawy o jakości w ochronie zdrowia. Z pierwszych, przedstawionych w ubiegłym roku propozycji resortu wynikało, ż...