Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Rola komunikacji w rozwoju gabinetu stomatologicznego

Publikacja:
Rola komunikacji w rozwoju gabinetu stomatologicznego

Rola komunikacji w rozwoju gabinetu stomatologicznego

Skuteczna komunikacja w praktyce stomatologicznej to jeden z kluczowych czynników prawidłowego funkcjonowania gabinetu jako przedsiębiorstwa, a zarazem warunek dalszego rozwoju. Temat ten przybliża brytyjski portal Dentistry.co.uk.

W świecie stomatologii ciągła presja czasu, cele, które trzeba osiągnąć oraz chęć rozwoju praktyki i zwiększenia dochodów mogą często skutkować zbyt pośpiesznym i pobieżnym kontaktem z pacjentami. Bo jeśli dyskutujemy, a nie „wiercimy”, to nie zarabiamy.

Tajemnica zrównoważonego rozwoju i długoterminowego sukcesu gabinetu tkwi jednak w sprzecznej z naszą intuicją strategii: w zwolnieniu tempa. Poświęcając czas na kontakt z pacjentami, zadając właściwe pytania i odpowiadając z niekłamanym zainteresowaniem, można uzyskać wzrost dochodów, a zarazem zbudować bazę lojalnych pacjentów.

Obserwacja potwierdza, że znaczną poprawę dochodów dentystów i poziomu zadowolenia ich pacjentów można uzyskać, gdy więcej czasu poświęca się na proces konsultacji, zbieranie informacji, dyskusję, planowanie leczenia i prezentację leczenia.

Wartość skutecznej komunikacji

Prawidłowa komunikacja z pacjentami (i nie tylko z nimi, bo nie należy zapominać o zespole) to cecha każdego odnoszącego sukcesy dentysty. Wykracza ona poza zwykłe wyjaśnianie, a sposobów na poprawę umiejętności aktywnego słuchania jest wiele.

Nawiązywanie kontaktu wzrokowego: utrzymuj kontakt wzrokowy z pacjentem, aby pokazać, że jesteś w pełni zaangażowany w rozmowę. Ta prosta czynność może mieć znaczący wpływ na to, jak pacjenci postrzegają twoje zainteresowanie.

Używaj pytań otwartych: zachęcaj pacjentów do dzielenia się swoimi pragnieniami, obawami i doświadczeniami poprzez zadawanie pytań otwartych. Zamiast pytać, „czy jest Pan zadowolony z wyglądu swoich zębów?”, możesz zapytać „co jest dla Pana ważne w wyglądzie Pana uśmiechu?”.

Zastanów się i podsumuj: pomyśl nad tym, co powiedział pacjent, aby pokazać, że go aktywnie słuchasz i wyjaśnij wszelkie nieporozumienia. Używanie słów pacjenta, a nie „tłumaczenie” ich na własne, buduje relację i dowodzi, że słuchasz z uwagą.

Staraj się nie przerywać: pozwól, by pacjent dokończył swoją myśl, zanim zaczniesz odpowiadać. Przerywanie może sprawić, że pacjent poczuje się poganiany, a nawet lekceważony.

Warto zadawać właściwe pytania

Zadawanie pytań jest niezbędne, by poznać potrzeby i obawy pacjenta, które mogą nie być wyrażone na początku. Pomoże to nie tylko w zapewnieniu lepszej opieki, ale także w rozpoznaniu możliwości dodatkowych zabiegów, które mogą poprawić stan zdrowia i zadowolenie pacjentów, a przy tym podnieść przychody praktyki.

Wielu pacjentów ma obawy związane z estetyką i niechętnie o nich wspominają, a lekarze dentyści nierzadko czują się niezręcznie, wskazując na coś, co zauważyli i obawiając się negatywnej rekcji pacjenta lub zarzutu, że są nachalni lub szukają dodatkowego zarobku. Możesz zapytać, czy pacjent jest zadowolony ze swojego uśmiechu i czy oczekuje jakichś zmian. Podjęcie tego tematu może otworzyć drzwi do dyskusji na temat zabiegów stomatologii kosmetycznych.

