Marketing gabinetu stomatologicznego – kształtowanie wizerunku
Marketing gabinetu stomatologicznego – kształtowanie wizerunku
Jak być pozytywnie postrzeganym na rynku usług stomatologicznych. Specjalnie dla portalu Dentonet.pl wywiadu udzielił lekarz dentysta, wiceprezes OIL w Krakowie oraz członek Naczelnej Rady Lekarskiej – Robert Stępień.
Jak kształtować wyjątkowy wizerunek praktyki stomatologicznej, na co zwrócić uwagę, co sprawi, że wyróżnimy się na rynku?
Praktyka stomatologiczna, która chce wyróżniać się na rynku in plus powinna tak kształtować swój wizerunek, by być postrzegana przez pacjentów jako rzetelna, posiadająca i prezentująca wysokie kompetencje medyczne. Profesjonalizmowi każdego z pracowników gabinetu (w tym personelu pozamedycznego) winna towarzyszyć dbałość o ciągły rozwój. Placówka powinna być odpowiedzialna za zdrowie pacjenta, kierować się zasadami uczciwości, tzn. obiecywać to, co jest możliwe. Dzięki temu zyska wiarygodność, opinię gabinetu, na którego pracownikach można polegać. Pożądaną cechą jest także elastyczność – pracownicy gabinetu powinni konstruktywnie reagować na każdą potrzebę pacjenta, inspirować się jego potrzebami, a także oferować nowatorskie rozwiązania.
Jak dbać o reputację gabinetu i jak ją naprawić w sytuacji, gdy straciliśmy w oczach pacjentów?
Reputację buduje się latami, a można ją stracić w jeden dzień. Dlatego zmiana wizerunku jest częstym zabiegiem poprawiającym reputację. Elementami, z których można korzystać przy wzmacnianiu reputacji są:
• wykształcenie,
• fachowa wiedza medyczna,
• doświadczenie zawodowe,
• doświadczenie życiowe,
• wrażliwość emocjonalna,
• umiejętności społeczne demonstrowane w praktyce,
• przekonania moralne i etyczne.
Każdy z tych elementów powinien być oceniony w kontekście wpływu na spełnienie oczekiwań środowiska lokalnego. W zależności od wyników takich badań wypracowana strategia wzmocnienia wizerunku powinna koncentrować się na wartościach akceptowalnych społecznie i będących mocną stroną ordynującego lekarza dentysty i jego zespołu.
Jak wzmacniać pozytywny wizerunek praktyki stomatologicznej? Czy jest jakiś moment, od którego nie musimy już pracować nad wizerunkiem, czy jest to proces ciągły?
Wzmacnianie pozytywnego wizerunku to mówienie tego, co chcieliby słyszeć o nas pacjenci i dawanie na to dowodów. Jeśli zaprzestajemy pracy nad swoim wizerunkiem, to nasza świadoma kompetencja w tym zakresie w miarę upływu czasu przeradza się nieświadomą kompetencję, a stąd już tylko krok do nieświadomej niekompetencji. „Świadomość daje mi władzę”, więc rzeczą niezwykle ważną w tym procesie jest wiedza o tym, jak w czasie zmieniają się społeczne oczekiwania wobec zawodu lekarza dentysty. Uchwycenie trendów i intuicja, w którym kierunku rozwijać strategię wzmacniania wizerunku, są niezbędne do tego, aby nie pozostać w swoich działaniach w tyle w stosunku do innych.
Co zrobić, byśmy byli rozpoznawani na rynku, absolutnie unikatowi?
