Suchy zębodół i wysokie odszkodowanie dla pacjentki
Suchy zębodół i wysokie odszkodowanie dla pacjentki
Spis treści
Pacjentka gabinetu dentystycznego z miasta Hull (Wielka Brytania) uzyskała kwotę 13 000 funtów szterlingów (równowartość 72 000 złotych) zadośćuczynienia w ramach ugody pozasądowej po tym, jak stomatolog przeprowadzający u niej leczenie implantoprotetyczne pozostawił ją bez opieki, gdy zmagała się z silnymi dolegliwościami bólowymi.
Pacjentka Vivienne Dixon udała się do kliniki Castle Park Dental Care, gdzie dr Chris Branfield usunął kobiecie sześć zębów i założył cztery implanty. Podczas leczenia pacjentka została również zaopatrzona w tymczasowy most.
Powikłania po mnogiej ekstrakcji i implantacji
Po zabiegu 75-letnia pacjentka zaczęła odczuwać silne dolegliwości bólowe głowy. Wróciła do gabinetu, gdzie przepisano jej środki przeciwbólowe. Pacjentka uzyskała zapewniane, że ból po zabiegu nie jest niczym niepokojącym, ale dolegliwości – pomimo przyjęcia zaleconych leków – nie ustępowały.
W rozmowie z dziennikarzem lokalnej gazety „Hull Live” Vivienne Dixon powiedziała: – Zdecydowałam się pójść do lekarza na badanie kontrolne i zostałam poinformowana, że wystąpił u mnie suchy zębodół – powikłanie, w którym może, choć nie musi, tworzyć się skrzep krwi po usunięciu zęba. Kości i nerwy w mojej jamie ustnej były odsłonięte i to właśnie sprawiało mi tyle bólu. Założone implanty musiały zostać usunięte, ponieważ ból był tak silny, że nie byłam w stanie jeść. Wskutek tego cierpiałam i straciłam wiele na wadze.
Pomimo złych doświadczeń, emerytka z Hull kontynuowała leczenie w Castle Park Dental Care: – Około tydzień po tym, jak wprowadzony został implant, byłam na pogrzebie mojego najlepszego przyjaciela i bez powodu wystąpiło u mnie niekontrolowane krwawienie jamie ustnej. Natychmiast udałam się do praktyki i rozmawiałam ze współpracownikiem dr. Branfielda, który stwierdził, że wskazane jest ponowne usunięcie implantu. Cała procedura była znów niezwykle bolesna, dodatkowo martwiłam się, ile będą mnie kosztowały wszystkie te zabiegi – kontynuowała pacjentka.
Na późniejszej wizycie Vivienne została zaopatrzona w most tymczasowy: – Wydawało mi się, że mam więcej problemów z zębami od czasu rozpoczęcia leczenia z użyciem implantów, ale za każdym razem byłam zapewniana, że terapia, której byłam poddawana, była odpowiednia, dlatego zgodziłam się na założenie mostu – powiedziała Dixon.
Pomimo wszystkich tych zabiegów, Vivienne nadal odczuwała intensywny ból. Jednak następnym razem, gdy próbowała wrócić do gabinetu, dr Branfield nie chciał się z nią spotkać. – Czułam się tak, jakby umywał ręce, więc udałam się do innej praktyki, gdzie stwierdzono, że moja dieta zapewne nie była wystarczająco miękka. W tym momencie ostatecznie straciłam przekonanie o prawidłowości prowadzonego leczenia, ponieważ jadłam tylko zupę.
– Dwa miesiące później mój most zaczął pękać, a ja wysyłałam zdjęcia do praktyki, które były jednak ignorowane. Wszystko wskazywało na to, że nie chcą mieć ze mną już więcej do czynienia – powiedziała Vivienne. Ostatecznie chcąc zakończyć dolegliwości bólowe, pacjentka zwróciła się po wsparcie do innych specjalistów – została przez nich poinformowana o problemach z implantami i mostem.
Zaangażowanie prawników
Szukając pomocy prawnej, Vivienne Dixon zwróciła się o pomoc do Dental Law Partnership. Na podstawie udostępnionej dokumentacji stomatologicznej prawnicy wykazali, że stomatolog nie ocenił odpowiednio sytuacji w jamie ustnej pacjentki i nie odradził pani Dixon wszczepienia implantów ze względu na niedostateczną ilość kości w miejscach planowanych wszczepów. Prawnicy wykazali, że nieodpowiedni był również przygotowany dla pacjentki most.
