Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

„Brak staranności i zaniedbania”. RPP o działalności Dr Smile

Publikacja:
„Brak staranności i zaniedbania”. RPP o działalności Dr Smile

„Brak staranności i zaniedbania”. RPP o działalności Dr Smile

Rzecznik Praw Pacjenta zakończył postępowanie prowadzone wobec podmiotu leczniczego Dr Smile i uznał, że nie dochował on zasad należytej staranności i naruszył zbiorowe prawa pacjentów w zakresie leczenia wad zgryzu z użyciem nakładek. Firmie grozi kara w wysokości do 500 tys. zł.

Jak poinformowano w komunikacie na stronie RPP, w toku postępowania dokonano analizy obszernego materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie, w tym opinii mazowieckiego konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie ortodoncji. Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że w podmiocie leczniczym Dr Smile wadliwie kwalifikowano i leczono pacjentów w zakresie wad zgryzu z użyciem nakładek – wskazano m.in. na brak wystarczającej diagnostyki (m.in. badań radiologicznych), brak diagnoz ortodontycznych wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych oraz opracowania pełnych i zindywidualizowanych planów leczenia pacjentów.

Uchybienia w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych przejawiały się przy tym w braku zapewnienia wystarczającej opieki lekarzy dentystów i innych specjalistów – zarówno na etapie kwalifikacji, jak i nadzoru nad leczeniem, co miało związek z tym, że podmiot leczniczy zatrudniał jedynie dwóch lekarzy dentystów, którzy zajmowali się kilkunastoma tysiącami pacjentów, a proces tej opieki zasadniczo był realizowany zdalnie za pośrednictwem aplikacji telefonicznej, co – według pozyskanej opinii – nawet przy wsparciu gabinetów partnerskich nie może gwarantować właściwej opieki – poinformowano.

Naruszenie zasad właściwej kwalifikacji oraz nadzoru nad leczeniem

Jak dodano w komunikacie, diagnostyka i leczenie wad zgryzu w firmie Dr Smile była prowadzona w sposób naruszający zasady ostrożnej i właściwej kwalifikacji do prowadzenia tej terapii oraz nadzoru nad procesem leczenia. – W ocenie Rzecznika Praw Pacjenta takie postępowanie jest szczególnie niebezpieczne dla pacjentów i narusza zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością (art. 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta) – czytamy.

Kolejnym zarzutem jest nieprawidłowe i niezgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji medycznej – „w sposób szczątkowy, lakoniczny, bez wskazania istotnych informacji dotyczących udzielanych świadczeń zdrowotnych, umożliwiających odtworzenie w sposób rzetelny i chronologiczny przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych”. RPP uznał więc, że Dr Smile narusza także zbiorowe prawo pacjentów do dokumentacji medycznej.

Rzecznik Praw Pacjenta nakazał zaniechanie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów i oczekuje na wykonanie decyzji. W przypadku braku wykonania decyzji, na firmę zostanie nałożona kara pieniężna do 500 tys. zł.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

lekarze
Polscy medycy narzekają na biurokrację i brak czasu Lekarz

Pracownicy medyczni w Polsce najczęściej narzekają na nadmierną biurokrację (45%) oraz brak czasu (44%). Pacjenci w kontaktach z personelem medycznym również skarżą się na brak czasu poświęcanego im przez medyków (43%) oraz na małą liczbę pracowników...

ROZWIŃ WIĘCEJ
stomatologia2
Norfolk: stomatologiczna pustynia, brak dentystów NHS Lekarz

Lekarz dentysta, który jest wolontariuszem w szkołach podstawowych na wschodzie Anglii, powiedział, że niektóre z dzieci mieszkających w hrabstwie Norfolk i dystrykcie Waveney (wschodnia Anglia) „nigdy nie widziały szczoteczki do zębów”. Ponieważ na ...

podatek dochodowy - Dentonet.pl
Ostatni dzień na zmianę formy opodatkowania działalności Lekarz

W poniedziałek 21 lutego mija termin na ostateczną decyzję o wyborze formy opodatkowania PIT (skala podatkowa, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) przez osoby prowadzące działalność gospodarczą, w tym przez lekarzy dentystów....

komunikacja
Brak czasu przeszkodą w relacjach pacjent-medyk Lekarz

Jakie czynniki mogą utrudniać prawidłowe relacje na linii pacjent-personel medyczny? - Przede wszystkim brak czasu. Na ten problem wskazywało aż 92% lekarzy i 42% pacjentów - wskazał prof. Zbigniew Izdebski, przywołując wyniki swoich badań. 9 czerwc...

lockdown
Zawody medyczne apelują ws. prowadzenia działalności w epidemii Lekarz

Samorządy zawodów medycznych oczekują wprowadzenia skutecznych regulacji prawnych zapewniających wzrost bezpieczeństwa obywateli. - Regulacje takie muszą być kompleksowe i nie powinny cedować z organów władzy publicznej na pracodawców i przedsiębiorc...

szczepienie przeciw COVID
USA: dentysta zawieszony za brak szczepienia walczy w sądzie Lekarz

Lekarz stomatolog z USA, który złożył skargę przeciwko stanowi Rhode Island po tym, jak zakazano mu leczenia pacjentów w związku z odmową zaszczepienia się przeciwko COVID-19, walczy o uznanie działań władz za nielegalne. Dr Stephen Skoly Jr. wrócił...

dentobus - Dentonet.pl
Kłopoty z dentobusami: brak toalet, koszty OC i paliwa Lekarz

Poseł Jan Łopata skierował do ministra zdrowia interpelację, w której pyta o możliwość zmian w programie funkcjonowania dentobusów. Problemem jest m.in. brak toalet dla pracujących w dentobusach załóg, rosnące koszty paliwa oraz OC. Przypomnijmy - n...

dzieci1
Anglia: próchnica u dzieci i brak dostępu do dentysty NHS Lekarz

Najnowsze badanie potwierdziło, że nieleczona próchnica zębów wciąż stanowi poważny problem zdrowotny angielskich dzieci. Nie może to dziwić, skoro połowa najmłodszych pacjentów żyjących na terenie Anglii nie ma dostępu do lekarza stomatologa Narodow...

wycena świadczeń
Wyceny świadczeń: 16 miesięcy prac, a efektów brak Lekarz

Naczelna Rada Lekarska zwróciła uwagę na nieuzasadnione przedłużanie procedury korekty wyceny świadczeń stomatologicznych z zakresu chirurgii i periodontologii. Ustalanie nowej wyceny świadczeń w tych zakresach rozpoczęto we wrześniu 2020 r. w ramach...