Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jest decyzja UOKiK: 3,5 mln zł kary dla firmy Dr Smile

Publikacja:
Jest decyzja UOKiK: 3,5 mln zł kary dla firmy Dr Smile

Jest decyzja UOKiK: 3,5 mln zł kary dla firmy Dr Smile

Dr Smile został ukarany przez prezesa UOKiK za sposób zawierania umów z konsumentami, niepotwierdzanie ich na trwałym nośniku oraz stosowanie klauzuli abuzywnej. Konsultanci spółki wykorzystywali presję czasu i techniki manipulacyjne, namawiając do natychmiastowego podpisania umowy. Przedsiębiorca ma zapłacić łącznie prawie 3,5 mln zł kary.

Spółka Dr Smile Polska oferowała korektę wad zgryzu poprzez stosowanie wyprodukowanych na zamówienie, spersonalizowanych nakładek prostujących zęby. Takich produktów nie można zwrócić, ponieważ są dostosowywane do konkretnego konsumenta. Klienci spółki poprzez jej stronę internetową rejestrowali wizytę w jednym z partnerskich gabinetów stomatologicznych. Tam wykonywali scan zębów, na podstawie którego Dr Smile przygotowywał plan leczenia i umawiał telefoniczną konsultację. Kolejny etap działań przedsiębiorcy wzbudził wątpliwości UOKiK i był głównym tematem licznych skarg, które w 2023 r. wpłynęły do Urzędu.

Sygnały dotyczyły przede wszystkim nieprawidłowości w procesie zawierania umowy. Wskazywały, że konsultant firmy „tak prowadzi rozmowę, że konsument nie wie nawet, że dokonuje zakupu, tylko myśli, że wybiera plan leczenia i będzie miał czas na zastanowienie”, ponadto, jak czytamy w innym zgłoszeniu, „wywiera presję czasu i nakłania do zakupu w trakcie rozmowy telefonicznej, bez podania warunków odstąpienia od umowy”.

Prezes Urzędu przeprowadził dwa postępowania wobec przedsiębiorcy – w sprawie naruszania zbiorowych interesów konsumentów oraz stosowania niedozwolonych postanowień w umowach. Oba zakończyły się wydaniem decyzji i nałożeniem kar – łącznie prawie 3,5 mln zł.

Zobowiązujące rozmowy

Podczas połączeń telefonicznych pracownicy Dr Smile wysyłali konsumentom link do oferty korekty zgryzu zawierającej przebieg leczenia, spodziewane efekty w postaci symulacji 3D oraz warunki finansowe (koszt usługi wynosił od kilku lub kilkunastu tysięcy złotych). To był pierwszy moment, w którym spółka udostępniała te informacje. Mimo że konsumenci nie mieli możliwości wcześniej zapoznać się z ofertą, konsultanci usilnie namawiali do natychmiastowego zawarcia umowy w trakcie rozmowy. Wywierali presję i stosowali techniki manipulacyjne, kierując uwagę na rzekome spektakularne efekty stosowania nakładek. Gdy klienci nadal się wahali, kusili ich wysokimi rabatami, rzędu nawet 2 tys. zł.

Dr Smile oferował świadczenie medyczne, które wiązało się ze znacznym nakładem finansowym, a mimo to nie zapewniał konsumentom potrzebnego czasu do namysłu czy dokładnego zapoznania się ze szczegółowymi warunkami umowy. W żadnym momencie rozmowy z konsultantem nie padała informacja o tym, że od podjętej decyzji o poważnych skutkach finansowych konsument nie będzie mógł odstąpić. Konsumenci byli również poddawani manipulacjom, które wpływały na ich wybory, co potwierdziły wpływające do nas skargi – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Wymóg trwałego nośnika

Przedsiębiorcy mają obowiązek przekazać konsumentom potwierdzenie umowy zawartej na odległość (np. przez telefon) na trwałym nośniku, czyli takim, w który nie można ingerować. Może to być np. list. Powinno to nastąpić najpóźniej w chwili dostarczenia towaru lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Klienci Dr Smile takich potwierdzeń nie otrzymywali. Wymogu trwałego nośnika, zapewniającego niezmienioną postać dokumentów, nie spełniał wysyłany w trakcie rozmowy z konsultantem link do planu leczenia, ponieważ spółka mogła go modyfikować. Prezes UOKiK zakwestionował tę praktykę w wydanej decyzji.

