„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?
„Osoba bliska” pacjenta w gabinecie – co to znaczy?
Na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. Szczegóły tego zagadnienia na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przybliża mec. Karol Kolankiewicz.
Jak czytamy w poradniku umieszczonym na stronie OIL w Gdańsku, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta, na życzenie pacjenta podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych – również stomatologicznych – w gabinecie może przebywać tzw. osoba bliska. – Przepis nie nakazuje zachowania jakiejś szczególnej formy wyrażenia takiego „życzenia”, zatem może ono być wyrażone np. podczas rozmowy, jak i w formie pisemnej – podkreśla mec. Karol Kolankiewicz.
Co ważne z punktu widzenia lekarza/lekarza dentysty, tzw. osobą bliską może być zarówno małżonek, rodzic, wnuczka, jak i przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca z pacjentem we wspólnym pożyciu czy inna osoba wskazana przez pacjenta.
Od prawa pacjenta do obecności osoby bliskiej podczas udzielania świadczeń zdrowotnych są jednak wyjątki. – Lekarz może jednak odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta – czytamy. W sytuacji podjęcia decyzji o odmowie lekarz powinien to odnotować w dokumentacji medycznej pacjenta z krótkim uzasadnieniem.
Co potrzeba, by w gabinecie stomatologicznym świadczyć usługi związane z medycyną estetyczną? – Inwestycjami są praktycznie tylko i wyłącznie stosowane materiały – mówi w rozmowie z Dentonetem dr Paweł Ponichtera – stomatolog, który medycyną estetyczną zajmuje się od lat. Paweł Ponichtera jest jednym z wykładowców Konferencji Medycyny Estetycznej.
Źródło: https://oilgdansk.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Standardowa praktyka stomatologiczna jest przeznaczona dla dorosłych pacjentów i także z myślą o nich zaprojektowana. Natomiast w przypadku gabinetu, do którego trafią głównie dzieci, należy postawić na projekt, który ma przede wszystkim uspokajać i ...
Z wirusem HIV żyje w Polsce około 20 tys. osób, jednak około 20% nie wie o swoim zakażeniu, a 16% osób, które odebrały pozytywny wynik testu, nie podejmuje leczenia – wykazały badania Buddy Polska. Według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publiczn...
Czy jest możliwe, aby osoba z Polski w najbliższym czasie stanęła na czele Światowej Federacji Stomatologicznej FDI? – Chciałabym, żeby taki kierunek został podjęty – mówi prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. FD...
Stomatolog z Karoliny Północnej utracił licencję zawodową po zastosowaniu u pacjenta zbyt dużej dawki środków znieczulających, wskutek czego pacjent zmarł. Zgodnie z decyzją stanowej rady ds. stomatologii, dentysta nie może pracować w zawodzie przez ...
Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...
Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...
Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...
W brytyjskim portalu The Dentist.co.uk szanse na tworzenie „trzecich zębów” omawia dr Michael Sultan, dyrektor kliniczny EndoCare. Przyczynkiem do tej refleksji jest informacja o leku opracowywanym obecnie przez naukowców z Japonii, który ma umożliwi...
Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...