Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Odwołuję, nie blokuję! Trwa druga edycja kampanii

Publikacja:
Odwołuję, nie blokuję! Trwa druga edycja kampanii

Odwołuję, nie blokuję! Trwa druga edycja kampanii

Problem nieodwoływanych wizyt lekarskich to koszty dla systemu ochrony zdrowia i wydłużające się kolejki do lekarzy. Pod koniec września zainaugurowano drugą edycję kampanii „Odwołuję, nie blokuję”, której celem jest zwrócenie uwagi na problem nieodwołanych wizyt lekarskich i próba wypracowania rekomendacji najbardziej skutecznych rozwiązań.

Jak poinformowało w komunikacie Centrum Medyczne CMP – główny organizator kampanii – już jej pierwsza odsłona sprawiła, że odsetek nieodwołanych wizyt w placówkach, które przyłączyły się do akcji, spadł o co najmniej kilkanaście procent. W drugiej edycji nacisk położony jest przede wszystkim na edukowanie pacjentów na temat skali problemu – wynoszącej nawet kilkanaście milionów wizyt rocznie – oraz szukanie rozwiązań systemowych i technologicznych ułatwiających odwoływanie wizyt.

Nawet 17 mln nieodwoływanych wizyt rocznie

Z badania przeprowadzonego przez Fundację „My pacjenci” wynika, że świadomość skali problemu nieodwołanych wizyt jest wciąż zbyt mała – 53% badanych szacuje ją na maksymalnie 100 tys. wizyt rocznie, tylko nieco ponad 4% wskazuje na liczbę powyżej 10 mln. Tymczasem według szacunków ministerstwa zdrowia, nieodwoływanych może być nawet 17 mln wizyt rocznie. Przedstawiciele najważniejszych placówek i podmiotów medycznych zgodnie twierdzą, że wciąż jest to liczba niedoszacowana.

Aż 78% badanych uważa, że brak odwoływania wizyt lekarskich przez pacjentów to ważny temat dla sprawnego funkcjonowania ochrony zdrowia. Wśród preferowanych rozwiązań ułatwiających odwołanie wizyty pacjenci najczęściej wskazują na wiadomości SMS z przychodni z prośbą o potwierdzenie obecności.

– Chcemy, aby druga edycja kampanii miała jeszcze większy społeczny oddźwięk. Ma ona otwarty charakter – przystąpienie do niej jest całkowicie bezkosztowe, zatem zachęcamy każdą placówkę medyczną w Polsce do rejestrowania się na stronie kampanii www.odwolujenieblokuje.pl. Tam też można znaleźć wszelkie niezbędne informacje oraz otrzymać dostęp do materiałów do wykorzystaniaa – powiedział Paweł Walicki, prezes zarządu Centrum Medycznego CMP.

Edukacja i praktyczne narzędzia legislacyjne

Pierwsza edycja kampanii koncentrowała się przede wszystkim na integracji całego środowiska medycznego i zainicjowaniu szerokiego dyskursu publicznego angażującego wszystkie strony systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz zaproponowaniu zmian, także tych legislacyjnych, umożliwiających zminimalizowanie zjawiska. Praktyczną konsekwencją było wypracowanie i przyjęcie przez partnerów kampanii „Karty Dobrych Praktyk dla Placówek Medycznych” z rekomendacjami w zakresie edukowania pacjentów i personelu.

Druga edycja w większym stopniu skupia się na samych pacjentach – edukowaniu ich zarówno na temat zjawiska, jak i narzędzi ułatwiających odwoływanie wizyt. – Wierzę, że m.in. dzięki konsekwentnej edukacji i stałemu wzrostowi świadomości pacjentów, że z terminu wizyty, który przepadł, mogła skorzystać inna osoba, uda się skutecznie zredukować liczbę nieodwołanych wizyt – dodał Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

– Dobrze określone procedury, zrozumiałe dla każdego, szczegółowo wyjaśnione podczas pierwszej wizyty mogą naprawdę pomóc. Pacjenci zrozumieją, że jeśli ten problem zniknie, kolejki do lekarzy specjalistów staną się krótsze – mówi w rozmowie z Dentonetem ekspert Business Centre Club Marta Chalimoniuk-Nowak. Dodaje, że pacjenci zrozumieją i docenią taki regulamin, natomiast samą formalną możliwość „karania” pacjentów za nieodwoływanie wizyt, do których z ich winy nie doszło, daje prawo.

