Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Pacjent z demencją u stomatologa – czy jesteś gotowy?

Publikacja:
Pacjent z demencją u stomatologa – czy jesteś gotowy?

Pacjent z demencją u stomatologa – czy jesteś gotowy?

Obchodzony w tym tygodniu Światowy Dzień Alzheimera to przyczynek do zadania sobie pytania: czy moja praktyka stomatologiczna jest przygotowana na przyjmowanie pacjentów z demencją? W Wielkiej Brytanii z tej okazji ukazał się przewodnik dla lekarzy dentystów.

W starzejącym się społeczeństwie pacjentów z tego typu problemami będzie coraz więcej. Jak wynika z brytyjskich danych, każdego roku przybywa około 225 000 osób zmagających się z tym problemem.

Pierwszy przewodnik dla dentystów podejmujący tematykę demencji

Z okazji obchodzonego 21 września Światowego Dnia Alzheimera powstał pierwszy przewodnik promujący stomatologię przyjazną dla osób zmagających się z demencją. Publikacja – przygotowana przez autorów z Peninsula Dental Social Enterprise na Uniwersytecie w Plymouth – zawiera wiele wskazówek, wyjaśnień i pomysłów, jak pracownicy gabinetu (personel medyczny i recepcjonistki) mogą udzielać wsparcia pacjentom z chorobą Alzheimera oraz innymi jednostkami chorobowymi prowadzącymi do otępienia.

Co możesz zrobić, by ułatwić wizytę osobie z demencją?

Wśród sugestii autorów przewodnika, dotyczących osób, miejsca i podejmowanych procedur, znaleźć można poniższe porady.

– Aby ograniczyć niepokój pacjenta z demencją, zaproponuj wizyty zapoznawcze w gabinecie przed wizytą, podczas której podejmowane są działania medyczne (odpowiednik wizyt adaptacyjnych dla dzieci).

– Zadbaj o to, by cały twój personel brał udział w warsztatach lub szkoleniach dotyczących  objawów demencji u pacjentów.

– Unikaj błyszczących podłóg, ponieważ osoby z demencją mogą uznać, że to zbiornik z wodą. Podobnie ciemne dywany mogą być interpretowane jako czarne dziury. Także nakrapiane lub wzorzyste podłogi/wykładziny mogą prowadzić do błędnych wyobrażeń, czym taka powierzchnia jest.

– Zadbaj o to, by w poczekalni dostępne były tradycyjne siedzenia z oparciami i podłokietnikami w kolorze kontrastującym z podłogą.

– Rozważ umieszczenie specjalnych oznaczeń dla osób z demencją (jak sugerują autorzy przewodnika – np. na żółtym tle z pogrubionymi napisami oraz wyraźnymi strzałkami; jeśli takie oznaczenie jest laminowane, należy unikać folii z połyskiem).

– Jeśli to możliwe, obniż poziom hałasu w poczekalni oraz spraw, by żadne z miejsc w gabinecie dostępnych dla pacjentów nie tonęło w ciemności.

– Angażuj pacjentów z demencją oraz ich opiekunów – poproś o informację zwrotną, jak można ułatwić im wizyty w gabinecie.

Rola stomatologów w rozpoznawaniu objawów otępienia

Opracowany przez Peninsula Dental Social Enterprise oraz Plymouth City Council przewodnik dotyczący osób z demencją powstał w ramach programu nauczania dla studentów stomatologii. Studenci współpracowali z Ianem Sheriffem, uniwersyteckim ekspertem ds. demencji i zostali przez niego zainspirowani do opisania praktyki stomatologicznej przyjaznej dla chorego z demencją. W związku z projektem na początku tego roku zamówiono przewodnik dla stomatologów, który jest już dostępny dla wszystkich lekarzy stomatologów.

Prof. Christopher Tredwin, dyrektor Peninsula Dental School powiedział: – Jako praktykujący dentysta wiem, że stomatolodzy obserwują, jak zachowanie pacjentów zmienia się na przestrzeni lat. Jeśli zmiana, którą dostrzegamy, może być spowodowana demencją, sprawdźmy, jak możemy pomóc. Niezależnie od tego, czy tą pomocą będzie skierowanie do innej placówki medycznej, czy dostosowanie naszej własnej praktyki, ważne jest, abyśmy byli do tego przygotowani na tyle, na ile możemy.

