Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych?

Publikacja:
Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych?

Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych?

Rzecznik Praw Pacjenta i prezes Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem.

Współcześnie pacjenci są coraz bardziej świadomi praw, jakie przysługują im podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Powoduje to, że oczekują oni od personelu medycznego nie tylko profesjonalnego i zgodnego z zasadami aktualnej wiedzy medycznej udzielania im tych świadczeń, ale także poszanowania ich prawa do informacji o swoim stanie zdrowia czy też możliwości przedstawienia lekarzowi swojej opinii na temat leczenia.

Jak podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta, taka wiedza nie powinna być odbierana przez środowisko lekarskie jako podważanie ich kompetencji lecz jako chęć aktywnego włączenia się w proces leczenia. Obawiając się o swój stan zdrowia, pacjenci często stają przed problemami dotąd nieznanymi, a w sytuacji ciężkiej choroby czy też zagrożenia życia strach potęguje ich dyskomfort psychiczny i rodzi różnego rodzaju obawy związane z leczeniem. Pacjent staje się zdezorientowany, zdenerwowany lub zniecierpliwiony.

Osoba udzielająca pacjentowi informacji o jego stanie zdrowia musi wziąć pod uwagę, że pacjent bardzo często ma znikomą wiedzę na temat swojej choroby, dlatego powinna zrobić to w sposób jak najbardziej zrozumiały. Dobrze przekazana informacja z pewnością wpłynie pozytywnie na współpracę między lekarzem a pacjentem, a w konsekwencji na cały proces leczenia pacjenta i jego szybszy powrót do zdrowia.  – Pacjent, który wierzy w proces leczenia, widzi jego sens, ufa lekarzowi i całemu personelowi jest w dużo lepszej kondycji i szybciej dochodzi do zdrowia niż pacjent, który takiego poczucia bezpieczeństwa nie ma – zaznaczył Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Nieporozumienia w komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem powodują spadek zaufania społecznego do osób udzielających świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza lekarzy. Dlatego Rzecznik Praw Pacjenta razem z prezesem Naczelnej Izby Lekarskiej wspólnie wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem. Studenci kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych powinni mieć możliwość uzyskania dodatkowej wiedzy praktycznej m.in. w jaki sposób przekazywać pacjentom informacje, szczególnie w ciężkich dla nich chwilach.

Ergonomia to wciąż mało znane i niedoceniane zagadnienie. Tajniki zasad poznawali uczestnicy kursu „Ergonomia okiem praktyka”, który odbył się pod patronatem medialnym Dentonetu i e-Dentico.

AF

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Sergiusz Szajek videonews
„Złote zasady” komunikacji z pacjentem Lekarz

Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...

studia stomatologiczne2
Więcej miejsc na studiach stomatologicznych Lekarz

Z projektu rozporządzenia ministerstwa zdrowia, który w poniedziałek (9 września) trafił do konsultacji publicznych wynika, że łączny limit przyjęć na kierunku lekarsko-dentystycznym w roku akademickim 2024/2025 wyniesie 1410 miejsc. Zgodę na uruchom...

Agnieszka Mielczarek
Wyzwania w komunikacji z pacjentem senioralnym Lekarz

– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
wpis do rejestru zawodow medycznych
Pół roku więcej na wpis do Rejestru Zawodów Medycznych Asysta

Jak poinformowało ministerstwo zdrowia w specjalnym komunikacie, przedstawiciele profesji medycznych ujętych w ustawie o niektórych zawodach medycznych – czyli m.in. asystentki i higienistki stomatologiczne – będą mieć pół roku więcej na uzyskanie wp...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą Lekarz

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...

Sergiusz Szajek 2
Błędy w komunikacji z pacjentem Lekarz

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...

komunikacja z pacjentem
Uczelnie medyczne mają potrzebę szkoleń z komunikacji z pacjentem Lekarz

Uczelnie medyczne w Polsce widzą potrzebę szkoleń w zakresie nowych metod dydaktycznych, etyki medycznej i komunikacji z pacjentem – wynika z analizy ankiet wypełnionych przez 19 uczelni medycznych na potrzeby raportu na temat warunków kształcenia na...

studia stomatologiczne
1366 miejsc na studiach stomatologicznych w roku akademickim 2024/2025 Lekarz

Ministerstwo zdrowia opublikowało i przekazało do konsultacji projekt rozporządzenia, który określa limit przyjęć na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym w roku akademickim 2024/2025. Na studia na kierunku lekarsko-dentystycznym projektowany...

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

komunikacja
PUM: szkolenia z komunikacji dla przyszłych dentystów Lekarz

Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie.  Cele...

Magdalena Szajnar
Miasto Dentystów: o biznesie, komunikacji z pacjentem i… podróżach Lekarz

– Nas, lekarzy dentystów, kompletnie nie uczy się, jak prowadzić biznes. Nie uczy się nas nawet tego, jakie są wymogi instytucji, które mogłyby zainteresować się gabinetem. Jest tu ogromna luka do wypełnienia, bo szkoli się nas na świetnych specjalis...