Jak stać się świetnym szefem i mieć zgrany zespół?
Jak stać się świetnym szefem i mieć zgrany zespół?
Spis treści
Jeżeli decydujesz się przeczytać ten tekst, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zmagasz się z problemami związanymi z efektywnym przywództwem. Jak je pokonywać i osiągnąć sukces w stawaniu się dobrym szefem, który zarządza zgranym, świadomym i odpowiedzialnym zespołem ludzi, podpowiada brytyjski serwis Dentistry.co.uk.
Wyzwań, przed jakimi staje dentysta-szef, jest wiele: rekrutacja, utrzymanie personelu, konkurencyjne wynagrodzenie i zawsze aktualne zagrożenie, że twoi najlepsi pracownicy zostaną podkupieni przez konkurencję. Dodaj do tego większą niż przed pandemią rotację pracowników i poczujesz się, jakbyś poruszał się w labiryncie bez mapy.
Nie wiem, czy to pocieszające, ale w tym problemie… nie jesteś sam. Wielu liderów stara się zrozumieć, dlaczego dawne sposoby działania już się nie sprawdzają. Ale jest i dobra wiadomość: jest nadzieja. W tym artykule znajdziesz kilka sugestii, jak stać się nie tylko dobrym, ale wręcz świetnym szefem, prowadzącym zespół, który jest wybitny.
Zacznij od siebie
Zanim będziesz mógł skutecznie przewodzić innym, musisz najpierw poprowadzić siebie. Platon powiedział kiedyś, że „pierwszym i największym zwycięstwem jest pokonanie samego siebie”. Oznacza to bycie zmotywowanym, pracę nad własnym charakterem i posiadanymi umiejętnościami oraz naukę samoświadomości. Otaczaj się ludźmi, którzy podnoszą cię na duchu, ale też stawiają przed tobą wyzwania, dzięki którym staniesz się lepszy. Musisz przy tym dbać o siebie – twój poziom przywództwa zależy od twojej zdolności do proaktywnego zarządzania własnym dobrostanem psychicznym, fizycznym i emocjonalnym. Pamiętaj, że przywództwo to nie tylko strategia – liczy się charakter, odporność i inteligencja emocjonalna.
Ludzie idą za ideą
Jakie credo będzie odzwierciedlać cel, misję i kluczowe cechy twojego zespołu. To credo będzie służyć jako przewodnik w wyznaczaniu celów, podejmowaniu decyzji, pomagając dostosować działania twojego zespołu do jego nadrzędnych celów. Spraw, aby było ono inspirujące, ale także praktyczne i mogło być punktem odniesienia dla całego twojego zespołu.
Upewnij się, że masz pewną „historię”, do której możesz zaprosić swoich współpracowników. Co będzie dla nich oznaczało dołączenie do twojego zespołu? Czy wiedzą, skąd przyszedłeś i dokąd chcesz dojść? Czego oczekuje się od nich jako członków zespołu i co muszą zrobić, aby odnieść sukces? Jeśli nie uda ci się przyciągnąć uwagi ludzi w ten sposób, możesz mieć trudności z rekrutacją odpowiednich pracowników.
Rekrutując wzbogacaj swój zespół
Proces rekrutacyjny to pierwsza szansa na określenie twoich oczekiwań wobec przyszłego pracownika. Wyjaśnij jasno, czego szukasz, by druga strona mogła już na tym etapie wiedzieć, czego się spodziewać – i czy jest to właściwe miejsce dla tej osoby. A gdy nowy pracownik dołączy do twojego teamu, odpowiednio go przedstaw i przekaż wszystkim, jaką wartość osoba ta wnosi do waszego zespołu.
Wychodź naprzeciw oczekiwaniom i wdrażaj personel do nowych zadań
Jakie są indywidualne cele członków twojego zespołu? O ile to możliwe, pomóż im w osiąganiu tych celów. Jeśli potrzebują więcej pieniędzy, ułatw im zdobywanie dodatkowych środków poprzez powierzenie nowych obowiązków lub częstsze dyżury. Jeżeli stawiają na rozwój, pomóż im zdobywać nowe umiejętności, poszerzać wiedzę i podnosić swoją wartość poprzez szkolenia. A jeśli zależy im na większej elastyczności we współpracy z twoją praktyką, postaraj się wykazać równie dużą elastycznością – tam, gdzie jest to możliwe.
Delegowanie to nie tylko rozsądna rzecz, którą możesz zrobić dla własnego dobrego samopoczucia, ale także sposób na większe zaangażowanie i produktywność ze strony personelu. Aby to sobie ułatwić, skorzystaj z uznanych modeli, takich jak model delegowania Michaela Hyatta lub model przywództwa sytuacyjnego Blancharda. Pozwolą ci one zrozumieć m.in. to kiedy delegować zadania, jak przekazywać informacje zwrotne oraz jak dostosowywać styl przywództwa do różnych sytuacji.
