Komunikacja z pacjentami w gabinecie stomatologicznym
Komunikacja z pacjentami w gabinecie stomatologicznym
Warto pamiętać, że pacjenci (w tym ci, którzy korzystają z gabinetów stomatologicznych) są bardzo wrażliwi na komunikację – sposób, w jaki się do nich zwracamy, w jaki się z nimi kontaktujemy. Ten czynnik biorą bardzo mocno pod uwagę, gdy oceniają pracę w gabinecie stomatologicznym. Dlatego kontakt z pacjentami wymaga nie tylko umiejętności medycznych, ale również psychologicznych, czy z zakresu marketingu, a nawet socjologii. Można stwierdzić, że pacjent gabinetu jest jednocześnie jego klientem, a to oznacza, że ma swoje wymagania i oczekiwania. Ma też doświadczenia z przeszłości – pozytywne i negatywne, a to może wpływać na jego sposób odnoszenia się do lekarza, czy asystentki. Warto mieć to na uwadze, że np. za nerwowym, czy aroganckim zachowaniem nie zawsze kryją się złe intencje, ale mogą też przykre zdarzenia. Co jest ważne w dobrej komunikacji z pacjentem?
1. należy zadbać, by wypowiadane słowa były zrozumiałe dla pacjenta
2. dobrze jest wypowiadać komunikaty pozytywne lub przynajmniej neutralne
3. najlepiej, aby wypowiadane zdania były krótkie, by zbytnio nie obciążać i tak już zestresowanego pacjenta, któremu dość trudno skupić się i zapamiętać to, o czym mówimy
4. to ważne, by wziąć pod uwagę wiek rozmówcy i dostosować się do niego – np. niektóre słowa mogą być niezrozumiałe dla starszych osób
5. wskazane jest, by używać słów uspokajających i łagodzących, które zneutralizują strach, czy niezadowolenie pacjenta
6. dobrze jest unikać słów, które mogą pacjentowi źle się kojarzyć: ból, strzykawka, skalpel, igła, krew
Nieoceniony jest też uśmiech, który wprawia innych w dobry nastrój i jest traktowany jako znak przyjaznego nastawienia. Oczywiście – im bardziej szczery, tym lepiej. Jeśli uśmiechamy się, bo naprawdę lubimy pacjentów, którzy do nas przychodzą – oni to na pewno odczują i będą chcieli odwiedzić nas znowu.
Źródło: „Komunikacja w gabinecie stomatologicznym w optyce pacjenta: ekonomia komunikacji” dr n. ekon. M. Szumska „e-Dentico” 1(41)/13
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
– W trakcie leczenia ortodontycznego pacjentów rosnących warto rozmawiać z nimi nie tylko jak z dziećmi, ale po prostu jak z pacjentami. Należy wytłumaczyć im kwestie ich wady zgryzu, powiedzieć dlaczego ją leczymy i pokazać, co może się stać, gdy ni...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...