„Brak kompetencji w zarządzaniu odbija się na pracy gabinetu”
„Brak kompetencji w zarządzaniu odbija się na pracy gabinetu”
W pierwszej części wywiadu z Kamilem Kuczewskim – wykładowcą, szkoleniowcem, doradcą i trenerem rozwoju praktyk stomatologicznych – rozmawialiśmy o tym, jak ważna jest dobra atmosfera w zespole stomatologicznym, jak przekłada się ona na personel i pacjenta. Teraz pytamy, co może ją psuć i jak sobie radzić w takich sytuacjach.
Jakie czynniki mogą psuć atmosferę w gabinecie stomatologicznym?
Atmosferę w gabinetach z perspektywy pracodawcy najczęściej psuje rekrutowanie niewłaściwych osób, złe zarządzanie, przez które do pracy wkrada się chaos, brak z góry ustalonych reguł, brak wyraźnego podziału zadań między pracownikami, rozmyta odpowiedzialność, zrzucanie winy między sobą, źle zorganizowane miejsca pracy, brak systemu szkoleń dla pracowników. Częste błędy mające wpływ na pogorszenie atmosfery to brak świadomości kompetencji swoich pracowników, nieumiejętne określenie ich słabych oraz silnych stron, nierozwiązywanie wewnętrznych konfliktów oraz brak ściśle ustalonej kultury firmy opartej o wartości.
Czy czynniki te można wyeliminować?
Oczywiście, ale właściciel gabinetu musi zacząć od siebie. Powinien on cechować się wysokimi umiejętnościami zarządzania i dotyczy to zarówno małych, jak i dużych gabinetów stomatologicznych. Proszę pamiętać, że na studiach nie uczono, jak analizować finanse firmy oraz zarządzać gabinetem. Wiele razy spotykam się z sytuacjami, które pokazują, że brak kompetencji w zarządzaniu w negatywny sposób odbija się na pracy gabinetu, mimo że pozornie wszystko wydaje się być poukładane.
A co jeśli atmosfera w miejscu pracy jest zła i dopiero wprowadzane są działania naprawcze?
Najważniejsze jest to, by pacjenci, którzy przychodzą do gabinetu nie mogli nawet w najmniejszym stopniu odczuć, że coś jest źle zorganizowane. Pierwszy krok to nieokazywanie negatywnych emocji, drugi krok to strategia milczenia, a trzeci krok to świadomość, że w każdej firmie i gabinecie są problemy, błędy, gorsze oraz lepsze dni i świat jest tak zbudowany, że czasem nam się coś udaje, a czasem coś nas pogrąża.
Jakieś rady na to, jak radzić sobie z negatywnymi emocjami w miejscu pracy?
Przede wszystkim pamiętajmy, że pracownik, pracodawca i pacjent może mieć gorszy czas w swoim życiu, więc wspierajmy siebie nawzajem Ważna jest także umiejętność odpoczynku. Po pracy należy wykonać tak zwany „reset”, który polega na zaangażowaniu naszego umysłu w coś zupełnie niezwiązanego z pracą – siłownia, kino, wyjście do restauracji, spotkanie ze znajomymi, gra w gry komputerowe. Co ważne, dopiero po fazie „resetu” można płynnie przejść w fazę odpoczynku. Pozwoli to na odreagowanie emocji, które powstały w pracy i nieprzenoszenie ich do życia domowego.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz
=======
Codzienna praca w gabinecie stomatologicznym to jeden z głównych tematów naszego wakacyjnego konkursu fotograficznego – uwiecznij atmosferę panującą w Twoim miejscu pracy na zdjęciu i zgłoś je do naszej zabawy! Do udziału w konkursie zapraszamy lekarzy dentystów, higienistki i asystentki stomatologiczne oraz techników. W tym roku uczestnicy wakacyjnego konkursu fotograficznego mogą nadsyłać zdjęcia aż w trzech kategoriach:
1. Stomatologiczne wakacje – zdjęcie z wakacji (charakter i tematyka dowolna)
2. Codzienna praca w gabinecie – zdjęcie z gabinetu stomatologicznego (charakter i tematyka dowolna).
3. Majestic smile – zdjęcie stomatologiczne wewnątrzustne lub prezentujące najpiękniejszy uśmiech.
Zdjęcia można nadsyłać od 21 czerwca do 23 września 2018 r. poprzez formularz na stronie www.konkurs-foto.pl/. Tam też znajdują się wszystkie szczegóły dotyczące konkursu.
