Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Dentysto, chwal swój zespół! 4 porady dla pracodawców

Publikacja:
Dentysto, chwal swój zespół! 4 porady dla pracodawców

Dentysto, chwal swój zespół! 4 porady dla pracodawców

W książce zatytułowanej „Pewność siebie: jak zaczynać i kończyć serie zwycięstw i porażek” (oryg. Confidence: How Winning Streaks and Losing Streaks Begin and End) Rosabeth Moss Kanter, była redaktorka „Harvard Business Review”, pisze o tym, że lepsze wyniki osiągają organizacje złożone z pracowników o wysokiej samoocenie. Krótką podpowiedź, jak na ten stan może wpłynąć lekarz-pracodawca przygotowali redaktorzy portalu „Denistry Today”.

Przesłanie jest proste: jeżeli Twój zespół ma więcej pewności siebie i wyższą samoocenę, Twoja praktyka będzie działać na wyższym poziomie, lepiej, sprawniej. Zrozumienie tej koncepcji na poziomie intelektualnym jest łatwe, najtrudniejszą częścią jest konsekwentne podnoszenie indywidualnej i grupowej samooceny zespołu. Oto cztery sposoby, jak tego dokonać.

1. Każdego dnia komplementuj wszystkich członków zespołu

Ludzie reagują na to gdy odnosimy się do nich pozytywnie. Może dlatego, że tak łatwo o negatywne reakcje – są one (niestety!) „ogólnodostępne”. Na ich tle tak bardzo wyróżniają się pozytywne opinie. Dr Michael Ray, emerytowany profesor ze Stanford University Graduate School of Business, wykazał w jednym ze swoich badań behawioralnych, że ludzie mają średnio cztery negatywne myśli na jedną pozytywną.

Komplement to pozytywna myśl, która trafia wprost do odbiorcy. Komplementy, które są wypowiadane konsekwentnie, dzień po dniu, tworzą synergię i sprawiają, że ludzie czują się lepiej, a co za tym idzie, chętniej oraz lepiej pracują.

2. Niech członkowie Twojego zespołu wiedzą, że ich cenisz

Problemem wielu szefów jest to, że nawet jeśli doceniamy nasz zespół, to nie okazujemy tego, a jeszcze rzadziej to werbalizujemy. Na podstawie własnych seminariów i webinarów autorka książki, Rosabeth Moss Kanter, napisała: – Jeśli chcesz, aby ktoś się o czymś dowiedział, musisz mu to powiedzieć. Zrób wszystko, znajdź powody, aby powiedzieć członkom swojego zespołu, jak bardzo ich doceniasz.

Może to być tak proste, jak przekazanie przez recepcjonistkę informacji lekarzowi o pacjencie lub właśnie przeprowadzonej rozmowie telefonicznej. Masz okazję od razu powiedzieć tej osobie, że doceniasz jej wysiłki. Możesz myśleć, że jest to tylko część jej pracy i zignorować to, ale tak naprawdę jest to okazja, by okazać jej wdzięczność – kontynuuje Rosabeth Moss Kanter.

3. Świętuj duże i małe wygrane

Niektóre praktyki niczego nie celebrują. Inni świętują tylko wielkie zwycięstwa (takie jak osiągnięcie celu produkcyjnego, zamknięcie dużego projektu itp.), dając premię lub zabierając zespół na kolację alboS nawet na wycieczkę. Ale prawdziwa szansa na zbudowanie poczucia własnej wartości leży w codziennych małych wygranych.

Pretekstem do małego świętowania mogą być takie sytuacje jak np. długo wyczekiwana decyzja pacjenta o rozpoczęciu leczenia kompleksowego albo otrzymanie od pacjenta zaległej płatności. Są to małe zwycięstwa, które często są pomijane lub, co gorsza, uznawane za coś naturalnego. Dlatego świętuj małe wygrane: kup lunch, przynieś pączki, wznieś toast szampanem na koniec dnia pracy albo pozwól pracownikowi wyjść do domu godzinę wcześniej.

Istnieją setki sposobów na świętowanie dużych i małych wygranych, więc codziennie zadawaj sobie pytanie: „Czy było dzisiaj coś, co warto uczcić?” Ale uwaga! Nie świętuj każdego dnia, ponieważ ryzykujesz, że stanie się to czynnością rutynową, a przez to mało ważną. Niemniej świętowanie – od czasu do czasu – dużych i małych wygranych jest jak najbardziej wskazane.

4. Nie zapomnij powiedzieć: „dziękuję!”

Dziękowanie ludziom jest formą wyrażenia im uznania. Poświęcenie czasu na osobiste podziękowanie pracownikom za wykonanie świetnej pracy podniesie poczucie własnej wartości jednego członka zespołu, a ostatecznie całego personelu.

Nie zapomnij podziękować pracownikowi, który zawsze wzorowo wykonuje swoją pracę, nawet jeśli się tego spodziewa. Zrób wszystko, by podziękować także osobie, która zrobiła coś dobrze po raz pierwszy lub drugi, doceń ją w ten sposób. Im częściej dziękujesz i okazujesz wdzięczność, tym więcej poczucia własnej wartości zbudujesz w takiej osobie.

Czy może to być aż tak proste? Pamiętaj o powyższych czterech punktach i bądź konsekwentny w ich realizacji – dzięki temu wkrótce zauważysz, że samoocena zespołu wzrośnie, wzrośnie także pewność siebie i wszyscy będą działać na wyższym poziomie. Oczywiście najłatwiej jest to zrozumieć, a najtrudniej wykonać. Niemniej jest to do zrobienia! Powodzenia!

Stomatologia dzisiaj to przede wszystkim zespoły. Lekarz, higienistka, asystentka stomatologiczna – wspólnie pracują z pacjentem. Ich pracę wspierają technicy czy recepcjonistki. Bez pracy zespołowej nie ma też wielospecjalistycznego leczenia. Skoro są zespoły, mogą pojawiać się też konflikty. Z czego wynikają? Jak ich unikać? Na te pytania odpowiada Aleksandra Laskowska, trener biznesu i coach.

T.H.

źródła: https://www.dentistrytoday.com/raise-your-teams-self-esteem/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

szczoteczka i pasta - Dentonet.pl
Nie wiadomo, jak szczotkować zęby... Sprzeczne porady ekspertów Asysta

Według informacji British Dental Journal, porady dotyczące najlepszych metod mycia zębów są mylące i sprzeczne. Naukowcy przeanalizowali 66 źródeł z całego świata: organizacji zrzeszających dentystów, producentów szczoteczek oraz podręczniki stomatol...

dziecko w gabinecie - Dentonet.pl
Nielimitowane porady stomatologiczne dla dzieci i młodzieży? Lekarz

Posłanka Anna Dąbrowska-Banaszek skierowała do ministra zdrowia interpelację, w której pyta, jaka jest możliwość wprowadzenia nielimitowanych porad stomatologicznych dla dzieci i młodzieży do 18. roku życia. W swojej interpelacji Anna Dąbrowska-Bana...

Asysdent grafika
Czy masz już swój bilet na konferencję ASYSDENT 2022? Asysta

Trwa sprzedaż biletów na IX Ogólnopolską Konferencję Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2022, która odbędzie się w Łodzi już 23 kwietnia. Formularz zakupu biletów znaleźć można na stronie https://asysdent.pl/. Konferencja ASYSDENT ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
zegarek
Dentysto, optymalizuj swój czas pracy w gabinecie! Lekarz

Brytyjski portal stomatologiczny Dentistry.co.uk omawia skutki nieefektywnego wykorzystania czasu pracy oraz to, dlaczego tak ważna jest kontrola nad grafikiem swojego dnia pracy. Początek nowego roku to dobry moment, by wprowadzić zmiany, które pozw...

pielegniarka
12 maja: pielęgniarki świętują swój dzień... strajkując Lekarz

Pielęgniarze, a w zdecydowanej większości – pielęgniarki, to niezmiennie niedoceniana grupa zawodowa. Dziś – 12 maja – obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pielęgniarki. Dla wielu przedstawicielek tej profesji nie jest to jednak okazja do świętowania...

finansowanie świadczeń NFZ - Dentonet.pl
Zgłoś swój czynny gabinet stomatologiczny! Pomoc w dobie COVID-19 Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne – działając w porozumieniu z autorami mapy czynnych gabinetów stomatologicznych – udostępniło dentystom formularz, poprzez który mogą oni dołączyć swoją placówkę do listy. Przypomnijmy – zgodnie z rekomendacjami z...

podatek PIT
Polski Ład dla dentystów - kolejne porady od ekspertów Lekarz

Prof. Adam Mariański - prezes Krajowej Izby Doradców Podatkowych - przygotował poradnik podatkowy dla lekarzy i lekarzy dentystów w związku z wchodzącym w życie z nowym rokiem tzw. Polskim Ładem. Jest on dostępny bezpłatnie na stronie Naczelnej Izby ...

Tanzania - Dentonet.pl
Przekaż swój 1% podatku dla Polskiej Misji Medycznej Lekarz

Polska Misja Medyczna prosi o wsparcie w postaci przekazywania 1% podatku podczas rocznych rozliczeń PIT. W zeznanie wystarczy wpisać numer KRS 0000162022. Lekarze-wolontariusze Polskiej Misji Medycznej niosą pomoc zdrowotną ludziom z najbiedniejszyc...

szczoteczka
Jak wybrać szczoteczkę elektryczną? Wskazówki i porady Pacjent

Szczoteczki elektryczne cieszą się dużym uznaniem użytkowników. Wykonują znacznie więcej ruchów czyszczących niż modele manualne. Mają ponadto różne tryby pracy, w tym wybielanie i masaż dziąseł. Na rynku jest wiele rodzajów szczoteczek, dlatego wybó...

uśmiech
Dzięki wideorozmowom pacjenci zobaczyli swój uśmiech Pacjent

Choć żyjemy w czasach powszechnie wykonywanych selfie, wielu z nas nie lubi być fotografowanymi, nie przepada też za oglądaniem własnych zdjęć. Czasem jednak sytuacja zmusza nas do obserwowania własnego wizerunku – jak obecnie, podczas udziału w służ...