Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Zawsze pod telefonem – niewidzialny etat polskich lekarzy

Publikacja:
Zawsze pod telefonem – niewidzialny etat polskich lekarzy

Zawsze pod telefonem – niewidzialny etat polskich lekarzy

Raport „Pacjent w telefonie” pokazuje, że ponad połowa lekarzy wspiera pacjentów poza godzinami pracy, często kosztem własnego odpoczynku. Medycy, którzy decydują się być w kontakcie ze swoimi pacjentami deklarują, że robią to najczęściej, by móc odpowiednio reagować na bieżące problemy lub pytania pacjenta w procesie leczenia oraz by zapewnić pacjentowi większe poczucie bezpieczeństwa. Co trzeci lekarz deklaruje, że stały kontakt z pacjentem jest potrzebny, aby zwiększyć wpływ na przebieg leczenia.

Gdy lekarz zamyka drzwi gabinetu, nierzadko zaczyna swój niewidzialny etat. SMS od pacjenta z prośbą o konsultację, e-mail z wynikami badań, wiadomość na Facebooku z prośbą o receptę – przeprowadzone jesienią zeszłego roku ogólnopolskie badanie lekarzy „Pacjent w telefonie” miało na celu zrozumieć skalę tego zjawiska oraz jego wpływ na lekarzy i ich pacjentów.

Dla dobra pacjenta

76% z 385 ankietowanych lekarzy utrzymuje kontakt z pacjentem poza wizytami, a 50% lekarzy udostępnia pacjentom swój prywatny numer telefonu. Medycy, którzy decydują się być w kontakcie ze swoimi pacjentami deklarują, że robią to najczęściej, by móc odpowiednio reagować na bieżące problemy lub pytania pacjenta w procesie leczenia oraz by zapewnić pacjentowi większe poczucie bezpieczeństwa. Co trzeci lekarz deklaruje, że stały kontakt z pacjentem jest potrzebny, aby zwiększyć wpływ na przebieg leczenia.

Wraz z postępem technologicznym, ale i zmianami stylu życia na naszych oczach i z naszym udziałem dokonuje się transformacja systemu ochrony zdrowia. Relacja lekarz-pacjent oparta przez lata na służebnej roli medyka, który oczekuje w zamian bezwzględnego podporządkowania się pacjenta w procesie diagnozy i leczenia przechodzi w model partnerski, współuczestniczący. Rolą lekarza nie jest już jedynie diagnozowanie i leczenie, ale zadbanie o szeroki dobrostan, w tym psychiczny i społeczny pacjenta – tłumaczy w raporcie dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego.

Kontakt bez granic

Takie osobiste wsparcie pacjentów walce z chorobą, ale i w nawigacji po systemie ochrony zdrowia lekarze biorą na siebie, często płacąc za to osobistą cenę. Głównym problemem jest brak kontroli nad godzinami kontaktu z pacjentem. Często dzwonią lub piszą oni do swoich lekarzy w ich czasie wolnym (co jest obciążające dla ponad 60% ankietowanych lekarzy) lub podczas wizyt z innymi pacjentami (na co narzeka 30,5% lekarzy).

O przepracowaniu lekarzy mówimy głośno już od lat. Według danych Naczelnej Izby Lekarskiej niektórzy z nich pracują nawet po 80 godzin tygodniowo. Jak pokazuje raport „Pacjent w telefonie” to dla nich nie koniec obowiązków. Jednak „cichy etat” przy telefonie odbiera im znacznie więcej niż tylko czas wolny. Wpływa na ich relacje z najbliższymi, rodzi frustrację i poczucie utraty kontroli – mówi Urszula Szybowicz, prezes Fundacji „Nie Widać Po Mnie” i dyrektor operacyjna Polskiej Federacji Szpitali.

