Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

„Bez edukacji zdrowotnej w szkołach w przyszłości nie udźwigniemy kosztów leczenia”

Publikacja:
„Bez edukacji zdrowotnej w szkołach w przyszłości nie udźwigniemy kosztów leczenia”

„Bez edukacji zdrowotnej w szkołach w przyszłości nie udźwigniemy kosztów leczenia”

Edukacja prozdrowotna w szkołach, w postaci np. godziny dla zdrowia, jest niezbędnym elementem w profilaktyce chorób – oceniają eksperci i podkreślają, że bez tego nie udźwigniemy w przyszłości kosztów leczenia chorób cywilizacyjnych. – Z zaniedbań w edukacji bierze się zbyt mała wyszczepialność dzieci, ruchy antyszczepionkowe, stosowanie „cudownych” diet, zaniedbanie stanu uzębienia, brak kontroli u lekarza – mówił podczas debaty Michał Dzięgielewski, dyrektor departamentu lecznictwa w ministerstwie zdrowia.

Z prognoz wynika, że w ciągu najbliższych 30 lat może dojść nawet do podwojenia zachorowań na nowotwory złośliwe i zgonów z ich powodu. Tymczasem wśród głównych przyczyn nowotworów oraz innych chorób cywilizacyjnych wymienia się niezdrowy styl życia prowadzący do otyłości, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu oraz skażenie środowiska naturalnego – powiedział PAP dr Janusz Meder, prezes Polskiej Unii Onkologii oraz członek rady naukowej think-tanku Medyczna Racja Stanu.

Onkolog przypomniał, że na początku 2024 r. firma doradcza Deloitte opublikowała raport „Przyszłość ochrony zdrowia w Europie”, w którym eksperci oceniają, że konieczne jest przesunięcie większych nakładów na profilaktykę i promocję zdrowego stylu życia. Autorzy raportu wskazują, że w 2019 r. aż 83% krajowych funduszy zdrowotnych przeznaczano na leczenie chorób i ich objawów, natomiast w 2040 r. odsetek ten powinien wynosić już tylko 49%. – Dzięki temu już w 2030 r. można będzie zmniejszyć wydatki na opiekę zdrowotną o 250 mld euro, a w 2040 r. blisko o 600 mld euro – powiedział dr Meder.

Żyć zdrowo jako społeczeństwo

Jak podkreślił ekspert, trzeba apelować do decydentów – premiera, prezydenta, ministrów różnych resortów i przedstawicieli parlamentu, aby położyli większy nacisk na zdrowie publiczne oraz działania profilaktyczne i prewencyjne. – Ciągle nie możemy się doczekać wprowadzenia edukacji prozdrowotnej w szkołach w postaci „godziny dla zdrowia”. Pozwoliłoby to wychować nowe społeczeństwo, które będzie się umiało troszczyć o swoje zdrowie, jak również zmieniać styl życia, będzie znało przyczyny chorób i umiało im przeciwdziałać. Jeżeli nie będzie obowiązkowej godziny o zdrowiu w każdej szkole i klasie, to w przyszłości braknie nam środków na to, by skutecznie leczyć pacjentów – ocenił dr Janusz Meder. Przypomniał, że jest to jeden z głównych postulatów Medycznej Racji Stanu od 2016 r.

Na debacie tego think tanku Michał Dzięgielewski – dyrektor departamentu lecznictwa w ministerstwie zdrowia – ocenił, że tego typu rozwiązania w edukacji są niezbędne byśmy jako społeczeństwo nauczyli się żyć zdrowo. – Z zaniedbań w edukacji bierze się zbyt mała wyszczepialność dzieci, ruchy antyszczepionkowe, stosowanie „cudownych” diet, zaniedbanie stanu uzębienia, brak kontroli u lekarza. (…) Dlatego mam nadzieję, że wspólnie z minister edukacji uda nam się to osiągnąć, ponieważ korzyść z tego – przy braku kosztów systemowych – będzie bezsporna – tłumaczył. Zastrzegł zarazem, że korzyści z tego rozwiązania będą widoczne za kilkanaście-kilkadziesiąt lat.