Źródło: https://cmp.med.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Dziel sie usmiechem 2
Ruszyła 11. edycja programu „Dziel się Uśmiechem” Lekarz

Z nowym rokiem szkolnym ruszyła kolejna, 11. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”, realizowanego przez Mars oraz Polski Czerwony Krzyż. Celem inicjatywy jest edukacja dzieci z klas 0-3 szkół podstawowych z całej Polski w zakresie prawid...

szczepionka przeciw COVID
Dla kogo druga dawka przypominająca szczepionki? Lekarz

Od 22 lipca osoby w wieku 60–79 lat mogą przyjąć drugą dawkę przypominającą szczepionki przeciw COVID-19. Dodatkowe szczepienie jest możliwe także dla osób powyżej 12. roku życia z upośledzoną odpornością. Ministerstwo zdrowia spodziewa się, że szczy...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
Polska mówi #aaa! Trwa kolejna edycja kampanii PTS-u Lekarz

Choć Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej oficjalnie obchodzony jest 20 marca, to tak naprawdę przez cały miesiąc odbywają się wydarzenia organizowane w ramach kampanii „Polska mów aaa”. Inicjatorem kampanii „Polska mówi aaa” jest Polskie Towarzystwo ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
szczepionka przeciw COVID - Dentonet.pl
COVID-19: druga dawka przypominająca dla osób 80+ Lekarz

Od 20 kwietnia osoby, które ukończyły 80 lat, będą mogły przyjąć drugą dawkę przypominającą szczepionki przeciw COVID-19. W nocy z 19 na 20 kwietnia ruszy rejestracja. Dla osób, które spełniają wszystkie warunki, system automatycznie wystawi skierowa...

dentysta - Dentonet.pl
Mazowiecki NFZ odwołuje konkursy stomatologiczne Lekarz

Mazowiecki oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia poinformował o odwołaniu trzech konkursów dotyczących leczenia stomatologicznego. Jak czytamy, odwołane konkursy dotyczą: - świadczeń chirurgii stomatologicznej i periodontologii na obszarze...

Ekspertki Sensodyne 1
Ty też możesz zostać Ekspertką Sensodyne! Trwa kolejna edycja akcji Asysta

Trwa kolejna edycja akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela znanych na całym świecie marek produktów do higieny jamy ustnej, takich jak Sensodyne, Parodontax i Corega. Do programu dołączyło już ponad 1600 higienistek st...

DSU
"Dziel się uśmiechem" - 8. edycja zakończona Lekarz

Zakończenie roku szkolnego to czas podsumowań wyników szkolnych, ale także realizacji kolejnej edycji programu edukacyjnego "Dziel się uśmiechem". Dzięki 8. już odsłonie inicjatywy kolejne tysiące uczniów z całej Polski poznało 4 kroki dla zdrowych i...

IDS - Dentonet.pl
Targi stomatologiczne IDS w Kolonii – 40. edycja już w marcu Lekarz

Pod koniec roku wielu polskich lekarzy dentystów zaczyna już planować swoją wizytę w Kolonii – na odbywającym się na wczesną wiosnę International Dental Show. Największe na świecie wydarzenie targowe branży stomatologicznej odbędzie się – już po raz ...

NFZ
NFZ w Lublinie odwołuje konkursy stomatologiczne Lekarz

Narodowy Fundusz Zdrowia w Lublinie poinformował o unieważnieniu postępowań w trybie konkursu ofert w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń stomatologicznych. Unieważnione konkursy dotyczyły leczenia ogólnostomatologicznego na terenie gmin Pi...

szczepienia na HPV
Bezpłatne szczepienia na HPV bez kampanii informacyjnej Lekarz

Od 1 czerwca wszystkie dzieci w wieku 12 i 13 lat będą mogły za darmo zaszczepić się przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV). Niestety, program ten nie doczekał się dotychczas odpowiedniej kampanii informacyjnej – podaje Prawo.pl. Według inform...

Ekspertki Sensodyne - Dentonet.pl
Ekspertki Sensodyne - trwa trzecia już edycja akcji Asysta

Trwa trzecia odsłona akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela takich marek, jak Sensodyne, Parodontax i Corega. To zaszczytne miano nosi już ponad 830 higienistek stomatologicznych - dołącz do tego grona, a pakiet produk...