Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów?
Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów?
Zaufanie pacjenta do lekarza bardzo często warunkuje jego decyzję o podjęciu dalszego leczenia, czy też wdrożeniu planu leczenia. I choć zaufanie jest kwestią subiektywną, i nie zawsze mamy wpływ na to, jak inni ludzie nas odbierają, nie oznacza to, że mamy pozostać bierni, ale powinniśmy zrobić wszystko, by takie zaufanie w pacjencie wzbudzić. Warto wiedzieć, że buduje się ono (lub burzy) już od pierwszych chwil, gdy pacjent pojawi się w naszym gabinecie. Czasem wystarczy 5 sekund, by wyrobić sobie opinię o drugim człowieku. Co na to wpływa? Drobne szczegóły, które powiązane ze sobą tworzą dobre lub złe wrażenie: spojrzenie, mimika twarzy, gesty, postawa ciała, zabarwienie głosu. Co więcej – jeśli w pierwszym kontakcie pacjent odniesie złe wrażenie – będzie nam to później bardzo trudno zmienić.
Priorytetowym działaniem w momencie, gdy pacjent pojawi się w naszym gabinecie, jest zapewnienie mu komfortu psychicznego, szczególnie, że wizyta u stomatologa to bardzo stresogenne doświadczenie. Jeśli zdarzy się sytuacja, że mamy opóźnienie w przyjmowaniu pacjentów – należy kolejnego z nich na bieżąco o tym informować oraz podać przyczynę opóźnienia i przewidywany czas rozpoczęcia wizyty.
Bardzo dobrym zwyczajem, który daje pacjentowi poczucie bezpieczeństwa oraz skraca dystans między nim a lekarzem, jest wyjście po niego osobiście na próg gabinetu lub poczekalni. Co więcej – to bardzo ważne, by mimika naszej twarzy i ton głosu były spójne z wypowiadanymi słowami. Nie wystarczy być uprzejmym w słowach – otwartość i serdeczność powinna być też widoczna w postawie naszego ciała. Jeśli pacjent zauważy, że nasze słowa nie idą w parze z zachowaniem – straci zaufanie i nie będzie skłonny do podjęcia proponowanego przez nas planu czy sposobu leczenia.
Warto również mieć na uwadze, że pacjent oczekuje nie tylko skutecznego leczenia, ale również zaspokojenia swoich potrzeb psychicznych. Dlatego warto poświęcić chwilę czasu na rozmowę na temat jego stanu psychicznego i samopoczucia, czy na tematy niezwiązane bezpośrednio z leczeniem. To pomoże wzmocnić jego poczucie bezpieczeństwa i zbudować porozumienie. W komunikowaniu się z pacjentem warto używać po zwrocie pan/pani jego imienia – to pozwoli mu odczuć, że nie jest anonimowy i rozładować negatywne emocje. Podczas zabiegu zadbajmy o to, by informować pacjenta o kolejnych podejmowanych przez nas czynnościach i etapach zabiegu, uprzedzajmy też co do momentów, kiedy może pojawić się lub nasilić ból.
Bardzo istotne jest, byśmy podczas rozmowy patrzyli pacjentowi w oczy, wyrażali życzliwe zainteresowanie względem niego poprzez nachylanie ciała w jego stronę, otwarte gesty i język, który będzie dla niego zrozumiały (dostosowany do jego możliwości intelektualnych, czy jego sposobu wyrażania się).
Miejmy też świadomość, że pacjenci w gabinecie potrzebują pocieszenia, dlatego wskazane jest, by nie zapominać o uśmiechu oraz pogodnym i przyjacielskim sposobie kontaktu.
BZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta udostępniona została publikacja „Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”. Powstała ona we współpracy z zespołem ekspertów z różny...
37-letnia była asystentka stomatologiczna z cofniętą licencją do wykonywania zawodu została aresztowana w swoim domu w Houston w stanie Teksas (USA) za przeprowadzanie u pacjentów m.in. zabiegów wybielania zębów i leczenia ortodontycznego. Miejscowa ...
Dla przytłaczającej większości – ponad 94% – obywateli Republiki Federalnej Niemiec zdrowie jest ważne dla osobistego poczucia szczęścia. Po przyjaciołach i rodzinie, właśnie dobre zdrowie w największym stopniu decyduje o ogólnym dobrostanie. Wiele w...
Lekarze dentyści z Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego UM we Wrocławiu we współpracy z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oferują bezpłatne konsultacje stomatologiczne dla osób niepełnospraw...
Wyzwaniem dla niemałej części stomatologów jest akceptacja planu leczenia, jaki przedstawiają swoim pacjentom. Nawet gdy potrzeba przeprowadzenia terapii jest ewidentna, pacjenci zbyt często nie podzielają naszego entuzjazmu dla zmierzenia się z ich ...
Badanie naukowców z Chin i Stanów Zjednoczonych sugeruje, że związek pomiędzy utratą większej liczby zębów a występowaniem nadciśnienia tętniczego krwi może być dwukierunkowy. Ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego i chorób sercowo-naczyniowych częst...
Z najnowszego badania GP Patient Survey wynika, że 13 mln Brytyjczyków ma problemy z dostępem do opieki stomatologicznej w ramach publicznej stomatologii (NHS). W 2023 r. takich obywateli było 12 mln, zaś w okresie poprzedzającym pandemię COVID-19 –„...
Specyfika wykonywanej pracy, wiele godzin spędzonych w pozycji siedzącej i stojącej, częste przyjmowanie nieprawidłowej i nienaturalnej pozycji ciała – wszystko to sprawia, że asystentki i higienistki stomatologiczne są narażone na rozwój przeciążeń ...
Brytyjscy eksperci ostrzegają, że opóźnienia w rozpoczęciu leczenia onkologicznego mogą oznaczać utratę życia tysięcy osób. Ponad 0,5 mln pacjentów w Wielkiej Brytanii czekało co najmniej dwa miesiące na podjęcie terapii – dłużej niż zakłada to schem...
Praca w zawodach medycznych – również w profesji asystentki i higienistki stomatologicznej – wiąże się z odpowiedzialnością, intensywnym tempem i bliskim kontaktem z pacjentem. To wszystko sprawia, że osoby pracujące w sektorze ochrony zdrowia należą...
Zapowiadana w najbliższych dniach temperatura, przekraczająca w niektórych regionach Polski 35°C, to dodatkowe wyzwanie w pracy gabinetu stomatologicznego. Dlatego działania chroniące przed upałem są w gabinecie szczególnie istotne – w trosce o zdrow...