Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Pacjent z demencją u stomatologa – czy jesteś gotowy?

Publikacja:
Pacjent z demencją u stomatologa – czy jesteś gotowy?

Pacjent z demencją u stomatologa – czy jesteś gotowy?

Obchodzony w tym tygodniu Światowy Dzień Alzheimera to przyczynek do zadania sobie pytania: czy moja praktyka stomatologiczna jest przygotowana na przyjmowanie pacjentów z demencją? W Wielkiej Brytanii z tej okazji ukazał się przewodnik dla lekarzy dentystów.

W starzejącym się społeczeństwie pacjentów z tego typu problemami będzie coraz więcej. Jak wynika z brytyjskich danych, każdego roku przybywa około 225 000 osób zmagających się z tym problemem.

Pierwszy przewodnik dla dentystów podejmujący tematykę demencji

Z okazji obchodzonego 21 września Światowego Dnia Alzheimera powstał pierwszy przewodnik promujący stomatologię przyjazną dla osób zmagających się z demencją. Publikacja – przygotowana przez autorów z Peninsula Dental Social Enterprise na Uniwersytecie w Plymouth – zawiera wiele wskazówek, wyjaśnień i pomysłów, jak pracownicy gabinetu (personel medyczny i recepcjonistki) mogą udzielać wsparcia pacjentom z chorobą Alzheimera oraz innymi jednostkami chorobowymi prowadzącymi do otępienia.

Co możesz zrobić, by ułatwić wizytę osobie z demencją?

Wśród sugestii autorów przewodnika, dotyczących osób, miejsca i podejmowanych procedur, znaleźć można poniższe porady.

– Aby ograniczyć niepokój pacjenta z demencją, zaproponuj wizyty zapoznawcze w gabinecie przed wizytą, podczas której podejmowane są działania medyczne (odpowiednik wizyt adaptacyjnych dla dzieci).

– Zadbaj o to, by cały twój personel brał udział w warsztatach lub szkoleniach dotyczących  objawów demencji u pacjentów.

– Unikaj błyszczących podłóg, ponieważ osoby z demencją mogą uznać, że to zbiornik z wodą. Podobnie ciemne dywany mogą być interpretowane jako czarne dziury. Także nakrapiane lub wzorzyste podłogi/wykładziny mogą prowadzić do błędnych wyobrażeń, czym taka powierzchnia jest.

– Zadbaj o to, by w poczekalni dostępne były tradycyjne siedzenia z oparciami i podłokietnikami w kolorze kontrastującym z podłogą.

– Rozważ umieszczenie specjalnych oznaczeń dla osób z demencją (jak sugerują autorzy przewodnika – np. na żółtym tle z pogrubionymi napisami oraz wyraźnymi strzałkami; jeśli takie oznaczenie jest laminowane, należy unikać folii z połyskiem).

– Jeśli to możliwe, obniż poziom hałasu w poczekalni oraz spraw, by żadne z miejsc w gabinecie dostępnych dla pacjentów nie tonęło w ciemności.

– Angażuj pacjentów z demencją oraz ich opiekunów – poproś o informację zwrotną, jak można ułatwić im wizyty w gabinecie.

Rola stomatologów w rozpoznawaniu objawów otępienia

Opracowany przez Peninsula Dental Social Enterprise oraz Plymouth City Council przewodnik dotyczący osób z demencją powstał w ramach programu nauczania dla studentów stomatologii. Studenci współpracowali z Ianem Sheriffem, uniwersyteckim ekspertem ds. demencji i zostali przez niego zainspirowani do opisania praktyki stomatologicznej przyjaznej dla chorego z demencją. W związku z projektem na początku tego roku zamówiono przewodnik dla stomatologów, który jest już dostępny dla wszystkich lekarzy stomatologów.

Prof. Christopher Tredwin, dyrektor Peninsula Dental School powiedział: – Jako praktykujący dentysta wiem, że stomatolodzy obserwują, jak zachowanie pacjentów zmienia się na przestrzeni lat. Jeśli zmiana, którą dostrzegamy, może być spowodowana demencją, sprawdźmy, jak możemy pomóc. Niezależnie od tego, czy tą pomocą będzie skierowanie do innej placówki medycznej, czy dostosowanie naszej własnej praktyki, ważne jest, abyśmy byli do tego przygotowani na tyle, na ile możemy.