„Godzina dla zdrowia” niezbędna w szkołach

Od lat jako eksperci i urzędnicy postulujemy, aby do systemu edukacji w Polsce została wprowadzona „godzina dla zdrowia”. Nie da się prowadzić rzetelnej profilaktyki zdrowotnej, jeżeli nasi obywatele i społeczeństwo nie będą posiadać niezbędnych kompetencji zdrowotnych. A żeby tak się stało, musimy edukować ich już od najmłodszych lat, od pierwszej klasy szkoły podstawowej – ocenił na debacie Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Dodał, że bardzo dobre doświadczenia w tej dziedzinie mają niektóre kraje Europy Zachodniej, ale też Czechy, Łotwa i Finlandia. – Z doświadczeń regionu Kastylii, w której był wprowadzony program pilotażowy z wiedzy o zdrowiu, wiemy, że później obywatele tego regionu o kilkadziesiąt procent częściej korzystali z profilaktyki zdrowotnej niż obywatele z regionów, gdzie nie wprowadzono edukacji zdrowotnej – przypomniał Chmielowiec.

Jak wymieniał, lekcje w wiedzy o zdrowiu powinny być interdyscyplinarne, ciekawe, powinny utrwalać wiedzę na temat wyborów zdrowotnych (…), ale też na temat seksualności człowieka, kwestii związanych z profilaktyką dotyczącą zdrowia psychicznego, prawidłowych postaw, w tym szacunku do osób LGBT i ich seksualności. – Ten przedmiot powinien przyczyniać się do budowania samoświadomości wśród obywateli, krytycznego myślenia i odpowiedzialności etycznej. Gdy taką edukację zdrowotną będziemy konsekwentnie budować latami, to odniesiemy sukces jeśli chodzi o profilaktykę zdrowotną – podkreślił. Jego zdaniem, dzięki temu można będzie znacznie mniej środków przeznaczać na interwencje medyczne.

Katarzyna Skrętowska-Szyszko – dyrektor zespołu ds. społecznych w biurze Rzecznika Praw Dziecka – oceniła, że bardzo ważna jest także edukacja zdrowotna rodziców, ponieważ zdrowie dziecka stanowi kapitał na przyszłość. – Zdrowe dziecko to zdrowy dorosły – powiedziała. Dodała, że w zakresie edukacji zdrowotnej niezbędna jest współpraca międzyresortowa. – Jeśli w jednym systemie jest deficyt, to system ochrony zdrowia nie jest w stanie tego nadrobić. Na przykład jeżeli nie mamy bezpiecznego środowiska życia dziecka, bezpiecznego środowiska rodzinnego i społecznego, jeżeli brakuje nam niwelowania czynników ryzyka dla zaburzeń psychicznych (…), to system ochrony zdrowia nie będzie w stanie udźwignąć problemów związanych z innymi obszarami – podsumowała.

Fluoryzacja wody jest prowadzona w wielu państwach i regionach w Europie i na świecie: w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii. Wyniki badań potwierdzają, że jest to korzystne dla zdrowia zębów, m.in. pod kątem przyrostu próchnicy u dzieci i młodzieży – mówi prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, dziekan Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej, prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.

