Odwołuję, nie blokuję! Trwa druga edycja kampanii
Odwołuję, nie blokuję! Trwa druga edycja kampanii
Spis treści
Problem nieodwoływanych wizyt lekarskich to koszty dla systemu ochrony zdrowia i wydłużające się kolejki do lekarzy. Pod koniec września zainaugurowano drugą edycję kampanii „Odwołuję, nie blokuję”, której celem jest zwrócenie uwagi na problem nieodwołanych wizyt lekarskich i próba wypracowania rekomendacji najbardziej skutecznych rozwiązań.
Jak poinformowało w komunikacie Centrum Medyczne CMP – główny organizator kampanii – już jej pierwsza odsłona sprawiła, że odsetek nieodwołanych wizyt w placówkach, które przyłączyły się do akcji, spadł o co najmniej kilkanaście procent. W drugiej edycji nacisk położony jest przede wszystkim na edukowanie pacjentów na temat skali problemu – wynoszącej nawet kilkanaście milionów wizyt rocznie – oraz szukanie rozwiązań systemowych i technologicznych ułatwiających odwoływanie wizyt.
Nawet 17 mln nieodwoływanych wizyt rocznie
Z badania przeprowadzonego przez Fundację „My pacjenci” wynika, że świadomość skali problemu nieodwołanych wizyt jest wciąż zbyt mała – 53% badanych szacuje ją na maksymalnie 100 tys. wizyt rocznie, tylko nieco ponad 4% wskazuje na liczbę powyżej 10 mln. Tymczasem według szacunków ministerstwa zdrowia, nieodwoływanych może być nawet 17 mln wizyt rocznie. Przedstawiciele najważniejszych placówek i podmiotów medycznych zgodnie twierdzą, że wciąż jest to liczba niedoszacowana.
Aż 78% badanych uważa, że brak odwoływania wizyt lekarskich przez pacjentów to ważny temat dla sprawnego funkcjonowania ochrony zdrowia. Wśród preferowanych rozwiązań ułatwiających odwołanie wizyty pacjenci najczęściej wskazują na wiadomości SMS z przychodni z prośbą o potwierdzenie obecności.
– Chcemy, aby druga edycja kampanii miała jeszcze większy społeczny oddźwięk. Ma ona otwarty charakter – przystąpienie do niej jest całkowicie bezkosztowe, zatem zachęcamy każdą placówkę medyczną w Polsce do rejestrowania się na stronie kampanii www.odwolujenieblokuje.pl. Tam też można znaleźć wszelkie niezbędne informacje oraz otrzymać dostęp do materiałów do wykorzystaniaa – powiedział Paweł Walicki, prezes zarządu Centrum Medycznego CMP.
Edukacja i praktyczne narzędzia legislacyjne
Pierwsza edycja kampanii koncentrowała się przede wszystkim na integracji całego środowiska medycznego i zainicjowaniu szerokiego dyskursu publicznego angażującego wszystkie strony systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz zaproponowaniu zmian, także tych legislacyjnych, umożliwiających zminimalizowanie zjawiska. Praktyczną konsekwencją było wypracowanie i przyjęcie przez partnerów kampanii „Karty Dobrych Praktyk dla Placówek Medycznych” z rekomendacjami w zakresie edukowania pacjentów i personelu.
Druga edycja w większym stopniu skupia się na samych pacjentach – edukowaniu ich zarówno na temat zjawiska, jak i narzędzi ułatwiających odwoływanie wizyt. – Wierzę, że m.in. dzięki konsekwentnej edukacji i stałemu wzrostowi świadomości pacjentów, że z terminu wizyty, który przepadł, mogła skorzystać inna osoba, uda się skutecznie zredukować liczbę nieodwołanych wizyt – dodał Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
– Dobrze określone procedury, zrozumiałe dla każdego, szczegółowo wyjaśnione podczas pierwszej wizyty mogą naprawdę pomóc. Pacjenci zrozumieją, że jeśli ten problem zniknie, kolejki do lekarzy specjalistów staną się krótsze – mówi w rozmowie z Dentonetem ekspert Business Centre Club Marta Chalimoniuk-Nowak. Dodaje, że pacjenci zrozumieją i docenią taki regulamin, natomiast samą formalną możliwość „karania” pacjentów za nieodwoływanie wizyt, do których z ich winy nie doszło, daje prawo.
Źródło: https://cmp.med.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W dniach 24-26 kwietnia zapraszamy na drugą odsłonę Konferencji Dentonet Online, czyli trzydniową dawkę wiedzy niezbędnej każdemu lekarzowi dentyście! Tym razem oprócz doskonale znanych stomatologów-praktyków do współpracy zaprosiliśmy także m.in. wi...
Od 22 lipca osoby w wieku 60–79 lat mogą przyjąć drugą dawkę przypominającą szczepionki przeciw COVID-19. Dodatkowe szczepienie jest możliwe także dla osób powyżej 12. roku życia z upośledzoną odpornością. Ministerstwo zdrowia spodziewa się, że szczy...
Zakończenie roku szkolnego to czas podsumowań wyników szkolnych, ale także realizacji kolejnej edycji programu edukacyjnego "Dziel się uśmiechem". Dzięki 8. już odsłonie inicjatywy kolejne tysiące uczniów z całej Polski poznało 4 kroki dla zdrowych i...
Mazowiecki oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia poinformował o odwołaniu trzech konkursów dotyczących leczenia stomatologicznego. Jak czytamy, odwołane konkursy dotyczą: - świadczeń chirurgii stomatologicznej i periodontologii na obszarze...
Trwa kolejna edycja akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela znanych na całym świecie marek produktów do higieny jamy ustnej, takich jak Sensodyne, Parodontax i Corega. Do programu dołączyło już ponad 1600 higienistek st...
Trwa trzecia odsłona akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela takich marek, jak Sensodyne, Parodontax i Corega. To zaszczytne miano nosi już ponad 830 higienistek stomatologicznych - dołącz do tego grona, a pakiet produk...
Pod koniec roku wielu polskich lekarzy dentystów zaczyna już planować swoją wizytę w Kolonii – na odbywającym się na wczesną wiosnę International Dental Show. Największe na świecie wydarzenie targowe branży stomatologicznej odbędzie się – już po raz ...
Choć Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej oficjalnie obchodzony jest 20 marca, to tak naprawdę przez cały miesiąc odbywają się wydarzenia organizowane w ramach kampanii „Polska mów aaa”. Inicjatorem kampanii „Polska mówi aaa” jest Polskie Towarzystwo ...
Narodowy Fundusz Zdrowia w Lublinie poinformował o unieważnieniu postępowań w trybie konkursu ofert w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń stomatologicznych. Unieważnione konkursy dotyczyły leczenia ogólnostomatologicznego na terenie gmin Pi...
Od 20 kwietnia osoby, które ukończyły 80 lat, będą mogły przyjąć drugą dawkę przypominającą szczepionki przeciw COVID-19. W nocy z 19 na 20 kwietnia ruszy rejestracja. Dla osób, które spełniają wszystkie warunki, system automatycznie wystawi skierowa...
Od 1 czerwca wszystkie dzieci w wieku 12 i 13 lat będą mogły za darmo zaszczepić się przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV). Niestety, program ten nie doczekał się dotychczas odpowiedniej kampanii informacyjnej – podaje Prawo.pl. Według inform...