Najczęstsze problemy ubezpieczonych
Najczęstsze problemy ubezpieczonych
Na początku tego roku z biurem rzecznika skontaktowało się 109 osób proszących o radę bądź interweniujących z powodu niedogodności, z którymi spotkali się w placówkach służby zdrowia. W lutym takich osób było już ponad 200 i praktycznie w każdym kolejnym miesiącu skarżących przybywało. W czerwcu pomocy poszukiwała rekordowa liczba osób – 453.
Najczęstsze problemy, jakie poruszali ubezpieczeni, to:
– Trudności w uzyskaniu porady lekarza specjalisty (w szczególności kardiologa, dermatologa, okulisty, rehabilitanta). Chodzi tu o ustalane przez przychodnie dzienne limity przyjęć i odmowy konsultacji lekarskiej po wyczerpaniu tego limitu, a także wyznaczanie odległych terminów przyjęć.
– Kłopoty z leczeniem stomatologicznym. Na przykład konieczność płacenia za usługi nie objęte wykazem bezpłatnych podstawowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa oraz za podstawowe materiały stomatologiczne. Dużą grupę spraw stanowią skargi na ograniczenia dostępności do protez zębowych i aparatów ortodontycznych.
– Interwencje związane z niegrzecznym, lekceważącym i nieprofesjonalnym zachowaniem personelu medycznego w placówkach służby zdrowia. Tego rodzaju skarg przybywa w największym tempie.
– Problemy związane z transportem sanitarnym. Ubezpieczeni skarżą się, że często nie mogą wyegzekwować od swojej przychodni czy też od szpitala, w którym się leczyli, transportu do domu lub na konkretny zabieg. Dzieje się tak, mimo, że umowy ze świadczeniodawcami jasno określają, kto, dla kogo i w jakim wypadku powinien zabezpieczyć transport.
– Badania diagnostyczne. Wielu pacjentów interweniowało w biurze rzecznika, gdyż szpitale odsyłały ich do lekarza pierwszego kontaktu, i z powrotem, w celu wykonania wskazanych badań, np. szpital uznawał za konieczne wykonanie szeregu badań specjalistycznych, wykraczających poza kompetencje lekarza POZ, jednocześnie odmawiając pacjentowi ich wykonania. Identycznie zachowuje się lekarz POZ i w końcu zdesperowany pacjent robi badania odpłatnie.
– Nienależnie pobrane opłaty za świadczenia zdrowotne. Problem dotyczy zarówno podstawowej opieki zdrowotnej (np. odpłatne badania diagnostyczne), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, jak i lecznictwa stacjonarnego (np. ominięcie kolejki oczekujących). Przykłady nienależnie pobranych opłat: żądanie zakupu pieluchomajtek, maści na odleżyny podczas hospitalizacji, pobranie opłaty za rentgen zęba, znieczulenie przy zabiegu, za wykonanie zastrzyków.
Sprawy zgłaszane przez ubezpieczonych, pozostające w kompetencji ŚOW NFZ, są na bieżąco wyjaśniane. Na przykład ubezpieczonym skarżącym się na utrudnienia w dostępności do świadczeń, pracownicy biura rzecznika praw pacjenta wskazują inne, mniej oblegane gabinety prowadzone przez lekarzy o tym samym profilu zawodowym.
Beata Ryń
Rzecznik prasowy Świętokrzyskiego OW NFZ
źródło – Biuro Rzecznika Prasowego NFZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Wydaje mi się, że najczęstszym błędem jest analiza okluzji w nawykowym zwarciu. Każdy z nas ma to nawykowe zwarcie, ale u kilkunastu procent populacji jest ono tym, co nazywamy centralną okluzją, czyli sytuacją, kiedy stawy są w relacji centralnej ...
Kaszel, zmęczenie, kołatanie serca, zaburzenia węchu i smaku, ale też lęk, depresja i bezsenność - to typowe dolegliwości, z jakimi zmaga się część pacjentów po COVID-19. Mogą one pojawiać się także wtedy, gdy chorzy łagodnie przeszli zakażenie koron...
Pobieżne przekazywanie pacjentowi informacji, stosowanie zbyt specjalistycznej nomenklatury, nieuwzględnianie czynników ekonomicznych przy rekomendowaniu pacjentowi konkretnych produktów – to najczęstsze błędy popełniane przez higienistki stomatologi...
Dr n. med. Hubert Gołąbek w rozmowie z Dentonetem omawia najczęstsze błędy związane z uzyskiwaniem dostępu do komory zęba podczas leczenia endodontycznego. - Zbyt szerokie otwieranie komory będzie powodowało osłabienie mechaniczne zęba, a zbyt małe -...
Stomatologia w Stanach Zjednoczonych stoi w obliczu wstrząsu wynikającego z utrzymującego się niedoboru personelu, który rozpoczął się przed pandemią, i – jak się ocenia – może się jeszcze pogłębić. Takie wnioski przedstawiono 3 października podczas ...
Nieprawidłowa technika, nieodpowiednia szczoteczka, zbyt krótki czas poświęcany na szczotkowanie – to najczęstsze błędy popełniane przez pacjentów podczas domowej higieny jamy ustnej. – Myślę, że największym problemem jest kwestia techniki i czasu – ...
- Nie spieszmy się - mówi krótko o najczęstszych błędach dotyczących płukania podczas leczenia kanałowego lek. dent. Ewa Dudkiewicz. To właśnie pozorna oszczędność czasu przy płukaniu kanałów ma wpływ na późniejsze efekty leczenia. ...
Badanie przeprowadzone przez naukowców z Rutgers School of Health Professions w Newark (USA) potwierdziło, że u osób starszych z otyłością znacznie częściej występują braki zębowe, a brak każdej pary przeciwstawnych zębów trzonowych znacznie podwyższ...
Leczenie ortodontyczne wymaga czasu, cierpliwości i odpowiedniej współpracy ze strony pacjenta. Jedną z nagłych sytuacji, które mogą wystąpić w trakcie terapii, są awarie mechaniczne aparatu. Choć zazwyczaj nie są one groźne, ich bagatelizowanie może...
W ubiegłym roku wystawiono prawie 1,3 mln zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania – to 10% wszystkich zwolnień. Najczęstszą przyczyną nieobecności w pracy w 2022 r. były jednak choroby układu kostno-stawowego, mięśnio...
– Leczenie ortodontyczne seniorów najczęściej przeprowadza się jako przygotowanie do leczenia protetycznego – mówi prof. dr hab. n. med. Ewa Czochrowska, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, specjalistka ortodoncji, prezes Polskiego Towar...