– Jestem niesamowicie dumny z zaangażowania naszej uniwersyteckiej społeczności w pracę z Peninsula Dental Social Enterprise. Pomoc naszych studentów była fantastyczna – dodał prof. Tredwin.

Projektując uzupełnienia protetyczne należy wziąć pod uwagę m.in. rysy twarzy, ale prawdziwym kluczem do sukcesu jest nawiązanie właściwych relacji z pacjentem – mówi lek. dent. Marcin Bogurski, członek zarządu Polskiej Akademii Stomatologii Estetycznej.

T.H.

źródło: https://dentistry.co.uk/2021/09/22/bouncing-back-from-burnout/

https://www.plymouth.ac.uk/uploads/production/document/path/20/20743/Dental_Dementia_Friendly_Guide.pdf


POWIĄZANE ARTYKUŁY

próchnica wśród dzieci - Dentonet.pl
Jesteś Batmanem czy mordercą? Dentysta w oczach dziecka Lekarz

Dzieci w gabinecie stomatologicznym to wyjątkowi pacjenci – bywają zarówno wdzięczni, jak i niezwykle wymagający. Część dentystów unika przyjmowania maluchów, bo ma określone zdanie o tej grupie pacjentów. Ale swoje opinie o leczących ich stomatologa...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

stwardnienie rozsiane
Pacjent ze stwardnieniem rozsianym (SM) u dentysty Lekarz

Z artykułu opublikowanego w „British Dental Journal” wynika, że pacjenci ze stwardnieniem rozsianym są bardziej narażeni na rozwój chorób przyzębia i próchnicy ze względu na trudności, jakie mogą mieć podczas pielęgnacji jamy ustnej oraz większe kłop...

ROZWIŃ WIĘCEJ
senior - Dentonet.pl
Bezzębni seniorzy zagrożeni niedożywieniem i... demencją Lekarz

Jak dowodzą naukowcy z Rutgers University na łamach pisma "Aging Research and Clinical Practice", osoby starsze z brakami zębowymi częściej cierpią z powodu niedożywienia, ale również m.in. demencji. W badaniu prowadzonym przez naukowców z Rutgers U...

stomatologia 2
Liczy się to, jakim jesteś dentystą, a nie to, z kim się umawiasz Lekarz

W czołowym brytyjskim portalu stomatologicznym, Dentistry.co.uk, Sherri Maclennan i Stephanie Alexander opowiadają o swoich doświadczeniach w stomatologii jako reprezentantek społeczności LGBTQ+, a zarazem służą radą młodszym osobom z branży dentysty...

Jestem protetykiem
Jesteś protetykiem? Dołącz do programu edukacyjnego firmy GSK! Lekarz

Specjaliści protetyki z całej Polski wciąż mogą dołączać do programu edukacyjnego "Jestem protetykiem", organizowanego przez firmę GSK – właściciela takich marek jak Corega, Parodontax i Sensodyne. Udział w programie umożliwia wymianę doświadczeń z s...

dentysta
Skąd pacjent ma wiedzieć, że jesteś dobrym dentystą? Lekarz

Niektórzy pacjenci pozostają przez długie lata wierni jednemu dentyście, z czasem prowadzą do niego swoje dzieci, a nawet wnuki. Inni pacjenci to stomatologiczni „turyści” – zmieniają gabinet i/lub praktyka za każdym razem, gdy pojawia się problem do...

finansowanie świadczeń NFZ - Dentonet.pl
PTS: pacjent powinien móc dopłacić do wizyty na NFZ Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...

Oral B1
Sfrustrowana higienistka, niezmotywowany pacjent? Asysta

O metodach na skuteczny instruktaż higieny jamy ustnej rozmawiamy z Magdaleną Michałowską. Frustracja związana z brakiem stosowania przez pacjenta zaleceń indywidualnej higieny jamy ustnej – skąd się bierze? Misją naszego zawodu jest możliwie najle...

Jestem protetykiem
Jesteś protetykiem? Dołącz do programu edukacyjnego GSK! Lekarz

Trwa program edukacyjny "Jestem protetykiem", organizowany przez firmę GSK - właściciela takich marek, jak Corega, Parodontax i Sensodyne. Uczestniczący w nim dentyści-protetycy mogą liczyć m.in. na bezpłatne wsparcie naukowe stomatologów z całej Pol...