Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak pozbyć się pacjenta?

Brak komentarzy | Publikacja:
Jak pozbyć się pacjenta?

Jak pozbyć się pacjenta?

We wszystkich naszych mediach stomatologicznych (Dentonet.pl, e-Dentico, Dentowizja.pl) piszemy często o tym, jak pozyskać i utrzymać pacjenta w naszej praktyce. Czasami jednak sytuacja bywa odwrotna – pacjenta chcielibyśmy się pozbyć. Ale jak to zrobić?

Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w amerykańskim portalu dentalproductsreport.com. Serwis podaje 8 przyczyn, dla których rozstanie z pacjentem jest nieodzowne. Realia są co prawda amerykańskie, ale problem jak najbardziej uniwersalny.

1. Pacjent nie płaci
Portal sugeruje, aby każdy pacjent otrzymał dokładny plan leczenia wraz z kosztorysem. Powinien wiedzieć dokładnie, za co, kiedy i ile powinien zapłacić. To nie zawsze zapobiegnie niepłaceniu, niemniej pacjent zna i ma świadomość swoich obowiązków. Dlatego plan leczenia i kosztorys powinien być opracowany razem z pacjentem i winien on na takowy wyrazić zgodę. Jeśli pacjent wyłamuje się z porozumienia, nie umawiaj go na następną wizytę.

2. Pacjent-widmo niepojawiający się na wizyty
Przy pierwszej wizycie poinformuj dokładnie pacjenta, w jaki sposób i w jakim terminie może odwołać wizytę. Odnotuj to w jego dokumentacji. Określ dokładnie, ile razy pacjent może „zapomnieć” o anulowaniu wizyty, zanim się go ostatecznie pozbędziesz.

3. Notoryczni spóźnialscy
Każdy pacjent musi mieć świadomość, że spóźnienia rujnują harmonogram przyjęć i dezorganizują pracę całej praktyki. W takim przypadku można grzecznie odmówić przyjęcia tego dnia. Pacjent powinien mieć świadomość konsekwencji swoich czynów. Dla notorycznych spóźnialskich można wprowadzić czytelną zasadę, że po 4 spóźnieniu mówimy sobie good-bye.

4. Agresywni pacjenci
Jeśli wynik leczenia nie spełnia oczekiwań lub rachunek jest „zbyt wysoki”, pacjent czasami reaguje agresją. To wystarczający powód, aby się z nim rozstać. Jeśli zaś posuwa się do agresji fizycznej, wtedy takiego osobnika należy pozbyć się natychmiast.

5. Pacjenci wyłudzający recepty
To zapewne rzadkie przypadki w naszym kraju, ale gdyby miały miejsce, to takiego pacjenta nie leczymy.

6. Pacjenci-złodzieje
Portal napisał, że to nieczęste przypadki (w USA), ale i tam znane są historie ginących przedmiotów w recepcji i praktyce (papier toaletowy, kawa, szczoteczki i cokolwiek jest pod ręką).

7. Pacjenci „kochasie”
Niektórzy przychodzą do gabinetu, bo bardzo podoba im się dentysta lub ktoś z personelu. Lepiej żeby taka osoba szukała sobie szczęścia gdzie indziej.

8. Pacjenci nieakceptujący planu leczenia
Jeśli Twój pacjent pomimo przedstawienia szczegółowego opisu stanu uzębienia i przedstawienia planu leczenia nie akceptuje go, należy mu zasugerować, aby udał się do innego dentysty.

Jak pozbyć się niechcianego pacjenta? Amerykanie sugerują, aby nie mówić mu tego wprost, ale powiadomić go o tym np. listownie. Można pacjentowi wskazać inne praktyki w okolicy oraz nadmienić, że możemy go przyjąć w przypadkach nagłych w ciągu najbliższych 30 dni. Po tym terminie wasze drogi definitywnie się rozchodzą. List można poprzeć rozmową telefoniczną, ale w bardzo spokojnym, niekonfrontacyjnym tonie.