Komunikacja bez zabezpieczeń

Jak zauważają prawnicy, nieformalne wsparcie pacjentów, choć tak bardzo cenione, nie może się odbywać z pominięciem zasad bezpieczeństwa wymiany danych medycznych. – Wielu lekarzy kontaktuje się z pacjentami za pomocą komunikatorów komercyjnych, takich jak np. WhatsApp, Messenger lub wiadomości e-mail i SMS, ponieważ narzędzia te są łatwo dostępne. Nie zapewniają one jednak odpowiedniego poziomu prywatności wiadomości – treści zawarte w e-mailach lub na Messengerze mogą być używane do profilowania pacjentów pod kątem reklamowym, a także mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy. Korzystanie z nich może też naruszać obowiązki lekarzy dotyczące zachowania tajemnicy zawodowej i poufności informacji dotyczących pacjentów oraz powiązane z tym prawo pacjenta do prywatności – podkreśla mecenas Olga Dąbrowska z kancelarii prawnej dotlaw.

Problem nie tylko w Polsce

Fakt, że opieka medyczna wychodzi poza ramy lekarskich gabinetów, staje się wyzwaniem na całym świecie. Niedawno opublikowane wyniki badania agencji The Harris Poll pokazały, że 93% z około 1000 ankietowanych lekarzy pierwszego kontaktu przyznawało się do wypalenia zawodowego. 77% przyznawało, że czuje przytłoczenie nadmiernymi wymaganiami związanymi z komunikacją z pacjentami, takimi jak odpowiadanie na e-maile, rozmowy telefoniczne i SMS-y, a 60% ankietowanych stwierdziło, że oczekuje się, że będą odpowiadać na wiadomości od pacjentów o każdej porze dnia, każdego dnia tygodnia. Według raportu, na takie zadania realizowane „po pracy” przeznaczają oni średnio 15 godzin tygodniowo.

Opieka telemedyczna upowszechniła się na tyle, że stała się jednym z aspektów pracy lekarskiej. Zazwyczaj gdy coś nie jest dla pacjentów jasne, poszukują pomocy w Internecie. Zamiast tego wolałbym, by pacjent konsultował się ze specjalistą. Oczywiście życzyłbym każdej lekarce i lekarzowi wystarczającego czasu na wizytę, czy też umiejętności dostosowania komunikatów do pacjenta, a każdej pacjentce i pacjentowi zdolności do zadawania pytań i aktywnego słuchania. Dlatego dostrzegam potrzebę stałej poprawy komunikacji pacjent-lekarz, również tej wykorzystującej rozwój technologii i towarzyszącej zmianom społecznym w XXI wieku – mówi dr n. med. Artur Drobniak, dyrektor Centralnego Ośrodka Badań i Kształcenia NIL, który był współorganizatorem badania.

Jestem przekonany, że od upowszechnienia skutecznych narzędzi ułatwiających pracę lekarzom, dzięki którym nie będą zmuszeni do pracy po godzinach i budującym poczucie zaopiekowania u pacjentów, dzieli nas już tylko kilka kroków. Muszą to być technologie wspierające rozwiązania systemowe, uwzględniające potrzeby pacjentów i pracowników ochrony zdrowia – podsumowuje

O badaniu

Organizatorami badania były Ośrodek Badań i Analiz Naczelnej Izby Lekarskiej i Doctor.one, a partnerami NIL IN – Sieć Lekarzy Innowatorów Naczelnej Izby Lekarskiej, Polska Federacja Szpitali i Fundacja „Nie Widać Po Mnie”. Raport z projektu dostępny jest na stronie https://www.pacjentwtelefonie.pl/.

Wypalenie zawodowe to problem, który może dotknąć każdego lekarza dentystę. Mówi o nim dr Dorota Merecz-Kot, kierownik Zakładu Psychologii Pracy Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi.