Nagrodą główną jest najnowsza piaskarka Lunos firmy Dürr Dental. Kolejne nagrody to m.in. wejściówki na I Konferencję Mistrzów Stomatologii w Łodzi. Zapraszamy do udziału w konkursie!
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Lekarz dentysta, który jest wolontariuszem w szkołach podstawowych na wschodzie Anglii, powiedział, że niektóre z dzieci mieszkających w hrabstwie Norfolk i dystrykcie Waveney (wschodnia Anglia) „nigdy nie widziały szczoteczki do zębów”. Ponieważ na ...
Lekarz stomatolog z USA, który złożył skargę przeciwko stanowi Rhode Island po tym, jak zakazano mu leczenia pacjentów w związku z odmową zaszczepienia się przeciwko COVID-19, walczy o uznanie działań władz za nielegalne. Dr Stephen Skoly Jr. wrócił...
Na stronie internetowej Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku pojawił się komunikat przygotowany przez adw. Damiana Koniecznego, w którym wskazano, że nie ma przeszkód prawnych do pobierania od pacjentów tzw. opłat covidowych przy udzielaniu świadczeń ...
- Dotyczy to każdego etapu leczenia - tak na pytanie o najczęściej występujące błędy w leczeniu endodontycznym odpowiada endodonta dr Piotr Puchała. ...
Naczelna Izba Lekarska wystosowała pismo do Cezarego Tomczyka, przewodniczącego klubu parlamentarnego KO, w którym zwraca uwagę na interpelację autorstwa grupy posłów KO, domagających się kar dla lekarzy dentystów za niezamontowanie w gabinecie separ...
Najnowsze badanie potwierdziło, że nieleczona próchnica zębów wciąż stanowi poważny problem zdrowotny angielskich dzieci. Nie może to dziwić, skoro połowa najmłodszych pacjentów żyjących na terenie Anglii nie ma dostępu do lekarza stomatologa Narodow...
Poseł Jan Łopata skierował do ministra zdrowia interpelację, w której pyta o możliwość zmian w programie funkcjonowania dentobusów. Problemem jest m.in. brak toalet dla pracujących w dentobusach załóg, rosnące koszty paliwa oraz OC. Przypomnijmy - n...
- Brak planowania leczenia i procedur, które mają być wykonane u pacjenta - odpowiada krótko na postawione w tytule pytanie implantolog dr Michał Szczutkowski. Ważnym zagadnieniem bywają też obawy lekarza przed poinformowaniem pacjenta o potrzebie wy...
Pracownicy medyczni w Polsce najczęściej narzekają na nadmierną biurokrację (45%) oraz brak czasu (44%). Pacjenci w kontaktach z personelem medycznym również skarżą się na brak czasu poświęcanego im przez medyków (43%) oraz na małą liczbę pracowników...
Jakie czynniki mogą utrudniać prawidłowe relacje na linii pacjent-personel medyczny? - Przede wszystkim brak czasu. Na ten problem wskazywało aż 92% lekarzy i 42% pacjentów - wskazał prof. Zbigniew Izdebski, przywołując wyniki swoich badań. 9 czerwc...
Brytyjskie Stowarzyszenie Stomatologiczne (BDA) ponagla rząd Boris Johnsona, by rozpoczął kolejną turę negocjacji z rodzimym przemysłem spożywczym. Bezpośrednim powodem apelu jest opublikowany w październiku raport Public Health England, który wskazu...