Pozbycie się pacjenta jest decyzją trudną, ale niekiedy konieczną – czytamy w portalu. Większość twoich pacjentów docenia wagę stomatologii, twoich wysiłków włożonych w leczenie i dba o zdrowie swojej jamy ustnej. Jeśli jednak twój pacjent nie zachowuje się odpowiednio, nie przychodzi lub notorycznie spóźnia się na wizyty, to należy „pozwolić mu odejść” – twierdzą Amerykanie.

Ale jeśli to ty wyznaczasz granice zachowań i poświęcisz swój czas na edukowanie pacjenta, taki scenariusz będzie mniej prawdopodobny – czytamy w dentalproductsreport.com

 

opr. tch


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina zasady udostępniania dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta. Ogólna zasada mówi, że dokumentację medyczną należy udostępniać osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił ...

quino al 8gWEAAXJjtI unsplash
800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta od NFZ-u Pacjent

13 listopada w całym kraju, we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ-u, ruszyła Telefoniczna Informacja Pacjenta – jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta. 800 190 590 to dotychczasowy numer b...

EEC3
Uzupełnienie protetyczne u pacjenta z EEC po rozszczepie wargi Lekarz

Zespół EEC (ang. Ectrodactyly-Ectodermal Dysplasia Clefting Syndrome) to zespół wad wrodzonych, charakteryzujący się triadą występujących u pacjenta nieprawidłowości. Jedną z nich są rozszczepy podniebienia i wargi oraz wady występujące w obrębie uzę...

ROZWIŃ WIĘCEJ
jak pozbyc sie wad zgryzu
Jak pozbyć się wad zgryzu? Praktyczny poradnik dla pacjentów Pacjent

Wady zgryzu są jednymi z tych dolegliwości, które mogą powodować liczne kompleksy. Mogą przyczynić się do tego, że zaczniesz się rzadziej uśmiechać, mniej mówić, a twoje relacje z innymi osobami nie będą dla ciebie zbyt komfortowe. Jednak taką sytuac...

Konferencja Mistrzów Stomatologii
Nieuświadomione potrzeby pacjenta stomatologicznego Lekarz

- Lekarze mierzą się z wyzwaniami. Ogromnym ułatwieniem są zdobycze technologii, natomiast największym wyzwaniem są rosnące oczekiwania pacjentów - mówi dr Magdalena Żywicka, jeden z wykładowców Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 października, ...

wakacyjny poradnik pacjenta - Dentonet.pl
RPP: wakacyjny poradnik pacjenta pod kątem epidemii Pacjent

Pandemia koronawirusa zdecydowanie zmieniła plany wakacyjne wielu osób i z pewnością spora część z nich ze względu na utrudnienia podczas wyjazdów zagranicznych swój urlop spędzi w kraju. Dlatego tegoroczna wersja „Wakacyjnego Poradnika Pacjenta” od ...

szczotkowanie na modelu
Instruktaż higieny? Dopasowany do potrzeb pacjenta! Asysta

- Każdy pacjent ma indywidualną anatomię zębów. Mamy pacjentów z implantami, w trakcie leczenia ortodontycznego, ze stłoczeniami. Każdy z nich potrzebuje różnych rozwiązań. Musimy dobrze poznać to, co jest dostępne na rynku i pomagać naszym pacjentom...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

zgoda pacjenta na leczenie - Dentonet.pl
"Osoba bliska" pacjenta w gabinecie - co to znaczy? Lekarz

Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz. ...

leczenie osób w kryzysie psychicznym - Dentonet.pl
Leczenie stomatologiczne a problemy psychiczne pacjenta Lekarz

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęła informacja, że część pacjentów doświadczających kryzysu psychicznego jest odsyłana przez lekarzy dentystów do lekarza psychiatry po zaświadczenie o możliwości zastosowania w ich przypadku znieczulenia. Rzecznik Pra...

Konferencja Mistrzów 15
Jak odkryć potrzebę pacjenta, o której on sam nie wie? Lekarz

- Rolą stomatologa jest ukazanie pacjentowi dostępnych rezultatów terapii, których on sam nie jest w stanie sam sobie wyobrazić - przekonuje dr Magdalena Żywicka, lekarz stomatolog, jeden z wykładowców 1 Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 paźdz...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji