Profilaktyka zakażeń w gabinecie stomatologicznym
Profilaktyka zakażeń w gabinecie stomatologicznym
10 ZALECEŃ PROFILAKTYKI ZAKAŻEŃ
CHRONIĄCYCH LEKARZA STOMATOLOGA
I. Traktuj wszystkich pacjentów tak, jakby byli nosicielami
patogenów chorobotwórczych.
II. Zawsze pracuj w masce chirurgicznej lub przyłbicy.
III. Chroń oczy okularami ochronnymi dobrze dopasowanymi do twarzy.
IV. Używaj jednorazowych rękawiczek ochronnych o odpowiednim rozmiarze.
V. Pamiętaj o fartuchu ochronnym, w czasie zabiegu jesteś narażony na kontakt z krwią i śliną pacjenta.
VI. Myj ręce antyseptycznym mydłem przed i po każdym zabiegu.
VII. Zachowaj szczególną ostrożność używając ostrych narzędzi. Po zabiegu wszelkie ostre narzędzia jednorazowego użytku, jak igły i skalpele, zachowując ostrożność umieszczaj w specjalnie przygotowanych do tego pojemnikach.
VIII. Jeżeli to możliwe pracuj zawsze w koferdamie i staraj sie aby w czasie zabiegu cząstki aerozolu miały jak najmniejszy kontakt z twoją twarzą.
IX. W czasie zabiegu dotykaj wyłącznie niezbędnego instrumentarium.
X. Zaszczep się przeciwko WZW typ „B”. Dokonaj adnotacji o dacie wykonywanego cyklu szczepień i pamiętaj o konieczności doszczepiania się.
Dr TMK
Źródło: "e-Dentico" nr 2 (14)/2007
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
W ostatnich dniach kanadyjskie media donoszą, że „wskutek nagłego wypadku medycznego”, do którego doszło podczas leczenia stomatologicznego, zmarła młoda kobieta. Zdarzenie to miało miejsce 27 listopada w prowincji Manitoba. Zgodnie z informacjami p...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Polska przestanie być w tym roku ostatnim krajem w Unii Europejskiej, który nie zapewnia bezpłatnych szczepień przeciwko wirusowi HPV. Eksperci uczestniczący w konferencji „Priorytety w ochronie zdrowia 2023” uznali to za przełomową, lecz mocno spóźn...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...