Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Publikacja:
Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku

Dla wielu z nas informacja ta może być zaskakująca, ale wywołując pacjenta po nazwisku na zabieg lub np. badanie RTG – w myśl obowiązujących przepisów – możemy zostać posądzeni o złamanie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i ujawnienie tajemnicy lekarskiej. Dlaczego?

Ponieważ pozwalamy w ten sposób na identyfikację jego tożsamości. A zatem – w pewnym sensie ujawniamy tajemnicę lekarską, a ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty narzuca obowiązek jej zachowania. W praktyce oznacza to, że lekarzowi nie wolno nie tylko przekazywać informacji osobom niepowołanym o stanie zdrowia pacjenta (czy innych szczegółach dotyczących tego zagadnienia), ale również jakichkolwiek informacji o stanie majątkowym, rodzinnym, zawodowym czy o miejscu zamieszkania, nałogach, upodobaniach itp. Zakaz ten dotyczy także imienia i nazwiska.

Warto zaznaczyć, że dane dotyczące stanu zdrowia są objęte szczególną ochroną – są tzw. dane sensytywne (wrażliwe). Jeśli jednak dane osobowe połączymy z danymi sensytywnymi – one również stają się sensytywne. A jeśli pacjent oczekuje w kolejce do lekarza specjalisty – dość łatwo połączyć nazwisko z jego chorobą czy problemami zdrowotnymi.

Inną ustawą, którą możemy naruszyć poprzez użycie danych osobowych pacjenta w poczekalni, jest ustawa o poszanowaniu intymności pacjenta (mówi o tym Kodeks Etyki Lekarskiej). Np. wywołanie u pacjenta uczucia wstydu jest naruszeniem tej ustawy. A zatem – jeśli np. badanie, na które pacjent oczekuje, w jego poczuciu jest wstydliwe – wywołanie go po nazwisku może wywołać w nim duże uczucie dyskomfortu.
 

BZ
Źródło: Medycyna Praktyczna

Zachęcamy również do przeczytania:
Czy każdego pacjenta należy informować o stanie jego zdrowia?


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Swiatowy Dzien Bezpieczenstwa Pacjenta
17 września – Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta Lekarz

W niedzielę 17 września obchodzony jest kolejny Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta, ustanowiony przez WHO w 2019 r. Jego głównym celem jest poprawa świadomości znaczenia bezpieczeństwa pacjentów oraz zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w bezp...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
agresja pacjenta
Agresja pacjenta w gabinecie – jak należy reagować? Lekarz

Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...

jak przygotowac pacjenta do leczenia ortodontycznego
Jak przygotować pacjenta do leczenia ortodontycznego? Asysta

Leczenie ortodontyczne staje się coraz bardziej popularne wśród pacjentów w różnym wieku. Kluczem do jego sukcesu jest odpowiednie przygotowanie pacjenta, które obejmuje nie tylko szczegółową diagnostykę, ale również wyleczenie wszystkich zębów i zmi...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

Forum dla jakosci
Zainaugurowano Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta Lekarz

W ubiegłym tygodniu odbyło się pierwsze spotkanie Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta, powołanego przez Porozumienie Organizacji Lekarskich. Jego celem jest zaprojektowanie zmian w ochronie zdrowia na korzyść pacjentów i lekarzy. – Stawiamy n...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

shutterstock 68716348
Obsługa pacjenta gabinetu ma istotne znaczenie Lekarz

Nietrudno zauważyć, że świat handlu detalicznego z każdym rokiem coraz bardziej przegrywa z zakupami dostępnymi online. Znacznie szersza oferta niż w tradycyjnych sklepach, szybkość transakcji i realizacji zamówienia, możliwość zwrotu nietrafionego z...

muzyka w gabinecie
Muzyka w poczekalni gabinetu: tak, ale jaka? Lekarz

Podczas wizyty u lekarza, w tym stomatologa, liczy się przede wszystkim to, co najważniejsze, czyli jak leczymy naszych pacjentów. Ale nie bez znaczenia są także inne czynniki, które decydują o tym, czy pacjenci czują się w naszej praktyce dobrze – a...