– Jestem niesamowicie dumny z zaangażowania naszej uniwersyteckiej społeczności w pracę z Peninsula Dental Social Enterprise. Pomoc naszych studentów była fantastyczna – dodał prof. Tredwin.

Projektując uzupełnienia protetyczne należy wziąć pod uwagę m.in. rysy twarzy, ale prawdziwym kluczem do sukcesu jest nawiązanie właściwych relacji z pacjentem – mówi lek. dent. Marcin Bogurski, członek zarządu Polskiej Akademii Stomatologii Estetycznej.

T.H.

źródło: https://dentistry.co.uk/2021/09/22/bouncing-back-from-burnout/

https://www.plymouth.ac.uk/uploads/production/document/path/20/20743/Dental_Dementia_Friendly_Guide.pdf


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dentysta rozpoznanie cukrzycy
Pacjent z cukrzycą u dentysty - opracowano wytyczne Lekarz

Dla stomatologów, pacjentów, lekarzy medycyny - opracowane i opublikowane zostały wytyczne dla trzech grup, dotyczące związków zapalenia przyzębia i cukrzycy. Jak informowaliśmy, przygotowania tych zaleceń podjęła się prof. dr hab. n. med. Renata Gór...

próchnica wśród dzieci - Dentonet.pl
Jesteś Batmanem czy mordercą? Dentysta w oczach dziecka Lekarz

Dzieci w gabinecie stomatologicznym to wyjątkowi pacjenci – bywają zarówno wdzięczni, jak i niezwykle wymagający. Część dentystów unika przyjmowania maluchów, bo ma określone zdanie o tej grupie pacjentów. Ale swoje opinie o leczących ich stomatologa...

pacjent niesłyszący - Dentonet.pl
Pacjent niesłyszący i niedosłyszący u lekarza dentysty Lekarz

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zaapelowało do lekarzy i lekarzy dentystów o zwrócenie szczególnej uwagi na sytuację oraz problemy osób niepełnosprawnych, w tym osób niesłyszących oraz niedosłyszących w czasie trwania epidemii koronawirusa i udzi...

ROZWIŃ WIĘCEJ
finansowanie świadczeń NFZ - Dentonet.pl
PTS: pacjent powinien móc dopłacić do wizyty na NFZ Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...

waiting room 548136 960 720
Jeden pacjent na godzinę - wytyczne ekspertów PTS-u Lekarz

Taki czas przyjmowania pacjentów sprawi, że nie będzie tłoku w poczekalni, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie. Pozwoli też na przygotowanie gabinetu po wizycie na przyjęcie kolejnego pacjenta. To wytyczne przedstawione przez Prezydium Polski...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
Pacjent z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2 w gabinecie Asysta

W najnowszych wytycznych ministra zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego w dobie pandemii koronawirusa znalazł się opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2, w trakcie kwarantanny lub z potwierdzonym zakażen...

stwardnienie rozsiane
Pacjent ze stwardnieniem rozsianym (SM) u dentysty Lekarz

Z artykułu opublikowanego w „British Dental Journal” wynika, że pacjenci ze stwardnieniem rozsianym są bardziej narażeni na rozwój chorób przyzębia i próchnicy ze względu na trudności, jakie mogą mieć podczas pielęgnacji jamy ustnej oraz większe kłop...

Oral B1
Sfrustrowana higienistka, niezmotywowany pacjent? Asysta

O metodach na skuteczny instruktaż higieny jamy ustnej rozmawiamy z Magdaleną Michałowską. Frustracja związana z brakiem stosowania przez pacjenta zaleceń indywidualnej higieny jamy ustnej – skąd się bierze? Misją naszego zawodu jest możliwie najle...

marihuana
Pacjent używający marihuany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Palenie marihuany może zaostrzać chorobę dziąseł, powodować suchość w jamie ustnej, a nawet zagrażać życiu – gdy u palącego ją pacjenta zastosuje się pewne środki znieczulające. To wnioski wyprowadzone z wykładu wygłoszonego w ostatnich dniach podcza...

pacjent z SARS-Cov-2 w gabinecie - Dentonet.pl
Pacjent z podejrzeniem SARS-CoV-2 w gabinecie – wytyczne Lekarz

W zaktualizowanych 5 maja wytycznych ministerstwa zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego znalazł się szczegółowo opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2. Jak czytamy w wytycznych, pacjentom ze stanem ostr...