Buduj proaktywnie
Budowanie zespołu to nie tylko cele zawodowe, wspólne wyjścia na piwo lub kręgle, czy inne podejmowane razem wyzwania. Okazuj ludziom troskę i zainteresowanie, a stanie się to metodą budowania silnej, spójnej i zwartej grupy. A przy tym zachęcaj swoich pracowników do włączania się w codzienne działania firmy, aby stworzyć kulturę zaangażowania i innowacji. To zaś sprawi, że członkowie twojego zespołu poczują się nie tylko docenieni, ale także zachęceni do wnoszenia większego wkładu w wykonywaną pracę i to, jak funkcjonuje cały zespół.
Ucz się i prowadź ludzi
I na koniec – nie zapominaj, że przywództwo dotyczy ludzi. Naucz się sztuki inteligencji emocjonalnej: tego, jak „czytać” ludzi, jak ich inspirować oraz jak radzić sobie z trudnymi rozmowami. To umiejętność, którą można rozwinąć z czasem, poprzez praktykę, i która wyróżni cię jako naprawdę świetnego lidera. Przywództwo to podróż, a nie cel. Wyzwań jest wiele, ale są też nagrody. Koncentrując się na wspomnianych obszarach, będziesz na dobrej drodze, aby stać się szefem, który nie tylko doskonale sprawdza się w swojej roli, ale także tworzy wyjątkowy zespół, którego częścią każdy będzie chciał być.
Ortodonta, endodonta, protetyk, chirurg – wielu specjalistów pracuje na sukces, jakim jest zadowolenie pacjenta. W takim zespole ważny jest lider – kto powinien nim być? Mówi dr n. med. Maciej Żarow.
T.H.
Źródło: https://dentistry.co.uk/2023/10/14/how-to-become-a-great-boss-with-a-great-team/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Choć informacje o problemach Brytyjczyków z dostępem do tańszego leczenia stomatologicznego w ramach NHS powracają jak mantra, nie jest to jedyny problem, z jakim mierzą się pacjenci ze Zjednoczonego Królestwa. Rośnie także odsetek tych, którzy nie m...
Rośnie odsetek mieszkańców Europy, dla których leczenie u dentysty stanowi poważne wyzwanie pod względem finansowym. Z badania pod nazwą „Atlas zdrowia stomatologicznego” wynika, że co piąty obywatel Unii Europejskiej (bez Cypru, ale z Wielką Brytani...
Około 40% osób mieszkających w Wielkiej Brytanii ma nadal trudności z umówieniem się na wizytę w gabinecie dentystycznym Narodowej Służby Zdrowia (NHS). Tak wynika z najnowszego raportu przeprowadzonego przez firmę Healthwatch UK. Wyniki raportu wska...
- Te zabiegi są obarczone stresem w sposób szczególny. To zabiegi stresogenne dla pacjentów, a to napięcie przenosi się na operatorów - mówi o współpracy lekarza dentysty z asystą prof. dr hab. n. med. Natalia Lewkowicz, periodontolog. ...
Pandemia koronawirusa uderzyła w studenckie budżety. Obostrzenia w handlu czy gastronomii sprawiły, że w wielu przypadkach stracili oni możliwości zarobku. Lawinowo rośnie liczba kierowanych do władz uczelni wniosków o zapomogi. Studenci chcą w ten s...
Jak wynika z artykułu opublikowanego 6 lutego na stronie internetowej czasopisma naukowego „Clinical and Experimental Dental Research”, nasilenie zaciskania i zgrzytania zębami może być zależne od poziomu witaminy D w organizmie. Badania krwi u ucze...
O szkodliwym wpływie cukru na zęby słyszał każdy. Wiedząc jednak jak nie szkodzić zębom, warto także wiedzieć jak je wspomóc, żeby móc cieszyć się pięknym uśmiechem przez długie lata. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, jakich składników odżywcz...
- Te zabiegi są obarczone stresem w sposób szczególny. To zabiegi stresogenne dla pacjentów, a to napięcie przenosi się na operatorów - mówi o współpracy lekarza dentysty z asystą prof. dr hab. n. med. Natalia Lewkowicz, periodontolog. ...
Recesja, czyli zahamowanie tempa wzrostu, to obecnie rzeczywistość gospodarek wielu państw świata, która uderza w przedsiębiorców praktycznie każdej branży – także tych, którzy prowadzą praktyki stomatologiczne. O tym, jak „nie dać się recesji” w por...
Rolę witaminy D w organizmie człowieka sprowadza się często jedynie do udziału w procesach wzrostu i mineralizacji kości. Jej funkcje biologiczne są o wiele szersze i dotyczą również aspektów ważnych w codziennej pracy lekarzy stomatologów. Między in...
Nawet około 1,5 mln mieszkańców Holandii - czyli blisko 10% tamtejszego społeczeństwa - nie stać na leczenie stomatologiczne - poinformował holenderski portal NOS.nl. Od 2006 r. opieka stomatologiczna nie jest objęta w Holandii podstawowym ubezpiecze...