Rzecznik Praw Pacjenta wspiera pacjentów stomatologicznych
Rzecznik Praw Pacjenta wspiera pacjentów stomatologicznych
Rzecznik Praw Pacjenta korzysta z uprawnień pozwalających na wytaczanie powództwa na rzecz pacjentów oraz przyłączanie się do już toczących się postępowań cywilnych. W 2019 r. podjął 21 nowych spraw sądowych – dotyczyły one również leczenia stomatologicznego.
Rzecznik podejmuje takie działanie na wniosek strony lub z urzędu, w toku procesu działa zaś na prawach przysługujących prokuratorowi. – Tego typu pomoc jest udzielana zwłaszcza wtedy, gdy pacjent sam nie jest w stanie skutecznie dochodzić swoich roszczeń albo gdy dana sprawa może mieć dużą doniosłość dla kształtowania się orzecznictwa sądów. Do pacjentów, którym Rzecznik poświęca szczególną troskę, należą m.in. dzieci i seniorzy – czytamy na stronie RPP.
W ostatnich miesiącach zakończyło się kilka ciekawych spraw sądowych z powództwa rzecznika o zapłatę zadośćuczynienia za naruszenie praw pacjenta. Największy odsetek spraw prowadzonych przed sądami cywilnymi przez Rzecznika Praw Pacjenta niezmiennie dotyczy nieprawidłowej opieki okołoporodowej. W jednej z takich spraw w wyniku zbyt długiego zwlekania z wykonaniem cesarskiego cięcia u pacjentki z bardzo ciężką cholestazą (zaburzenie odpływu żółci do dwunastnicy) doszło do śmierci noworodka. Inna sprawa dotyczyła z kolei starszej pacjentki (79 lat), która po upadku była dwukrotnie hospitalizowana, jednak personel szpitala nie rozpoznał u niej złamania kości łonowej.
Jak podkreślono w komunikacie RPP, duże znaczenie należy przyznać wyrokowi w sprawie niepełnosprawnego dziecka (12 lat) na tle nieprzestrzegania szczególnych uprawnień wynikających z ustawy „Za życiem”. – Pacjentowi temu przychodnia stomatologiczna odmówiła przyjęcia poza kolejnością, mimo dokuczliwego bólu zęba. Tymczasem małoletnim, u których stwierdzono ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, przysługuje prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością. Sąd Rejonowy w Częstochowie podzielił argumentację Rzecznika i przyznał zadośćuczynienie pieniężne z tytułu naruszenia praw pacjenta – poinformowano.
Każdy pacjent może zwrócić się do Rzecznika z wnioskiem o wzięcie udziału w już toczącym się postępowaniu cywilnym dotyczącym naruszenia praw pacjenta albo o wytoczenie na jego rzecz powództwa. Ze względu na ograniczone możliwości, Rzecznik udziela pomocy tylko w wybranych sprawach, jednak każda prośba jest szczegółowo analizowana.
Jak się leczy pacjentów niepełnosprawnych? Dentyści z NZOZ Stomatologia przy Domu Małego Księcia w Lublinie mają w tym doświadczenie.
Oprac. AF na podst. https://www.gov.pl/web/rpp
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...
Podejmowane przez polskie społeczeństwo akcje wsparcia dla Ukraińców, przede wszystkich tych, którym udało się przedostać w ostatnich dniach do Polski, budzą szacunek i podziw także poza granicami naszego kraju. Na los przybyszy ze Wschodu zareagował...
W ostatnich latach istnieje coraz szersze przyzwolenie dla używania marihuany. Obecnie jest ona legalna w Kanadzie, części stanów USA, w Urugwaju, RPA oraz Gruzji. W innych państwach wciąż pozostaje nielegalna, ale jej stosowanie nie podlega już pena...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...
W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...
Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...
8 lutego Wielkopolska Izba Lekarska zorganizowała konferencję prasową, podczas której poruszono temat niskiej wyceny świadczeń stomatologicznych. Uczestnicy konferencji podkreślali, że wycena świadczeń stomatologicznych pozostaje niezmieniona od 13 l...
Firma Align Technology, światowy producent urządzeń medycznych, do których należą skanery iTero i system przezroczystych nakładek Invisalign, wprowadza nowe udogodnienia dla lekarzy Invisalign w Polsce. Na przestrzeni II kwartału 2022 r. wszyscy leka...
Liczba zabiegów przeprowadzanych w gabinetach dentystycznych Narodowej Służby Zdrowia (NHS) w Szkocji spadła o około 400 tys. miesięcznie. Najnowsze dane potwierdzają, że poziom leczenia stomatologicznego w placówkach NHS w tej części Wielkiej Brytan...
Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...