Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak uzyskać zgodę pacjentów na leczenie stomatologiczne?

Publikacja:
Jak uzyskać zgodę pacjentów na leczenie stomatologiczne?

Jak uzyskać zgodę pacjentów na leczenie stomatologiczne?

Wyzwaniem dla niemałej części stomatologów jest akceptacja planu leczenia, jaki przedstawiają swoim pacjentom. Nawet gdy potrzeba przeprowadzenia terapii jest ewidentna, pacjenci zbyt często nie podzielają naszego entuzjazmu dla zmierzenia się z ich problemem stomatologicznym. O tym, jak być bardziej skutecznym w zdobywaniu zgody pacjentów na leczenie, przeczytać można w portalu DrBicuspid.com.

Nie ma chyba lekarza dentysty, który nie chciałby poprawić wskaźnika akceptacji planów leczenia. Eksperci serwisu DrBicuspid sugerują podjęcie określonych działań, które pozwolą stomatologom częściej uzyskiwać zgodę pacjentów na leczenie, które powinno być u nich wykonane.

1. Bądź przyjazny, ale przede wszystkim buduj relacje

Co oczywiste, jesteśmy uprzejmi wobec naszych pacjentów, ale nie należy tego mylić z budowaniem z nimi relacji. Kultura, bycie miłym to w naszym zawodzie niezwykle ważne rzeczy, ale pacjenci zazwyczaj nie planują zostać naszymi przyjaciółmi. Natomiast naszym celem powinno być zbudowanie relacji opartej na zaufaniu. Słuchamy przecież tych, którym ufamy, co do których mamy przekonanie, że nasze dobro jest dla nich ważne.

Relacja zbudowana na naszym zainteresowaniu pacjentem, jego problemami, sprawami, które są dla niego ważne (w kontekście leczenia, ale nie tylko), zwykle prowadzi do wyższego wskaźnika akceptacji leczenia. Jednak ze względu na charakter tej relacji, jej pielęgnowanie wymaga dodatkowego wysiłku i czasu.

2.Przedstawiając diagnozę i plan leczenia, unikaj żargonu

Kiedy omawiasz z pacjentem wyniki badania i przedstawiasz mu plan leczenia, musisz robić to we właściwy sposób. Właściwy, tzn. zrozumiały dla pacjenta, który przecież najczęściej nie jest lekarzem. Niestety, dentyści często używają żargonu podczas omawiania z pacjentami swoich zaleceń, a robią to po to, aby pacjenci poczuli, że lekarz wie, co robi. Ale żargon dentystyczny czy nadużywanie specjalistycznej terminologii może sprawić, że pacjent poczuje się przytłoczony, zagubiony w fachowej nomenklaturze, a w rezultacie mniej skłonny, by poddać się niezrozumiałemu dla niego leczeniu.

Gdy tłumaczysz szczegóły planowanej terapii, upewnij się, że pacjent rozumie, o czym mówisz. Zatrzymuj się od czasu do czasu i zapytaj wprost: „Czy ma to sens?”. Dzięki temu dowiesz się, czy pacjent jest na tyle zaangażowany w przedstawiany plan, by zaakceptować propozycję leczenia.

3. Umiejętnie przedstawiaj koszty leczenia

Finanse są często największą przeszkodą w akceptacji leczenia stomatologicznego, także dlatego, że większość ludzi nie lubi i nie potrafi rozmawiać o pieniądzach. Jednak związany z opłatami dyskomfort pacjenta (zwłaszcza w połączeniu z dyskomfortem lekarza!) może stanowić zbyt duży problem, by rozmowa, podczas której dentysta proponuje leczenie, zakończyła się sukcesem.

Brak otwartości, szczerości czy minimalizowanie wagi problemów pacjenta podczas rozmowy o kosztach, może prowadzić do rozbieżnych oczekiwań. Jeśli pacjent słyszy, że ma „mały ubytek”, a po leczeniu dostaje wysoki rachunek, będzie sceptyczny wobec kolejnej rozmowy o pieniądzach.

Bądź uczciwy i szczerze przedstawiaj prawdopodobne koszty leczenia. Ponadto dyskretna obserwacja pacjenta od początku wizyty pozwoli lepiej zrozumieć jego oczekiwania w zakresie opłat. Może to pomóc we właściwym przedstawieniu finansowych aspektów leczenia i zminimalizować prawdopodobieństwo, że pacjent będzie zaskoczony zakresem leczenia i jego kosztami.

4. Reaguj na zastrzeżenia pacjenta

Gdy pacjenci mają obiekcje wobec planu leczenia lub nie są gotowi zaakceptować przedstawionych kosztów, dentyści często przytakują lub wchodzą w niepotrzebną dyskusję na granicy kłótni. Obie te opcje są jednak złym rozwiązaniem. W pierwszym przypadku stomatolog tak postępuje zwykle wtedy, gdy czuje się niekomfortowo w reakcji na zastrzeżenia pacjenta. A w drugim przypadku do mało konstruktywnej dysputy może dojść, gdy dentysta i pacjent mają odmienne oczekiwania dotyczące leczenia i jego kosztów.