W rozmowie z „Hull Live”, prawnik Tim Armitage z kancelarii Dental Law Partnership powiedział: – Niepokój i ból, którego doświadczyła nasza klientka, był całkowicie niepotrzebny. Gdyby dentysta przeprowadził odpowiednie leczenie, można by uniknąć problemów, z jakimi zmagała się pacjentka.
Sprawa Vivienne Dixon zakończyła się podpisaniem ugody pozasądowej – dr Chris Branfield przekazał na rzecz pacjentki kwotę 13 000 funtów szterlingów, ale nie zgadza się z twierdzeniem, że sytuacja ta została spowodowana przez błąd medyczny.
– Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec.
T.H.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Sąd Okręgowy w Lublinie podtrzymał karę 2 lat i 10 miesięcy więzienia dla 53-letniego dentysty, który molestował seksualnie pacjentki. Jednocześnie podwyższono kwotę zadośćuczynienia dla jednej z pokrzywdzonych kobiet – z 10 do 25 tys. zł. O sprawie...
Środowisko medyczne ma wątpliwości dotyczące rozporządzenia ministerstwa zdrowia w sprawie prowadzenia tzw. rejestru ciąż. Chodzi m.in. o to, czy ciążę pacjentki będzie musiał do niego wpisywać np. lekarz dentysta, do którego zgłosi się kobieta i poi...
Zgodnie z informacją przekazaną przez Departament Pracy Stanów Zjednoczonych, lekarz stomatolog praktykujący w stanie Illinois musi wypłacić 20 000 dolarów (równowartość prawie 81 000 zł) zaległego wynagrodzenia asystentce stomatologicznej, którą bez...
Dentystka z gminy Kikół odmówiła leczenia otyłej pacjentki, argumentując to stwierdzeniem, że "zarwałaby jej łóżko i spadłaby na parter". Sprawę bada Narodowy Fundusz Zdrowia i Rzecznik Praw Pacjenta. Pacjentka z gminy Kikół czekała na wizytę u dent...
Ława przysięgłych sądu dla Eastern District of Kentucky uznała winnym amerykańskiego lekarza stomatologa, który przepisując nieuzasadnione z medycznego punktu widzenia opioidy, przyczynił się do śmierci pacjentki. Wyrok w tej sprawie ma zapaść pod ko...
Rzecznik Praw Pacjenta wydał decyzję kończącą pierwsze z postępowań dotyczące odczynów niepożądanych po szczepieniu przeciw COVID-19. Pacjent z województwa mazowieckiego, u którego zdiagnozowano zespół Guillain-Barré, otrzyma 45 tys. zł w ramach Fund...
42-letnia Cameron Newsom z powodu raka płaskonabłonkowego czwartego stopnia straciła pół języka. Lekarze odbudowali go jednak przy pomocy tkanek pobranych z nogi pacjentki. Diagnostyka raka języka u 42-letniej kobiety z Colorado Springs trwała prawi...
Dzieci to szczególna kategoria pacjentów, wymagająca umiejętności nie tylko stricte zawodowych. Niezbędne jest także zrozumienie obaw, z jakimi do gabinetu stomatologicznego przychodzą najmłodsi pacjenci – nie do końca świadomi konieczności poddania ...
Dentysta z Lublina został skazany na 2 lata i 10 miesięcy więzienia za gwałt i molestowanie seksualne pacjentek. Mężczyzna odwołał się jednak od zasądzonej kary, chcąc uniewinnienia. Wyrok zostanie ogłoszony 29 marca. W sierpniu 2021 r. 51-letni sto...
Od 12 lutego 2022 r. do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 440 wniosków o świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. Ponad 15% złożonych wniosków związanych jest z wystąpieniem reakcji anafilaktycznych bezpośrednio po podaniu szczepio...
Wykonane badania obrazowe oraz badania laboratoryjne umożliwiły postawienie diagnozy ziarniniaka olbrzymiokomórkowego (CGCG) u nastoletniej pacjentki. Zmiana, która rozwinęła się po prawej stronie żuchwy, objawiała się intensywnym bólem i obrzękiem. ...