Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia
Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia
Bez właściwego porozumienia lekarza z chorym proces leczenia nie jest możliwy – twierdzi dr n. med. Katarzyna Jankowska, prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej.
Dlaczego? Przede wszystkim z tego względu, że bez prawidłowo przeprowadzonego wywiadu i zebrania potrzebnych informacji – nie jest możliwe, by postawić trafną diagnozę. Z kolei bez diagnozy nie można podjąć skutecznego leczenia. A zatem – komunikacja z pacjentem i umiejętne podjęcie z nim dialogu oraz wymiana informacji są kluczowe i stanowią istotny element sztuki lekarskiej.
Warto zaznaczyć, że skuteczna komunikacja interpersonalna opiera się na wzajemnej wymianie informacji. Co więcej – bardzo istotnym jej elementem jest umiejętność aktywnego słuchania (a nie zawsze docenia się jej wagę, zwłaszcza w sytuacjach, gdy lekarze obciążeni są obowiązkami medycznymi i administracyjnymi). Stąd – paradoksalnie – w polskiej medycynie coraz trudniej usłyszeć głos pacjenta, który powinien zajmować w niej miejsce podmiotowe.
Z drugiej strony – zmienia się charakter służby zdrowia – w epoce socjalizmu miała ona nieco inny charakter. Obecnie relacje lekarzy z pacjentami z paternalistycznych stają się coraz bardziej partnerskie. Pacjenci mają coraz większe oczekiwania, chcą bardziej aktywnie uczestniczyć w procesie leczenia, być dobrze poinformowani co do stanu swojego zdrowia i możliwych metod terapii. Stąd rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentami jest dla lekarzy kluczowa. Szczególnie w sytuacjach trudnych, gdy potrzebują oni nie tylko medycznego, ale i psychicznego wsparcia.
BZ
Źródło: "Medexpress"
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowi...
W dniach 22-23 maja 2025 r. w Warszawie odbyła się I Konferencja Radiologii Stomatologicznej i Szczękowo-Twarzowej, zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Radiologii Stomatologicznej i Szczękowo-Twarzowej. Polscy i zagraniczni wykładowcy przybliżyli...
Rola higienistki we współczesnej stomatologii wykracza daleko poza przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych. Profesjonalna opieka obejmuje również edukację zdrowotną, motywowanie do zmiany nawyków oraz wspieranie pacjentów w profilaktyce chorób. Jed...
– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Efektywna komunikacja lekarza z pacjentem jest istotnym elementem wysokiej jakości opieki stomatologicznej, bezpośrednio wpływającym na doświadczenia pacjentów i wyniki leczenia. Jednak nawet w znakomicie funkcjonującym gabinecie dentystycznym łatwo ...
Wiodące organizacje zdrowotne z USA – w tym Amerykańska Akademia Stomatologii Dziecięcej (American Academy of Pediatric Dentistry, AAPD) – zalecają, by dzieci i młodzież w wieku od 5 do 18 lat na co dzień piły przede wszystkim wodę oraz mleko. Należy...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...
Leczenie ortodontyczne to proces wymagający nie tylko zaangażowania ze strony specjalistów, ale również aktywnej współpracy i samodyscypliny pacjenta. Jednym z najważniejszych elementów terapii jest utrzymywanie prawidłowej higieny jamy ustnej, co za...