Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Zapobieganie zakażeniom w gabinecie stomatologicznym

Publikacja:
Zapobieganie zakażeniom w gabinecie stomatologicznym

Zapobieganie zakażeniom w gabinecie stomatologicznym

Pomimo ciągłego rozwoju technologii, przestrzegania wszelkich możliwych zasad higieny osobistej oraz dekontaminacji, asysta stomatologiczna jest nieustannie narażona na zakażenia krzyżowe w miejscu pracy. Dlatego należy znać i stosować podstawowe reguły ich zapobiegania.

Nieustanne ryzyko zakażeń krzyżowych dotyczy zarówno zespołu stomatologicznego, jak i pacjentów. W przypadku asystentek wyróżnia się dwie grupy czynników sprzyjających zakażeniom:

• bezpośrednie (np. jama ustna pacjenta, narzędzia i urządzenia wykorzystywane podczas zabiegów, końcówki prostnic, gumki, wiertła).
• pośrednie (unit stomatologiczny, lampa, ssaki, koferdamy, powierzchnie pionowe i poziome, drobne elementy wyposażenia gabinetu).

Do najgroźniejszych drobnoustrojów, na kontakt z którymi narażone są asystentki, zaliczają się natomiast paciorkowce, prątki gruźlicy, wirusy HIV, HBV czy HCV oraz grzyby z rodziny candida. Wszystkie one mogą znajdować się w ślinie pacjenta, co kwalifikuje jamę ustną jako obszar o wysokim ryzyku zakażenia.

Zapobieganie zakażeniom krzyżowym spowodowanym przez czynniki bezpośrednie polega przede wszystkim na rzetelnie i starannie wykonywanym procesie dekontaminacji, w skład którego wchodzi dezynfekcja wstępna, oczyszczanie, dezynfekcja właściwa i sterylizacja. Możliwe jest także wykorzystywanie jak największej ilości narzędzi i urządzeń jednorazowego użytku. W przypadku czynników pośrednich konieczne jest regularne wykonywanie procedur mycia i dezynfekcji, a także stosowanie osłon na niektóre przedmioty, takie jak zagłówek unitu czy uchwyty do lamp.

Asysta stomatologiczna w celu zapobiegania zakażeniom krzyżowym musi również wykorzystywać środki ochrony osobistej. Zaliczają się do nich zwłaszcza rękawiczki, fartuchy i maski (najlepiej, gdy wszystkie one są jednorazowego użytku). Do obowiązków osoby zarządzającej gabinetem lub kliniką należy ponadto zapewnienie personelowi wszystkich niezbędnych szkoleń (BHP, pierwsza pomoc, postępowanie z odpadami medycznymi) oraz regularna weryfikacja procedur.

Zapobieganie zakażeniom krzyżowym to także wypracowane pozytywne nawyki, o które asystentki mogą zadbać same. Zalicza się do nich m.in. praca w rękawiczkach jedynie przy pacjencie (a nie np. przy dokumentacji lub komputerze), obowiązkowe stosowanie masek ochronnych w trakcie pracy przy pacjencie, dbanie o brak jakichkolwiek uszkodzeń skóry dłoni (np. zbyt mocno wycięte skórki przy paznokciach) oraz regularna procedura higienicznego mycia rąk. Wiele chorób spowodowanych przez zakażenia krzyżowe może z początku przebiegać bezobjawowo, więc asysta stomatologiczna musi zachować w trakcie kontaktu z każdym pacjentem rygorystyczne środki ostrożności.

Zapobieganie zakażeniom w stomatologii to również odpowiednie przygotowanie wielorazowych wyrobów medycznych do ponownego zastosowania. Zobacz, jak to robić.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

dentysta
Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna? Lekarz

W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o ż...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

feedback w gabinecie
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...

Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym
Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...

pacjent z demencja
Pacjent z demencją w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...

leczenie stomatologiczne5
Nieoczywiste powody wizyty w gabinecie stomatologicznym Asysta

Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...