Czy problemy z pozyskaniem asysty pogrążą branżę?
Czy problemy z pozyskaniem asysty pogrążą branżę?
Spis treści
Stomatologia w Stanach Zjednoczonych stoi w obliczu wstrząsu wynikającego z utrzymującego się niedoboru personelu, który rozpoczął się przed pandemią, i – jak się ocenia – może się jeszcze pogłębić. Takie wnioski przedstawiono 3 października podczas webinaru zorganizowanego przez Instytut Polityki Zdrowotnej Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA HPI).
Każdego miesiąca 4 na 10 praktyk stomatologicznych w USA poszukuje i zatrudnia higienistki oraz asystentki stomatologiczne. A jak wynika z dostępnych danych, w ciągu najbliższych pięciu lat aż 34% asystentek oraz 31% higienistek stomatologicznych planuje przejść na emeryturę.
Wyższe zarobki, płatne urlopy i przyjazne środowisko pracy
W związku z tym, jak powiedziała dr Chelsea Fosse, starszy analityk polityki zdrowotnej w ADA HPI, aby pozyskać i zatrzymać asystę i higienistki, gabinety będą musiały proponować odpowiednie wynagrodzenie, rozszerzyć świadczenia, a także tworzyć pozytywne środowisko pracy, obejmujące m.in. dobrą komunikację i przejrzystość przyjętych procedur i działań.
– Kolejnym wyzwaniem, aby pozostać konkurencyjnym pracodawcą i skutecznie rekrutować, będzie oferowanie świadczeń, takich jak ubezpieczenie zdrowotne i płatny urlop. W USA 71% pracowników ma ubezpieczenie zdrowotne, a branża stomatologiczna ryzykuje utratę niektórych obecnych i potencjalnych członków zespołu stomatologicznego, jeśli nie dostosuje się do tego trendu – powiedziała Fosse podczas webinaru, w którym uczestniczyło około 400 osób.
Czy higienistki i asystentki są zadowolone ze swojej pracy?
Zrozumienie potrzeb tak ważnych pracowników gabinetu, jakimi są asystentki i higienistki może być kluczem do pokonania obecnych wyzwań kadrowych. Aby lepiej zdiagnozować problem trudności związanych z zatrudnieniem, HPI nawiązało współpracę z Amerykańskim Stowarzyszeniem Higienistek Stomatologicznych (ADHA) oraz Krajową Radą Asystentek Stomatologicznych (DANB). Owocem tej współpracy było badanie, w którym spytano higienistki i asystentki o poziom satysfakcji z pracy i wynagrodzenia (w tym dodatkowych świadczeń). Wzięło w nim udział około 9000 osób.
Z badania wynika, że około 55% higienistek stomatologicznych i 60% asystentek stomatologicznych jest zadowolonych ze swojej pracy. Z kolei około 7% asystentek i 8% higienistek zadeklarowało niski poziom zadowolenia z wykonywanej pracy. Co znamienne, na mniejsze zadowolenie z pracy wskazują asystentki i higienistki zatrudnione przez tzw. DSO (ang. dental support organizations; podmioty, z którymi właściciele gabinetów dentystycznych podpisują umowy w celu zarządzania praktyką w zakresie administracji i marketingu) niż osoby zatrudnione w publicznej służbie zdrowia.
Z uzyskanych danych wynika też, że do czynników przemawiających za pozostaniem w danym gabinecie należą równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, kultura miejsca pracy oraz możliwość niesienia pomocy pacjentom. Z drugiej strony o odejściu decydują m.in. niedostatki w zakresie kultury pracy, niewystarczające wynagrodzenie, brak możliwości rozwoju, niesatysfakcjonujące świadczenia i uczucie przepracowania. Z przedstawionych danych wynika, że około 62% amerykańskich asystentek stomatologicznych i 80% higienistek dobrowolnie zrezygnowało z pracy.
Z badania wynika, że większość respondentek korzystała z płatnych świąt, płatnego urlopu, miała zagwarantowane składki emerytalne i świadczenia stomatologiczne. Tylko 49% asystentek stomatologicznych i 37% higienistek zgłosiło otrzymywanie ubezpieczenia zdrowotnego, a około 56% asystentek i 45% higienistek korzystało z płatnego czasu chorobowego.