Źródło: https://naukawpolsce.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Indie - Dentonet.pl
Indie: ogromny wzrost kosztów leczenia raka jamy ustnej Lekarz

Na leczenie nowotworów jamy ustnej w Indiach tylko w roku 2020 wydano kwotę prawie 23,9 mld rupii (ponad 1,2 mld złotych). Jednak, jak wskazują prognozy, za dziesięć lat koszty leczenia raka tego regionu mogą wzrosną prawie dziesięciokrotnie – do gig...

egzamin PES
CEM żąda pokrycia kosztów udostępnienia pytań z egzaminów PES Lekarz

Naczelna Izba Lekarska poinformowała, że Centrum Egzaminów Medycznych żąda zapłaty kosztów związanych ze sposobem udostępnienia archiwalnych pytań i odpowiedzi z egzaminów PES. Przypomnijmy – Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że pytania egzaminac...

wycena leczenia stomatologicznego - Dentonet.pl
Trwa badanie kosztów świadczeń stomatologicznych Lekarz

Naczelna Izba Lekarska zachęca gabinety stomatologiczne prowadzące działalność w formie praktyk lekarskich do przesyłania Agencji Taryfikacji informacji o kosztach udzielanych świadczeń. Ma to pomóc w ustaleniu wyceny świadczeń stomatologicznych. Pr...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Dariusz Wieczorek
1 stycznia 2024 r. podział Ministerstwa Edukacji i Nauki Lekarz

1 stycznia 2024 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki podzielone zostanie na: Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W Dzienniku Ustaw opublikowano trzy rozporządzenia rady ministrów: w sprawie utworzenia Minister...

Academy Plus1
Academy Plus - rok pod znakiem edukacji! Lekarz

Zdobywanie wiedzy, podnoszenie kwalifikacji, znajomość wytycznych i trendów obowiązujących we współczesnej stomatologii - na takie korzyści w 2022 r. mogły liczyć asystentki i higienistki stomatologiczne, które zarejestrowały się na stronie Academy P...

ACFF
14 października – Światowy Dzień Przyszłości Wolnej od Próchnicy Lekarz

14 października obchodzony jest Światowy Dzień Przyszłości Wolnej od Próchnicy. W tym roku tematyka obchodów koncentruje się wokół potrzeby powrotu do pełnego leczenia stomatologicznego pomimo pandemii COVID-19. Światowy Dzień Przyszłości Wolnej od ...

lekarz 1
Jaki będzie lekarz przyszłości? Ankieta dla medyków Lekarz

Naczelna Izba Lekarska zachęca do wypełnienia ankiety „Lekarz przyszłości” – jej wyniki posłużą do stworzenia modelu pracy polskich medyków i prognozy, jak będzie zmieniał się w przyszłości. Ankietę „Lekarz przyszłości” realizuje Instytut Zarządzani...

ASP webinar2
Ty też możesz zostać stomatologiem przyszłości! Lekarz

Czy studia to już moment, w którym powinno się określić swoją ścieżkę rozwoju? W jaki sposób wyróżnić się na tle innych studentów? Czy warto koncentrować się tylko na jednej specjalizacji? Pytań, które nurtują studentów stomatologii już na etapie ksz...

Align Technology PTS
Align Technology i PTS łączą siły w edukacji stomatologów Lekarz

Firma Align Technology i Polskie Towarzystwo Stomatologiczne nawiązały współpracę, w ramach której rozpoczną serię projektów edukacyjnych dla lekarzy stomatologów. Program został zaprojektowany w taki sposób, aby skorzystali z niego stomatolodzy o ró...

ASP webinar
Jak zostać stomatologiem przyszłości? [webinar] Lekarz

Już we wtorek 19 kwietnia o godz. 18:00 odbędzie się organizowany w ramach programu Akademia Stomatologii Przyszłości webinar "Jak zostać stomatologiem przyszłości?" prowadzony przez lek. stom. Michała Dudzińskiego - asystenta i doktoranta w Katedrze...

edukacja lekarzy
EJD: stanowisko ws. standardów edukacji medyków w Polsce Lekarz

Europejskie Stowarzyszenie Młodych Lekarzy (European Junior Doctors Association, EJD) przyjęło stanowisko, w którym poparło działania mające na celu ochronę wysokich standardów edukacji lekarzy i lekarzy dentystów w Polsce. – Poważny niepokój budzi g...