Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki

Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część II – Techniki

Jak pisaliśmy w części I, w przypadku osób starszych właściwa komunikacja pomiędzy dentystą a pacjentem jest czynnikiem, który w znacznym stopniu decyduje o przebiegu i skuteczności przeprowadzanego leczenia. Zrozumienie barier pojawiających się w procesie komunikacji, a także ich przyczyn, jest pierwszym krokiem do podniesienia jakości komunikacji, a tym samym jakości usług świadczonych starszym pacjentom.

 

Techniki poprawiające komunikację ze starszym pacjentem

Stosowanie odpowiednich technik może pomóc dentyście przezwyciężyć bariery obecne podczas leczenia starszych osób. Jak zatem rozmawiać ze starszym pacjentem, aby kontakt i przebieg leczenia był satysfakcjonujący dla obu stron?

1. Mów wyraźnie – ze względu na pogarszający się słuch starszych osób, należy mówić do nich przede wszystkim wyraźnie. Bardzo ważne jest, by mówić do pacjenta twarzą w twarz, nie zasłaniając ust ani nie opierając twarzy na dłoniach.

2. Słuchaj uważnie – weź pod uwagę, że starszy pacjent może mówić ciszej i nie mieć siły lub odwagi, by podnieść głos i wyartykułować swoje potrzeby. Zadbaj, by komunikacji w gabinecie nie zakłócały inne czynniki, jak np. hałas.

3. Zadawaj otwarte pytania – to część aktywnego słuchania, która pozwoli Ci poznać potrzeby starszej osoby i dowiedzieć się o wiele więcej niż pytania zamknięte.

4. Bądź cierpliwy – nie denerwuj się, prawdopodobnie Twój pacjent jest już zdenerwowany, ponieważ wizyta u lekarza zawsze jest sytuacją stresową, którą dodatkowo pogłębiają wcześniej wspomniane trudności związane z wiekiem pacjenta.

5. Używaj prostego języka – z wiekiem coraz trudniej jest przyswoić sobie nowe wiadomości, a tym bardziej zrozumieć trudny, fachowy język medyczny.

6. Przedstawiaj kluczowe kwestie krok po kroku – i pamiętaj, by zawsze tłumaczyć tylko jedną rzecz na raz.

7. Zapewnij pacjentowi pisemną instrukcję – weź pod uwagę, że starsza osoba może zapomnieć, czego dowiedziała się podczas wizyty. Wyposaż pacjenta w pisemne wytyczne – czy to będą wskazówki utrzymania właściwej higieny jamy ustnej, czy instrukcja „obsługi” protezy – do których będzie mógł wrócić w domu.

8. Okaż szacunek – nawet jeśli w oczywisty sposób nie zgadzasz się ze zdaniem swojego pacjenta, okaż szacunek dla jego wiedzy, doświadczeń i wartości.

9. Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej – w sytuacji, w której podczas tradycyjnej słownej komunikacji napotyka się tyle trudności, w żaden sposób nie wolno zaniedbywać komunikacji niewerbalnej. Nie bój się stosować ciepłych niewerbalnych sygnałów, one sprawią, że Twój pacjent poczuje się w gabinecie bezpiecznie i nabierze zaufania.

 

Komunikacja ze starszymi pacjentami to w wielu przypadkach wyzwanie. Warto jednak je podjąć, bowiem tylko dzięki temu można przeprowadzić skuteczne leczenie i poprawić starszej osobie komfort życia.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

wynagrodzenia lekarzy - Dentonet.pl
Lekarze chcą rozmawiać z rządem o wynagrodzeniach Lekarz

30 września 2020 r. przedstawiciele zawodów medycznych skierowali wniosek do ministra zdrowia Adama Niedzielskiego o uwzględnienie w pracach zespołu do spraw opracowania propozycji zmian w ustawie o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadn...

Paweł Strzelec - Dentonet.pl
Dlaczego nie warto negocjować z pacjentem? [video] Lekarz

- Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Pawe...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Najważniejsze w rozmowie lekarza z pacjentem to … Lekarz

- Bardzo często lekarze dentyści rozmawiając z pacjentami mówią o rozwiązaniach. Warto natomiast rozmawiać o efekcie, a nie rozwiązaniach - mówi w rozmowie z Dentonetem Mariusz Oboda, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Stomatologiczny przegląd tygodnia - część IX Lekarz

Jakie tematy dotyczące stomatologii budziły największe zainteresowanie w mijającym tygodniu? Zapraszamy na nasz przegląd najciekawszych newsów! Czy przy coraz doskonalszym instrumentarium, zastosowaniu zaawansowanych technologii w endodoncji są taki...

stomatologiczny przegląd tygodnia - Dentonet.pl
Stomatologiczny przegląd tygodnia - część VII Lekarz

Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami z branży stomatologicznej z ostatniego tygodnia. Prezes NFZ-u podpisał zarządzenie zmieniające wycenę punktową niektórych świadczeń stomatologicznych, głównie z zakresu endodoncji. Zdaniem ...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres