Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?

Publikacja:
„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?

„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?

Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz.

Jak czytamy w poradniku umieszczonym na stronie OIL w Gdańsku, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta, na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. – Przepis nie nakazuje zachowania jakiejś szczególnej formy wyrażenia takiego „życzenia”, zatem może ono być wyrażone np. podczas rozmowy, jak i w formie pisemnej – podkreśla mec. Karol Kolankiewicz.

Co ważne z punktu widzenia lekarza/lekarza dentysty, tzw. osobą bliską może być zarówno małżonek, rodzic, wnuczka, jak i przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca z pacjentem we wspólnym pożyciu czy inna osoba wskazana przez pacjenta.

Od prawa pacjenta do obecności osoby bliskiej podczas udzielania świadczeń zdrowotnych są jednak wyjątki. – Lekarz może jednak odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta – czytamy. W sytuacji podjęcia decyzji o odmowie lekarz powinien to odnotować w dokumentacji medycznej pacjenta z krótkim uzasadnieniem.

Co potrzeba, by w gabinecie stomatologicznym świadczyć usługi związane z medycyną estetyczną? – Inwestycjami są praktycznie tylko i wyłącznie stosowane materiały – mówi w rozmowie z Dentonetem dr Paweł Ponichtera – stomatolog, który medycyną estetyczną zajmuje się od lat. Paweł Ponichtera jest jednym z wykładowców Konferencji Medycyny Estetycznej.

Źródło: https://oilgdansk.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

gabinet dla dzieci
Gabinet przyjazny dzieciom – to znaczy jaki? Lekarz

Standardowa praktyka stomatologiczna jest przeznaczona dla dorosłych pacjentów i także z myślą o nich zaprojektowana. Natomiast w przypadku gabinetu, do którego trafią głównie dzieci, należy postawić na projekt, który ma przede wszystkim uspokajać i ...

wirus HIV
Co piąta osoba z wirusem HIV nie wie o swoim zakażeniu Lekarz

Z wirusem HIV żyje w Polsce około 20 tys. osób, jednak około 20% nie wie o swoim zakażeniu, a 16% osób, które odebrały pozytywny wynik testu, nie podejmuje leczenia – wykazały badania Buddy Polska. Według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publiczn...

Marzena Dominiak1
Osoba z Polski na czele FDI – czy to możliwe? [VIDEO] Lekarz

Czy jest możliwe, aby osoba z Polski w najbliższym czasie stanęła na czele Światowej Federacji Stomatologicznej FDI? – Chciałabym, żeby taki kierunek został podjęty – mówi prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. FD...

ROZWIŃ WIĘCEJ
znieczulenie
USA: dentysta zawieszony na 10 lat po śmierci pacjenta w gabinecie Lekarz

Stomatolog z Karoliny Północnej utracił licencję zawodową po zastosowaniu u pacjenta zbyt dużej dawki środków znieczulających, wskutek czego pacjent zmarł. Zgodnie z decyzją stanowej rady ds. stomatologii, dentysta nie może pracować w zawodzie przez ...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

agresja pacjenta
Agresja pacjenta w gabinecie – jak należy reagować? Lekarz

Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...

odrastajace zeby
Odrastające zęby: mrzonka czy bliska przyszłość? Lekarz

W brytyjskim portalu The Dentist.co.uk szanse na tworzenie „trzecich zębów” omawia dr Michael Sultan, dyrektor kliniczny EndoCare. Przyczynkiem do tej refleksji jest informacja o leku opracowywanym obecnie przez naukowców z Japonii, który ma umożliwi...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...