Źródło: https://niewidacpomnie.org/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

swiadczenia zdrowotne
Równy dostęp do leczenia polskich i ukraińskich pacjentów Lekarz

Narodowy Fundusz Zdrowia wspólnie z Rzecznikiem Praw Pacjenta przypomina o prawie do równego dostępu do świadczeń medycznych dla obywateli polskich i ukraińskich. Zgodnie z ustawą z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem...

sorbitol
Sorbitol – popularny zamiennik cukru – nie zawsze zdrowy Asysta

Liczne prowadzone od wielu lat badania potwierdzają negatywny wpływ spożycia cukru na zdrowie, co ma swoje przełożenie na naszą dietę, jak i ofertę handlową wielu producentów żywności. Jednak także substancje stosowane w miejsce cukru nie są wolne od...

prof. Piotr Ponikowski3
THE WUR 2023: wrocławski UMED najlepszy z polskich uczelni Lekarz

W najnowszym światowym rankingu THE World University Rankings 2023 (THE WUR 2023) znalazły się 32 polskie uczelnie - najwyżej Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu. 32 polskie uczelnie wyższe zakwalifikowano do najnowszej edycji światowego rankingu The...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Wasiluk
Poziom światowy w polskich gabinetach stomatologicznych Lekarz

- Uważam, że w Polsce w niektórych klinikach wykonujemy stomatologię na poziomie światowym. Granice się zatarły - mówi w rozmowie z Dentonetem dr n. med. Grzegorz Wasiluk, prezydent Polskiej Akademii Stomatologii Estetycznej. ...

pacjenci z Ukrainy 1
2 tysiące pacjentów z Ukrainy w polskich szpitalach Lekarz

W Polsce hospitalizowanych jest ponad 2 tys. pacjentów z Ukrainy. Blisko połowa z nich to dzieci. – Korzystając z mechanizmu unijnego przetransportowaliśmy 39 chorych do szpitali w różnych krajach członkowskich UE. W przypadku placówek uniwersyteckic...

KDO Dolinska
Czy choroby przyzębia zawsze wymagają leczenia chirurgicznego? Lekarz

Już tylko do najbliższej niedzieli 21 listopada można zapewnić sobie dostęp do wykładu „Niechirurgiczne leczenie przyzębia. Jak, kiedy i po co?” autorstwa dr n. med. Ewy Dolińskiej w wyjątkowej cenie 149 zł (-50% od ceny regularnej). Został on zareje...

Aneta Furtak
Leczenie recesji dziąsłowych – czy zawsze jest konieczne? Lekarz

– Nie każde recesje dziąsłowe wymagają leczenia i zabiegów chirurgicznych. Oceniamy to na podstawie ilości dziąsła skeratynizowanego oraz ilości dziąsła przyczepionego nad wyrostkiem kostnym – mówi lek. dent. Aneta Furtak, absolwentka Uniwersytetu Ja...

stomatologia 2
Problemy polskich studentów kierunków medycznych z Ukrainy Lekarz

Na mocy uchwalonej niedawno tzw. specustawy polscy studenci kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego kształcący się dotąd na Ukrainie mają mieć możliwość kontynuowania nauki w Polsce. Po uchwaleniu ustawy pojawiły się jednak problemy, dotyczące...

seniorzy
30% polskich seniorów z bezzębiem, 49% - z częściowymi brakami Lekarz

Wśród polskich seniorów 20,8% zachowuje uzębienie funkcjonalne, 49,1% ma częściowe braki zębowe, a 30,1% – bezzębie. Stan uzębienia polskiego społeczeństwa pogarsza się wraz z wiekiem. Seniorzy z najstarszych grup wiekowych, mieszkańcy wsi i regionów...

NFZ 2
NFZ zwiększa etat przeliczeniowy dla świadczeń stomatologicznych Lekarz

Opublikowany został projekt rozporządzenia prezesa NFZ-u w sprawie zmiany wielkości etatu przeliczeniowego dla wszystkich zakresów świadczeń stomatologicznych, rozliczanych jednostkowo i pakietami. Jest to konieczne, bo po wejściu w życie ustawy z 26...