Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy?
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy?
Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świadczeń zdrowotnych w przychodniach, gabinetach stomatologicznych szpitalach czy zakładach opiekuńczo-leczniczych.
Osoby wykonujące zawód medyczny są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, które osoba wykonująca zawód medyczny uzyskała w trakcie wykonywania świadczeń, w szczególności:
– związanych ze stanem zdrowia pacjenta,
– wszelkie informacje i fakty dotyczące pacjenta w tym społeczne, rodzinne czy osobiste, ale niezwiązane z procesem leczniczym,
– informacje przekazane przez pacjenta,
– informacje, które świadczeniodawca pozyskał samodzielnie np. w wyniku badania,
– informacje o pacjencie pochodzące od osób trzecich, pod warunkiem, że osoba wykonująca zawód medyczny uzyskała je w związku z wykonywaniem zawodu medycznego (np. informacje, które lekarz uzyskuje podczas rozmowy z członkiem rodziny pacjenta).
Obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczy nie tylko bezpośrednio stanu zdrowia pacjenta, ale również informacji, które zostały ujawnione przypadkowo bądź też ustalone np. przez lekarza-konsultanta lub osoby bliskie na żądanie samego pacjenta. Obowiązek dochowania informacji dotyczy każdej informacji, bez względu na sposób lub formę jej utrwalenia, a więc zarówno informacji ustnej, jak i dokumentacji medycznej.
Oczywiście istnieją przypadki, kiedy osoby wykonujące zawód medyczny są zwolnione z obowiązku zachowania prawa pacjenta do tajemnicy. Dzieje się tak kiedy:
– zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń,
– zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób,
– pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy,
– dzieje się to w ramach postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
– Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło stanowisko, w którym domaga się przywrócenia pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu lekarza i lekarza dentysty, wyłącznego prawa dokonywania wpisu do rejestru lekarzy i lekarzy dentystów, a także wydawan...
Dwoje amerykańskich lekarzy stomatologów prowadzących kilka gabinetów dentystycznych w stanie Connecticut musiało wpłacić 1,7 mln dolarów, aby oddalić zarzuty oszustwa finansowego w ramach rozliczeń z programem Medicaid. Dr Stanislav Gintautas i dr ...
Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...
Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
Stomatolog z Karoliny Północnej utracił licencję zawodową po zastosowaniu u pacjenta zbyt dużej dawki środków znieczulających, wskutek czego pacjent zmarł. Zgodnie z decyzją stanowej rady ds. stomatologii, dentysta nie może pracować w zawodzie przez ...
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...
Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...
Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...
Leczenie ortodontyczne staje się coraz bardziej popularne wśród pacjentów w różnym wieku. Kluczem do jego sukcesu jest odpowiednie przygotowanie pacjenta, które obejmuje nie tylko szczegółową diagnostykę, ale również wyleczenie wszystkich zębów i zmi...
Zakończył się okres możliwości wnioskowania przez zagranicznych medyków o warunkowe prawo wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, dostępny od momentu wybuchu pandemii COVID-19. To efekt negocjacji Naczelnej Izby Lekarskiej z ministerstwem zdro...