Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki

Publikacja:
Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki

Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki

Jak pisaliśmy w części I, w przypadku osób starszych właściwa komunikacja pomiędzy dentystą a pacjentem jest czynnikiem, który w znacznym stopniu decyduje o przebiegu i skuteczności przeprowadzanego leczenia. Zrozumienie barier pojawiających się w procesie komunikacji, a także ich przyczyn, jest pierwszym krokiem do podniesienia jakości komunikacji, a tym samym jakości usług świadczonych starszym pacjentom.

 

Techniki poprawiające komunikację ze starszym pacjentem

Stosowanie odpowiednich technik może pomóc dentyście przezwyciężyć bariery obecne podczas leczenia starszych osób. Jak zatem rozmawiać ze starszym pacjentem, aby kontakt i przebieg leczenia był satysfakcjonujący dla obu stron?

1. Mów wyraźnie – ze względu na pogarszający się słuch starszych osób, należy mówić do nich przede wszystkim wyraźnie. Bardzo ważne jest, by mówić do pacjenta twarzą w twarz, nie zasłaniając ust ani nie opierając twarzy na dłoniach.

2. Słuchaj uważnie – weź pod uwagę, że starszy pacjent może mówić ciszej i nie mieć siły lub odwagi, by podnieść głos i wyartykułować swoje potrzeby. Zadbaj, by komunikacji w gabinecie nie zakłócały inne czynniki, jak np. hałas.

3. Zadawaj otwarte pytania – to część aktywnego słuchania, która pozwoli Ci poznać potrzeby starszej osoby i dowiedzieć się o wiele więcej niż pytania zamknięte.

4. Bądź cierpliwy – nie denerwuj się, prawdopodobnie Twój pacjent jest już zdenerwowany, ponieważ wizyta u lekarza zawsze jest sytuacją stresową, którą dodatkowo pogłębiają wcześniej wspomniane trudności związane z wiekiem pacjenta.

5. Używaj prostego języka – z wiekiem coraz trudniej jest przyswoić sobie nowe wiadomości, a tym bardziej zrozumieć trudny, fachowy język medyczny.

6. Przedstawiaj kluczowe kwestie krok po kroku – i pamiętaj, by zawsze tłumaczyć tylko jedną rzecz na raz.

7. Zapewnij pacjentowi pisemną instrukcję – weź pod uwagę, że starsza osoba może zapomnieć, czego dowiedziała się podczas wizyty. Wyposaż pacjenta w pisemne wytyczne – czy to będą wskazówki utrzymania właściwej higieny jamy ustnej, czy instrukcja „obsługi” protezy – do których będzie mógł wrócić w domu.

8. Okaż szacunek – nawet jeśli w oczywisty sposób nie zgadzasz się ze zdaniem swojego pacjenta, okaż szacunek dla jego wiedzy, doświadczeń i wartości.

9. Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej – w sytuacji, w której podczas tradycyjnej słownej komunikacji napotyka się tyle trudności, w żaden sposób nie wolno zaniedbywać komunikacji niewerbalnej. Nie bój się stosować ciepłych niewerbalnych sygnałów, one sprawią, że Twój pacjent poczuje się w gabinecie bezpiecznie i nabierze zaufania.

 

Komunikacja ze starszymi pacjentami to w wielu przypadkach wyzwanie. Warto jednak je podjąć, bowiem tylko dzięki temu można przeprowadzić skuteczne leczenie i poprawić starszej osobie komfort życia.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

wynagrodzenia lekarzy - Dentonet.pl
Lekarze chcą rozmawiać z rządem o wynagrodzeniach Lekarz

30 września 2020 r. przedstawiciele zawodów medycznych skierowali wniosek do ministra zdrowia Adama Niedzielskiego o uwzględnienie w pracach zespołu do spraw opracowania propozycji zmian w ustawie o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadn...

endodoncja 1
O skutecznej endodoncji można rozmawiać długo... [video] Lekarz

W którym momencie kończy się skuteczna endodoncja? Na to i wiele innych bardzo "praktycznych" pytań odpowiadali specjaliści tej dyscypliny, w ramach jednej z wielu rozmów Spotkań w Dentonecie. Zapraszamy na podsumowanie dyskusji dr. Bartosza Cerkaski...

Paweł Strzelec - Dentonet.pl
Dlaczego nie warto negocjować z pacjentem? [video] Lekarz

- Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Pawe...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Marzena Dominiak
"Pacjentem zajmują się całe zespoły stomatologiczne" Asysta

- Do tej pory PTS było organizacją skupiającą lekarzy. Patrząc jednak na rozwój współczesnej stomatologii widać, że teraz zdrowiem pacjenta zajmują się całe zespoły stomatologiczne - mówi prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomat...

Konferencja Mistrzów 11
Lek. dent. Damian Nasulicz: O powikłaniach warto rozmawiać Lekarz

- Powikłania dotyczą każdego lekarza dentysty - mówi w rozmowie z Dentonetem lek. dent. Damian Nasulicz, wykładowca I Konferencji Mistrzów Stomatologii, która odbyła się w Łodzi w dn. 12-14 października.Jego wykład dotyczył nie tylko powikłań. Lek. d...

irygator - Dentonet.pl
Opieka higienistki nad pacjentem ortodontycznym z przerostami dziąseł Asysta

W dzisiejszych czasach piękny i prosty uśmiech jest na wyciągnięcie ręki. Współczesna ortodoncja daje wiele możliwości, aby pozbyć się wady, która powoduje u pacjenta kompleksy lub zaniżoną samoocenę. Aparaty ortodontyczne stały się „modne”, nie są j...

Europejski Tydzień HIV - Dentonet.pl
Europejski Tydzień Testowania na HIV - "Mam czas rozmawiać" Asysta

23 listopada ruszył Europejski Tydzień Testowania na HIV, a wraz z nim kolejna odsłona kampanii edukacyjnej Krajowego Centrum ds. AIDS „Mam czas rozmawiać” informująca dlaczego, kiedy i po co powinniśmy wykonać test.Europejski Tydzień Testowania w ki...

NFZ - Dentonet.pl
NFZ obiecuje "prosty język" w komunikacji z pacjentem Pacjent

Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...

Leczenie kanałowe na jednej wizycie - Dentonet.pl
Jak trzeba rozmawiać z pacjentem "antyendodontycznym"? Lekarz

"Panie doktorze, czy to prawda, że leczenie kanałowe jest groźne dla zdrowia?" – co lekarz dentysta powinien odpowiedzieć pacjentowi na tak postawione pytanie? Tego dowiedzą się uczestnicy sesji "Netflix vs. Evidence Based Dentistry" podczas 3. Kongr...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Najważniejsze w rozmowie lekarza z pacjentem to … Lekarz

- Bardzo często lekarze dentyści rozmawiając z pacjentami mówią o rozwiązaniach. Warto natomiast rozmawiać o efekcie, a nie rozwiązaniach - mówi w rozmowie z Dentonetem Mariusz Oboda, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. ...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Właściwą komunikacją z pacjentem można wygrać wiele Lekarz

- W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi - mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju pr...