Warto też zadawać pytania, które wybiegają w przyszłość, wykraczają poza zakres pracy, którą stomatolog ma do wykonania w najbliższym czasie. Dzięki temu pacjent może zastanowić się, jaki za kilka czy kilkanaście lat powinien być stan zdrowia jego jamy ustnej.

Odpowiadaj okazując prawdziwe zainteresowanie

To, jak dentysta odpowiada pacjentowi, może mieć ogromny wpływ na jego ogólne doświadczenia z leczenia, jakiemu jest poddawany. Szczera, empatyczna reakcja sprzyja budowaniu zaufania i pokazuje, że lekarzowi naprawdę zależy na zadowoleniu i zdrowiu pacjenta.

Empatia: okazuj empatię, wykazując zrozumienie dla odczuć i obaw pacjenta. Stwierdzenia takie jak „rozumiem, że radzenie sobie z tym bólem było dla Pana naprawdę trudne” potwierdzają doświadczenia pacjenta i budują relację z lekarzem.

Edukuj: gdy omawiasz stan zdrowia pacjenta i proponowane opcje leczenia, używaj jasnych i zwięzłych wyjaśnień. Wtedy, gdy to możliwe, unikaj medycznych terminów, by mieć pewność, że pacjent cię rozumie. Zdanie „ten zabieg pomoże zmniejszyć stan zapalny powodujący ból” jest bardziej zrozumiałe i uspokajające niż stosowanie żargonu medycznego.

Kontynuacja: okazuj troskę, kontynuując poprzednie rozmowy. Podczas następnej wizyty spytaj, jak pacjent radzi sobie z omawianymi wcześniej kwestiami. Przypomnienie „ostatnim razem mówił Pan o pewnym dyskomforcie podczas szczotkowania. Jak było ostatnio?” potwierdza, że indywidualnie traktujesz swoich pacjentów.

Dobra komunikacja z pacjentami a sukces finansowy

Poświęcenie więcej uwagi komunikacji z pacjentami i poświęcenie czasu na budowanie głębszych relacji z pacjentami może prowadzić do znacznych korzyści finansowych dla twojej praktyki.

Pozyskiwanie pacjentów na lata: pacjenci, którzy czują się rozumiani, chętniej wracają na regularne wizyty i kontynuują leczenie. Przekłada się to na rosnącą bazę pacjentów i stabilizację praktyki dentystycznej.

Większa akceptacja leczenia: gdy pacjent ufa lekarzowi i rozumie konieczność i korzyści płynące z proponowanych zabiegów, jest bardziej skłonny je zaakceptować, zwiększając przychody praktyki.

Marketing szeptany: zadowoleni pacjenci to najlepsi ambasadorzy naszego gabinetu. Jest bardzo prawdopodobne, że polecą twoją praktykę swoim znajomym i rodzinie, poszerzając bazę pacjentów bez potrzeby podejmowania przez gabinet innych, nierzadko kosztowych działań.

Lepsza reputacja: informacje o wyjątkowej opiece nad pacjentem i komunikacji mogą wyróżnić twoją praktykę na tle konkurencji. Pomoże to przyciągnąć nowych pacjentów, którzy w leczeniu stomatologicznym poszukują bardziej osobistych relacji.

Zadowolenie pacjentów

W pogoni za rozwojem i sukcesem łatwo wpaść w pułapkę pośpiechu w kontaktach z naszymi pacjentami. Jednak przyjmując filozofię „zwolnij, aby przyspieszyć”, możesz zastosować w swoim gabinecie nieco inną filozofię. Skuteczna komunikacja, oparta na aktywnym słuchaniu, przemyślanych pytaniach i szczerych odpowiedziach, nie tylko zwiększa zadowolenie pacjentów, ale także zapewnia sukces finansowy.