Następnym razem, gdy pacjent odrzuci proponowane leczenie i/lub jego koszt, potwierdź jego zastrzeżenia. Podejmij rozmowę na temat jego obaw, pomóż mu lepiej zrozumieć przebieg leczenia i to, z czego wynika plan finansowy. Jest szansa, że takie podejście, oparte na zrozumieniu i gotowości współpracy, pozwoli znaleźć rozwiązanie, które będzie do zaakceptowania przez obie strony.

5. Elastyczne płatności

W przypadku akceptacji planu leczenia daj pacjentowi wybór, w jaki sposób zamierza zapłacić rachunek za prowadzoną terapię. Dowiedz się, w jaki sposób osoba ta zazwyczaj płaci za leczenie stomatologiczne i spróbuj dostosować się do preferowanej przez nią metody. Takie podejście może zmniejszyć obiekcje pacjenta dotyczące płatności i pozwoli skupić się przede wszystkim na samym leczeniu.

Kiedy można, kiedy trzeba, a kiedy absolutnie nie wolno odmówić leczenia pacjentowi? Mówi Aneta Naworska, adwokat, specjalista w sprawach z zakresu prawa medycznego.

T.H.

Źródło: https://www.drbicuspid.com/dental-practice/patient-communication/article/15634892/increase-your-dental-treatment-acceptance-rate


POWIĄZANE ARTYKUŁY

stomatologia 2
NFZ Warszawa: 58 konkursów na leczenie stomatologiczne Lekarz

Aż 58 konkursów dotyczących leczenia stomatologicznego ogłosił mazowiecki oddział NFZ-u. Zdecydowana większość z nich obejmuje świadczenia stomatologiczne udzielane w gabinecie szkolnym. 42 z ogłoszonych postępowań dotyczą świadczeń ogólnostomatolog...

leczenie stomatologiczne7
NFZ Warszawa: 60 konkursów na leczenie stomatologiczne Lekarz

13 czerwca mazowiecki NFZ ogłosił 60 uzupełniających postępowań konkursowych dotyczących leczenia stomatologicznego. Na stronie NFZ-u pojawiły się także ceny oczekiwane za punkt i etat przeliczeniowy dla poszczególnych zakresów świadczeń. Ogłoszone ...

leczenie stomatologiczne 1
Australia: dentystka i leczenie pacjentów z autyzmem Lekarz

Gdy przed dekadą dr Lydia See ukończyła studia na Wydziale Stomatologii Uniwersytetu Queensland, była pierwszym w całej Australii w pełni wykwalifikowanym lekarzem stomatologiem przygotowanym do przyjmowania pacjentów ze specjalnymi potrzebami. W tym...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Michal Sobczak
Leczenie kanałowe u małych pacjentów – największe wyzwania Lekarz

Nawiązanie współpracy z małym pacjentem, a także posiadanie zespołu mającego doświadczenie w pracy z dziećmi, a w szczególności wykwalifikowanej w tym zakresie asystentki stomatologicznej – to, zdaniem dr. n. med. Michała Sobczaka, prezesa Polskiej A...

Linkhouse
Leczenie przeciwzakrzepowe a zabiegi stomatologiczne Pacjent

Wizyta u dentysty dla wielu osób jest czymś przerażającym i kojarzącym się z niepotrzebnym bólem. Nie warto jednak w ten sposób na nią patrzeć. Niejednokrotnie zabieg dentystyczny jest niezbędny dla zdrowia i bezpieczeństwa pacjenta. Aby jednak lecze...

konkursy ofert
NFZ Szczecin: 43 konkursy na leczenie stomatologiczne Lekarz

Aż 43 konkursy ofert dotyczące leczenia stomatologicznego ogłosił oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Szczecinie. Oczekiwana cena w przypadku świadczeń ogólnostomatologicznych to 1,11 zł, świadczeń ogólnostomatologicznych dla dzieci i mł...

leczenie
Konkursy na leczenie stomatologiczne w NFZ Kielce Lekarz

Świętokrzyski oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Kielcach ogłosił konkursy ofert dotyczące leczenia stomatologicznego, m.in. świadczeń dla osób z grupy wysokiego ryzyka chorób zakaźnych, w tym chorych na AIDS. Pierwszy z ogłoszonych pr...

Ewa Czochrowska
Leczenie recesji dziąsłowych u pacjentów ortodontycznych Lekarz

Wśród pacjentów ortodontycznych, szczególnie dorosłych, zdarzają się osoby z recesjami dziąsłowymi. – Jeśli taki pacjent trafia do ortodonty i chce skorygować wadę zgryzu, to ortodonta musi zaplanować takie leczenie we współpracy z periodontologiem, ...

stomatologia12
NFZ Białystok: 27 konkursów na leczenie stomatologiczne Lekarz

Oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku ogłosił 27 konkursów dotyczących leczenia stomatologicznego – wszystkie z okresem obowiązywania od 1 sierpnia do 31 grudnia 2022 r. Jak czytamy w ogłoszeniach, świadczenia miałyby być real...

pieniądze na stomatologię - Dentonet.pl
NFZ: więcej pieniędzy na leczenie, ale... nie stomatologiczne Lekarz

NFZ poinformował, że środki w planach finansowych oddziałów wojewódzkich wzrosły o ponad 1 mld zł. Niestety, dodatkowe środki nie zostaną przeznaczone na leczenie stomatologiczne. Jak podkreślono w komunikacie, oddziały wojewódzkie NFZ-u zyskały p...