Po pierwsze określić, w czym jesteśmy wyjątkowi, co wyróżnia nas od innych. To odpowiedź na pytanie, w jakim zakresie pacjent otrzymuje coś więcej niż oferuje inna praktyka będąca w zasięgu jego możliwości. Należałoby pogrupować pacjentów według ustalonych przez siebie kryteriów, takich jak np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, status zawodowy czy społeczny, a następnie zastanowić się nad ich oczekiwaniami i dopasować swoją strategię wyróżniania się do tej grupy, na której nam szczególnie zależy pod kątem predyspozycji zawodowych własnych oraz całego zespołu. Można to zrobić, pytając siebie, swój zespół oraz potencjalnych pacjentów, w czym moja praktyka mogłaby być inna, specyficzna, wyjątkowa i niepowtarzalna. Oczekiwania pacjentów zmieniają się w czasie, dlatego wzmacnianie swojego wizerunku zgodnie z oczekiwaniami społecznymi jest procesem ciągłym.
KL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Świadectwa pacjentów, zarówno te wyrażane słownie, jak i publikowane w Internecie, mogą być dla stomatologów źródłem satysfakcji, potwierdzeniem słuszności obranej drogi zawodowej, ale też powodem obaw i problemów – także takich, na które dentyści w ...
Wybór lokalizacji gabinetu stomatologicznego to jedna z najważniejszych decyzji, jaką musi podjąć lekarz dentysta rozpoczynający pracę na własny rachunek. Lokal przeznaczony na gabinet musi nie tylko spełniać szereg wymogów technicznych, ale również ...
Lekarz stomatolog z amerykańskiego stanu Illinois wkrótce trafi na 2,5 roku do więzienia federalnego po tym, jak w nieuczciwy sposób uzyskał kwotę 1,2 miliona dolarów na leczenie, które nie zostało przez niego przeprowadzone. Oskarżony przyznał się d...
Mieszkanka stanu Pensylwania (USA) została skazana na karę więzienia za kradzież prawie 100 tys. dolarów z gabinetu stomatologicznego oraz restauracji, w których pracowała. 59-latka ukradzione pieniądze przeznaczała na… wakacyjne wyjazdy. Kimberly ...
Blog to narzędzie, które może efektywnie wspierać działania prowadzone przez każdą firmę. Nie inaczej jest w przypadku praktyk dentystycznych. Jeżeli chcesz zainteresować swoją ofertą potencjalnych pacjentów i przekonać ich do wizyty w swoim gabineci...
W najnowszym odcinku podcastu serwisu DrBicuspid.com wystąpił doktor prawa Alex Nottingham, założyciel i dyrektor generalny All-Star Dental Academy, który mówił o „cichych zabójcach” w gabinecie stomatologicznym – problemach, które niejednokrotnie po...
Z analizy przeprowadzonej przez Deutsche Apotheker- und Ärztebank (apoBank) – bank udzielający wsparcia osobom otwierającym gabinety lekarskie – wynika, że średnia cena założenia indywidualnej praktyki stomatologicznej w Niemczech w ubiegłym roku wzr...
Skuteczna komunikacja w praktyce stomatologicznej to jeden z kluczowych czynników prawidłowego funkcjonowania gabinetu jako przedsiębiorstwa, a zarazem warunek dalszego rozwoju. Temat ten przybliża brytyjski portal Dentistry.co.uk. W świecie stomato...
Niezależnie od naszych osobistych odczuć w stosunku do mediów społecznościowych, wielu naszych obecnych i potencjalnych pacjentów jest aktywnych na Instagramie lub pod wpływem tych, którzy tam już są. W brytyjskim portalu Dentistry.co.uk Shaz Memon, ...
Współczesna stomatologia jest w trakcie transformacji technologicznej, w której precyzja, powtarzalność i efektywność kliniczna nabierają zupełnie nowego znaczenia. Skanery wewnątrzustne – będące dziś nieodłącznym elementem nowoczesnych gabinetów – w...
Prowadzenie gabinetu stomatologicznego to działalność zarówno medyczna, jak i biznesowa. Choć pacjent widzi głównie fotel, lampę i lekarza w masce, to za kulisami dzieje się znacznie więcej: zarządzanie zespołem, organizacja pracy rejestracji, kontro...