Odwołuję, nie blokuję! Trwa druga edycja kampanii
Odwołuję, nie blokuję! Trwa druga edycja kampanii
Spis treści
Problem nieodwoływanych wizyt lekarskich to koszty dla systemu ochrony zdrowia i wydłużające się kolejki do lekarzy. Pod koniec września zainaugurowano drugą edycję kampanii „Odwołuję, nie blokuję”, której celem jest zwrócenie uwagi na problem nieodwołanych wizyt lekarskich i próba wypracowania rekomendacji najbardziej skutecznych rozwiązań.
Jak poinformowało w komunikacie Centrum Medyczne CMP – główny organizator kampanii – już jej pierwsza odsłona sprawiła, że odsetek nieodwołanych wizyt w placówkach, które przyłączyły się do akcji, spadł o co najmniej kilkanaście procent. W drugiej edycji nacisk położony jest przede wszystkim na edukowanie pacjentów na temat skali problemu – wynoszącej nawet kilkanaście milionów wizyt rocznie – oraz szukanie rozwiązań systemowych i technologicznych ułatwiających odwoływanie wizyt.
Nawet 17 mln nieodwoływanych wizyt rocznie
Z badania przeprowadzonego przez Fundację „My pacjenci” wynika, że świadomość skali problemu nieodwołanych wizyt jest wciąż zbyt mała – 53% badanych szacuje ją na maksymalnie 100 tys. wizyt rocznie, tylko nieco ponad 4% wskazuje na liczbę powyżej 10 mln. Tymczasem według szacunków ministerstwa zdrowia, nieodwoływanych może być nawet 17 mln wizyt rocznie. Przedstawiciele najważniejszych placówek i podmiotów medycznych zgodnie twierdzą, że wciąż jest to liczba niedoszacowana.
Aż 78% badanych uważa, że brak odwoływania wizyt lekarskich przez pacjentów to ważny temat dla sprawnego funkcjonowania ochrony zdrowia. Wśród preferowanych rozwiązań ułatwiających odwołanie wizyty pacjenci najczęściej wskazują na wiadomości SMS z przychodni z prośbą o potwierdzenie obecności.
– Chcemy, aby druga edycja kampanii miała jeszcze większy społeczny oddźwięk. Ma ona otwarty charakter – przystąpienie do niej jest całkowicie bezkosztowe, zatem zachęcamy każdą placówkę medyczną w Polsce do rejestrowania się na stronie kampanii www.odwolujenieblokuje.pl. Tam też można znaleźć wszelkie niezbędne informacje oraz otrzymać dostęp do materiałów do wykorzystaniaa – powiedział Paweł Walicki, prezes zarządu Centrum Medycznego CMP.
Edukacja i praktyczne narzędzia legislacyjne
Pierwsza edycja kampanii koncentrowała się przede wszystkim na integracji całego środowiska medycznego i zainicjowaniu szerokiego dyskursu publicznego angażującego wszystkie strony systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz zaproponowaniu zmian, także tych legislacyjnych, umożliwiających zminimalizowanie zjawiska. Praktyczną konsekwencją było wypracowanie i przyjęcie przez partnerów kampanii „Karty Dobrych Praktyk dla Placówek Medycznych” z rekomendacjami w zakresie edukowania pacjentów i personelu.
Druga edycja w większym stopniu skupia się na samych pacjentach – edukowaniu ich zarówno na temat zjawiska, jak i narzędzi ułatwiających odwoływanie wizyt. – Wierzę, że m.in. dzięki konsekwentnej edukacji i stałemu wzrostowi świadomości pacjentów, że z terminu wizyty, który przepadł, mogła skorzystać inna osoba, uda się skutecznie zredukować liczbę nieodwołanych wizyt – dodał Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
– Dobrze określone procedury, zrozumiałe dla każdego, szczegółowo wyjaśnione podczas pierwszej wizyty mogą naprawdę pomóc. Pacjenci zrozumieją, że jeśli ten problem zniknie, kolejki do lekarzy specjalistów staną się krótsze – mówi w rozmowie z Dentonetem ekspert Business Centre Club Marta Chalimoniuk-Nowak. Dodaje, że pacjenci zrozumieją i docenią taki regulamin, natomiast samą formalną możliwość „karania” pacjentów za nieodwoływanie wizyt, do których z ich winy nie doszło, daje prawo.
Źródło: https://cmp.med.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W czwartek 19 września w Białymstoku rozpoczął się 47. Kongres Europejskiego Towarzystwa Protetycznego. To jedno z największych i najbardziej prestiżowych wydarzeń edukacyjnych dotyczących protetyki, które po 20 latach odbywa się w Polsce. Europejsk...
To już dziś! W środę 15 lutego rozpoczęła się otwarta sprzedaż biletów na jubileuszową 10. Ogólnopolską Konferencję Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2023. To największe w kraju wydarzenie edukacyjne dla tych grup zawodowych, a jedn...
Zapowiadane w czasie kampanii wyborczej Donalda Trumpa zmiany mogą mieć istotny wpływ na funkcjonowanie branży stomatologicznej w Stanach Zjednoczonych, począwszy od fluoryzacji wody, przez ubezpieczenia i cła, po fuzje i przejęcia na rynku. Tematy t...
Pod koniec roku wielu polskich lekarzy dentystów zaczyna już planować swoją wizytę w Kolonii – na odbywającym się na wczesną wiosnę International Dental Show. Największe na świecie wydarzenie targowe branży stomatologicznej odbędzie się – już po raz ...
1280 uczestniczek ze wszystkich 16 województw, 17 wykładów i 47 warsztatów praktycznych, 42 wystawców oraz... mnóstwo uśmiechu i dobrej zabawy! Tak wyglądają najważniejsze liczby 11. Ogólnopolskiej Konferencji Asystentek i Higienistek Stomatologiczny...
Od 1 czerwca wszystkie dzieci w wieku 12 i 13 lat będą mogły za darmo zaszczepić się przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV). Niestety, program ten nie doczekał się dotychczas odpowiedniej kampanii informacyjnej – podaje Prawo.pl. Według inform...
6 marca rozpoczęła się druga edycja akcji zdrowotno-edukacyjnej „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” organizowana wspólnie przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne we współpracy z firmami Septodont oraz enel-med stomatologia. Dzięki przekazanemu przez Se...
Z nowym rokiem szkolnym ruszyła kolejna, 11. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”, realizowanego przez Mars oraz Polski Czerwony Krzyż. Celem inicjatywy jest edukacja dzieci z klas 0-3 szkół podstawowych z całej Polski w zakresie prawid...
2 października w ministerstwie zdrowia odbyła się konferencja prasowa inaugurująca trzecią edycję akcji „Odwołuję, nie blokuję”, której celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat konsekwencji nieodwoływanych wizyt lekarskich i promowanie ...
Zakończyła się pierwsza edycja podyplomowych studiów "European Master Degree in Oral Implantology", prowadzonych przez Wydział Lekarsko-Dentystyczny i Centrum Kształcenia Podyplomowego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. 5 grudnia absolwenci studió...
Choć Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej oficjalnie obchodzony jest 20 marca, to tak naprawdę przez cały miesiąc odbywają się wydarzenia organizowane w ramach kampanii „Polska mów aaa”. Inicjatorem kampanii „Polska mówi aaa” jest Polskie Towarzystwo ...