– Co ciekawe, placówki DSO są bardziej skłonne zapewniać swoim pracownikom benefity, ale osoby zatrudnione przez te podmioty zgłaszały mniejszą satysfakcję z pracy – powiedział dr Marko Vujicic, główny ekonomista i wiceprezes Instytutu Polityki Zdrowotnej Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Dodatkowo do lekarzy dentystów wysłano inną ankietę, w której zadano pytania o dodatki oferowane pracownikom. Jak powiedziała dr Chelsea Fosse, nie jest zaskoczeniem, że około 83% dentystów podało zbyt wysokie koszty jako główny powód nieoferowania personelowi benefitów. Obciążenie finansowe było również głównym powodem, dlaczego stomatolodzy nie zapewniają płatnego urlopu, ale 1 na 3 stomatologów nie oferuje tego świadczenia, ponieważ „nie jest to normą w tej branży”.
W których procedurach z zakresu stomatologii zachowawczej udział higienistki stomatologicznej ma szczególnie duże znaczenie dla sukcesu przeprowadzanego leczenia? – Pacjent, jeśli to tylko możliwe, powinien być przygotowany wcześniej do każdej planowej procedury stomatologicznej. Tak naprawdę to higienistka powinna zdecydować, w którym momencie pacjent może być już leczony – mówi dr n. med. Michał Ganowicz.
T.H.
źródło: https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=332250
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...
Choroby zębów i przyzębia mogą przyczyniać się do rozwoju choroby Alzheimera. Tymczasem w Polsce opieka stomatologiczna nad osobami z Alzheimerem w praktyce nie istnieje. Udowodniono już związek złego stanu zębów i przyzębia z chorobami sercowo-nac...
Zespół ekspertów pod kierunkiem Rzecznika Praw Pacjenta Bartłomieja Chmielowca opracował raport podsumowujący problemy pacjentów zgłaszane do Biura Rzecznika Praw Pacjenta w czasie epidemii SARS-CoV-2 od stycznia do września 2020 r. Opisano w nim obs...
- Dotychczas wszelkie postulaty zgłaszane przez środowisko lekarzy stomatologów (do ministerstwa zdrowia - przyp. red.) są pomijane lub marginalizowane. Dobitnym tego przykładem jest sprawa wyceny punktowej wybranych procedur stomatologicznych. Samor...
Choć mumiom znalezionym na należących do Hiszpanii Wyspach Kanaryjskich daleko do sławy znacznie starszych odpowiedników ze starożytnego Egiptu, przypomniały o nich przeprowadzone w ostatnim czasie badania, w których oceniono stan uzębienia dawnych m...
Problemy z zatrudnieniem personelu średniego szczebla gabinetów stomatologicznych w wielu miejscach na świecie sprawiają, że podejmowane są inicjatywy mające na celu przyciągnięcie do tych profesji kolejnych osób lub przynajmniej zatrzymanie tych, kt...
Kilka kolejnych apeli środowiska stomatologów do ministrów rządu Irlandii Północnej o wsparcie finansowe dla prywatnych i mieszanych gabinetów stomatologicznych pozostało dotychczas bez echa. Także odpowiedź na ostatni list nie rozwiązuje problemów, ...
Do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęła informacja, że część pacjentów doświadczających kryzysu psychicznego jest odsyłana przez lekarzy dentystów do lekarza psychiatry po zaświadczenie o możliwości zastosowania w ich przypadku znieczulenia. Rzecznik Pra...
Szkocki oddział Brytyjskiego Towarzystwa Stomatologicznego (BDAS) wyraził opinię, że nowe wytyczne dla stomatologów, ogłoszone przez lokalny rząd w dniu 29 listopada, nie przywrócą dostępu do leczenia stomatologicznego na poziomie znanym sprzed pande...
Do Naczelnej Izby Lekarskiej napływają informacje o problemach lekarzy dentystów z całego kraju z oddawaniem upoważnionym do tego firmom odpadów amalgamatu. Firm takich jest niewiele, a dodatkowo – nie muszą one godzić się na odbiór odpadów amalgamat...
Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił ministrowi zdrowia najważniejsze problemy do rozwiązania w zakresie ochrony zdrowia w związku z pandemią koronawirusa. Nie zabrakło wśród nich kwestii dotyczących stomatologii, m.in. dostępu do leczenia oraz fu...