Za działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów Dr Smile został ukarany kwotą ponad 2,7 mln zł (2 782 817 zł). Spółce przysługuje odwołanie do sądu.

Niedozwolona klauzula

Jak ustalił prezes UOKiK, w części przypadków, gdy konsumenci próbowali odstąpić od umowy o korektę wad zgryzu przed lub w trakcie jej wykonywania, spółka zawierała z nimi „Porozumienie o anulowaniu umowy”. W dokumencie znajdowała się klauzula, zgodnie z którą zrzekali się oni wszelkich przyszłych roszczeń, czyli np. z tytułu błędów medycznych. Mogłoby to skutkować próbą uniknięcia przez Dr Smile odpowiedzialności za ewentualne wadliwe wykonanie usługi. Urząd uznał to postanowienie za niedozwolone. Oznacza to, że nie obowiązuje ono konsumentów. Za stosowanie niedozwolonej klauzuli umownej prezes UOKiK nałożył na przedsiębiorcę karę ponad 670 tys. zł (674 622 zł). Decyzja nie jest prawomocna.

Źródło: https://uokik.gov.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Asysdent sponsorzy I
ASYSDENT 2021 - te firmy spotkasz w Łodzi! (część I) Asysta

Jak co roku konferencja ASYSDENT to nie tylko bogaty program naukowy, składający się z wykładów i warsztatów. Podczas imprezy uczestniczki – na stoiskach handlowych oraz dzięki bogatej zawartości toreb pełnych prezentów – mogą zapoznać się również z ...

nieumyslne spowodowanie smierci
Wyższe kary dla lekarzy za nieumyślne spowodowanie śmierci? Lekarz

W najnowszym projekcie nowelizacji Kodeksu Karnego zaplanowano zaostrzenie odpowiedzialności karnej lekarzy za popełnienie przestępstwa nieumyślnego spowodowania śmierci – z kary wynoszącej od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności na karę od 6 mie...

Dr Smile
Zarzuty UOKIK wobec firmy Dr Smile. Ponad 100 zgłoszeń od klientów Lekarz

Osoby korzystające z usług Dr Smile mogły mieć utrudniony dostęp do pełnych warunków umowy oraz być poddawane presji w celu natychmiastowego jej podpisania. Spółka mogła także nie wywiązywać się z obowiązku przekazania konsumentom kompletnej treści u...

ROZWIŃ WIĘCEJ
dentysta
USA: firmy segmentu DSO atrakcyjne dla dentystów Lekarz

Według najnowszych danych Instytutu Polityki Zdrowotnej Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA HPI) liczba dentystów pracujących w organizacjach świadczących usługi na rzecz gabinetów stomatologicznych (DSO) od kilku lat rośnie – w  2022 r...

DSC9102
Harley-Davidson dla najlepszego klienta firmy KolDental Lekarz

Podczas tegorocznej edycji targów Krakdent warszawska firma KolDental zorganizowała konkurs dla najbardziej aktywnego klienta. Niewątpliwą zachętą do udziału w nim była wygrana – motocykl kultowej amerykańskiej marki Harley-Davidson, powszechnie uzna...

Asusdent sponsorzy 2
ASYSDENT 2021 - te firmy spotkasz w Łodzi! (część II) Asysta

Jak co roku konferencja ASYSDENT to nie tylko bogaty program naukowy, składający się z wykładów i warsztatów. Podczas imprezy uczestniczki – na stoiskach handlowych oraz dzięki bogatej zawartości toreb pełnych prezentów – mogą zapoznać się również z ...

studia medyczne2
Zamknięcie kierunków lekarskich – decyzja do maja lub czerwca Lekarz

Do maja lub czerwca zapadną decyzje o ewentualnym zamknięciu kierunków lekarskich, których kontrola da negatywny wynik – zapowiedział minister nauki Dariusz Wieczorek we wtorkowej audycji "Sygnały Dnia". Kierunki lekarskie można obecnie studiować na...

Jestem protetykiem
Jesteś protetykiem? Dołącz do programu edukacyjnego firmy GSK! Lekarz

Specjaliści protetyki z całej Polski wciąż mogą dołączać do programu edukacyjnego "Jestem protetykiem", organizowanego przez firmę GSK – właściciela takich marek jak Corega, Parodontax i Sensodyne. Udział w programie umożliwia wymianę doświadczeń z s...