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować relację z pacjentem, a od tego, żeby go leczyć. Uważam, że takie założenie to największy błąd, jaki można popełnić w zakresie pozamedycznym – mówi Sergiusz Szajek, trener biznesu i coach, współpracujący m.in. z siecią Medicover Stomatologia.

Źródło: https://dentistry.co.uk/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

kradziez
USA: z gabinetu stomatologicznego... do więzienia Lekarz

Mieszkanka stanu Pensylwania (USA) została skazana na karę więzienia za kradzież prawie 100 tys. dolarów z gabinetu stomatologicznego oraz restauracji, w których pracowała. 59-latka ukradzione pieniądze przeznaczała na… wakacyjne wyjazdy. Kimberly ...

opinie pacjentow
Opinie pacjentów a marketing gabinetu stomatologicznego Lekarz

Świadectwa pacjentów, zarówno te wyrażane słownie, jak i publikowane w Internecie, mogą być dla stomatologów źródłem satysfakcji, potwierdzeniem słuszności obranej drogi zawodowej, ale też powodem obaw i problemów – także takich, na które dentyści w ...

menedzer gabinetu
Czy warto zatrudnić menedżera gabinetu stomatologicznego? Lekarz

Prowadzenie gabinetu stomatologicznego to działalność zarówno medyczna, jak i biznesowa. Choć pacjent widzi głównie fotel, lampę i lekarza w masce, to za kulisami dzieje się znacznie więcej: zarządzanie zespołem, organizacja pracy rejestracji, kontro...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Instagram
Instagram gabinetu stomatologicznego – jak go prowadzić? Lekarz

Niezależnie od naszych osobistych odczuć w stosunku do mediów społecznościowych, wielu naszych obecnych i potencjalnych pacjentów jest aktywnych na Instagramie lub pod wpływem tych, którzy tam już są. W brytyjskim portalu Dentistry.co.uk Shaz Memon, ...

wyrok1
Z gabinetu stomatologicznego do celi na 2,5 roku Lekarz

Lekarz stomatolog z amerykańskiego stanu Illinois wkrótce trafi na 2,5 roku do więzienia federalnego po tym, jak w nieuczciwy sposób uzyskał kwotę 1,2 miliona dolarów na leczenie, które nie zostało przez niego przeprowadzone. Oskarżony przyznał się d...

koszty zalozenia gabinetu
Niemcy: wzrosły koszty założenia gabinetu stomatologicznego Lekarz

Z analizy przeprowadzonej przez Deutsche Apotheker- und Ärztebank (apoBank) – bank udzielający wsparcia osobom otwierającym gabinety lekarskie – wynika, że średnia cena założenia indywidualnej praktyki stomatologicznej w Niemczech w ubiegłym roku wzr...

Romident 2
Lokalizacja gabinetu stomatologicznego – dlaczego jest ważna? Lekarz

Wybór lokalizacji gabinetu stomatologicznego to jedna z najważniejszych decyzji, jaką musi podjąć lekarz dentysta rozpoczynający pracę na własny rachunek. Lokal przeznaczony na gabinet musi nie tylko spełniać szereg wymogów technicznych, ale również ...

Sergiusz Szajek 2
Błędy w komunikacji z pacjentem Lekarz

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...

blog gabinetu
Skuteczny blog gabinetu stomatologicznego – czyli jaki? Lekarz

Blog to narzędzie, które może efektywnie wspierać działania prowadzone przez każdą firmę. Nie inaczej jest w przypadku praktyk dentystycznych. Jeżeli chcesz zainteresować swoją ofertą potencjalnych pacjentów i przekonać ich do wizyty w swoim gabineci...

sukces gabinetu
„Cisi zabójcy” sukcesu gabinetu stomatologicznego Lekarz

W najnowszym odcinku podcastu serwisu DrBicuspid.com wystąpił doktor prawa Alex Nottingham, założyciel i dyrektor generalny All-Star Dental Academy, który mówił o „cichych zabójcach” w gabinecie stomatologicznym – problemach, które niejednokrotnie po...