Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy?

Publikacja:
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy?

Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy?

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świadczeń zdrowotnych w przychodniach, gabinetach stomatologicznych szpitalach czy zakładach opiekuńczo-leczniczych.

Osoby wykonujące zawód medyczny są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, które osoba wykonująca zawód medyczny uzyskała w trakcie wykonywania świadczeń, w szczególności:

– związanych ze stanem zdrowia pacjenta,

– wszelkie informacje i fakty dotyczące pacjenta w tym społeczne, rodzinne czy osobiste, ale niezwiązane z procesem leczniczym,

– informacje przekazane przez pacjenta,

– informacje, które świadczeniodawca pozyskał samodzielnie np. w wyniku badania,

– informacje o pacjencie pochodzące od osób trzecich, pod warunkiem, że osoba wykonująca zawód medyczny uzyskała je w związku z wykonywaniem zawodu medycznego (np. informacje, które lekarz uzyskuje podczas rozmowy z członkiem rodziny pacjenta).

Obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczy nie tylko bezpośrednio stanu zdrowia pacjenta, ale również informacji, które zostały ujawnione przypadkowo bądź też ustalone np. przez lekarza-konsultanta lub osoby bliskie na żądanie samego pacjenta. Obowiązek dochowania informacji dotyczy każdej informacji, bez względu na sposób lub formę jej utrwalenia, a więc zarówno informacji ustnej, jak i dokumentacji medycznej.

Oczywiście istnieją przypadki, kiedy osoby wykonujące zawód medyczny są zwolnione z obowiązku zachowania prawa pacjenta do tajemnicy. Dzieje się tak kiedy:

– zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń,

– zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób,

– pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy,

– dzieje się to w ramach postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.

– Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp


POWIĄZANE ARTYKUŁY

lekarze spoza UE
Naczelna Izba Lekarska chce wyłącznego prawa wydawania PWZ Lekarz

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło stanowisko, w którym domaga się przywrócenia pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu lekarza i lekarza dentysty, wyłącznego prawa dokonywania wpisu do rejestru lekarzy i lekarzy dentystów, a także wydawan...

stomatologia USA1
USA: złamanie prawa i 1,7 mln dolarów kary dla dentystów Lekarz

Dwoje amerykańskich lekarzy stomatologów prowadzących kilka gabinetów dentystycznych w stanie Connecticut musiało wpłacić 1,7 mln dolarów, aby oddalić zarzuty oszustwa finansowego w ramach rozliczeń z programem Medicaid. Dr Stanislav Gintautas i dr ...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

ROZWIŃ WIĘCEJ
opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

znieczulenie
USA: dentysta zawieszony na 10 lat po śmierci pacjenta w gabinecie Lekarz

Stomatolog z Karoliny Północnej utracił licencję zawodową po zastosowaniu u pacjenta zbyt dużej dawki środków znieczulających, wskutek czego pacjent zmarł. Zgodnie z decyzją stanowej rady ds. stomatologii, dentysta nie może pracować w zawodzie przez ...

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...

agresja pacjenta
Agresja pacjenta w gabinecie – jak należy reagować? Lekarz

Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

jak przygotowac pacjenta do leczenia ortodontycznego
Jak przygotować pacjenta do leczenia ortodontycznego? Asysta

Leczenie ortodontyczne staje się coraz bardziej popularne wśród pacjentów w różnym wieku. Kluczem do jego sukcesu jest odpowiednie przygotowanie pacjenta, które obejmuje nie tylko szczegółową diagnostykę, ale również wyleczenie wszystkich zębów i zmi...

lekarze z Ukrainy
Koniec przyznawania warunkowego prawa wykonywania zawodu Lekarz

Zakończył się okres możliwości wnioskowania przez zagranicznych medyków o warunkowe prawo wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, dostępny od momentu wybuchu pandemii COVID-19. To efekt negocjacji Naczelnej Izby Lekarskiej z ministerstwem zdro...